سکانسی از «ورود آقایان ممنوع» به مناسبت تولد «پگاه آهنگرانی» را در این ویدئو مشاهده کنید.

پگاه آهنگرانی متولد ۲ مرداد ماه ۱۳۶۳ است. او نخستین بار در سن ۶ سالگی و در فیلم گربه آواز خوان مقابل دوربین رفت اما با بازی در نقش تداعی فیلم دختری با کفش‌های کتانی به طور حرفه‌ای وارد سینما شد.

دختری با کفش‌های کتانی یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌های زمان خود بود و به آسیب شناسی روابط نوجوانان می‌پرداخت. آهنگرانی برای بازی در این فیلم جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم قاهره را دریافت کرد و بازی روان او در نقش دختری پرشور که تابع احساس خود بود، مورد توجه منتقدان و تماشاگران قرار گرفت.

آهنگرانی علاوه بر بازیگری، در عرصه کارگردانی نیز حضوری جدی دارد و مستندهایی چون سیب، تماشاخانه، محاکات غزاله علیزاده، ده‌نمکی‌ها و نمایش ارباب جمشید را کارگردانی کرده است. از دیگر نقش‌های به‌یادماندنی او می‌توان به بازی در فیلم دربند اشاره کرد. بازی خوب او در نقش سحر که نقطه مقابل شخصیت اصلی فیلم است از نقاط قوت فیلم به شمار می‌آید. او به خوبی توانسته با یک بازی سرشار از جزئیات، شخصیت چند وجهی سحر را به تصویر بکشد؛ نقشی که سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن جشنواره فجر را نیز برایش به همراه داشت.

♦️فیلم‌های مهم:
گربه آوازخوان، دختری با کفش‌های کتانی، زندان زنان، مربای شیرین، مکس، سه زن، خواب زمستانی، آتش سبز، صداها، زادبوم، شیرین، راه آبی ابریشم، آقا یوسف، ورود آقایان ممنوع، بی‌خداحافظی، دربند، مادر قلب اتمی، خانه دختر، جامه دران، نزدیکتر، تیک آف، هفت ماهگی، قاتل اهلی، سارا و آیدا، گیسوم، بندر بند و بدون قرار قبلی