مهمترین ویژگی جواد عزتی این است که هر نقشی را را از فیلتر خود عبور می‌دهد و به‌خوبی می‌داند برای واقع‌پذیری هر نقش وابسته به اثری که پیش رو دارد، باید به چه نسبتی از توانایی‌هایش استفاده کند. او این روزها با بازی در فیلم «کت چرمی» روی پرده سینماهاست. به بهانه اکران این فیلم، مروری داریم بر مهم‌ترین نقش‌های کارنامه این بازیگر.
 «کت چرمی» اولین تجربه کارگردانی حسین میرزامحمدی است و جواد عزتی به عنوان نقش اصلی فیلم، بار دیگر ایفاگر نقشی جدی شده است. به بهانه اکران این فیلم در ادامه ده نقش آفرینی جذاب جواد عزتی به انتخاب فیلم‌نیوز را مروری اجمالی کرده‌ایم.

آفریقا| هومن سیدی| ۱۳۸۹
پیش از اینکه در فیلم «ماجرای نیمروز» نقشی جدی از او ببینیم در «آفریقا» با ایفای نقش شهرام توانسته بود اتفاق مهمی را رقم بزند. درواقع می‌توان گفت کشف جواد عزتی برای ایفای یک نقش جدی اولین بار توسط هومن سیدی در این فیلم انجام شد. ماجرای فیلم درباره سه جوانی بود که به خاطر قرار گرفتن در تنگنای مالی تصمیم می‌گرفتند گروگان‌گیری کنند. شهرام با بازی جواد عزتی کاراکتری به نسبت شوخ‌طبع بود که نسبت به دو نفر دیگر دل‌رحم‌تر به نظر می‌رسید و تلاش می‌کرد تا به به دختری که گروگان گرفته‌اند آسیبی وارد نشود.

ماجرای نیمروز| محمدحسین مهدویان| ۱۳۹۵
جواد عزتی زمانی «ماجرای نیمروز» را بازی کرد که بیشتر به عنوان یک کمدین شناخته می‌شد. برای همین هم ایفای نقش جدی صادق در این فیلم یک جورهایی باعث تعجب مخاطبان شد. او با این فیلم ساده، کم‌حرف و البته متعهد به اصولی خاص به میدان آمد و متفاوت ترین نقش کارنامه‌اش را در آن زمان رقم زد. نکته قابل توجه اینکه در این فیلم اجازه نداد شیرینی ذاتی خودش بر نقش سایه بیندازد. او در فصل بعدی این فیلم «رد خون» باز هم قدرتمند به میدان آمد و این‌بار مواجهه‌اش با کمال دقیق‌تر و جدی‌تر بود. عزتی برای این نقش در جشن حافظ تندیس گرفت. عزتی در جشنواره فجر و خانه سینما هم جزو کاندیداها بود.

جهان با من برقص| سروش صحت| ۱۳۹۷
در «جهان با من برقص» سروش صحت، جواد عزتی در نقش احسان، موقعیتی ملتهب را به نمایش گذاشت. احسان غمگین‌ترین و عصبی‌ترین فرد این گروه بود. بعد از جدایی، همسرش با دوستش ازدواج کرده بود و حالا در موقعیتی قرار داشت که باید با آنها در یک ویلا زندگی کند و این مسئله برایش سخت بود و نمی‌توانست روی اعصابش مسلط باشد. عزتی یکی از سخت‌ترین نقش‌ها را داشت. مدام تحمل می‌کرد و بعضی اوقات که دیگر نمی‌توانست خوددار باشد، یک مرتبه به سیم آخر می‌زد و همه چیز را می‌ریخت بهم. مدام سیگار می‌کشید و تلاش دیگران برای بهتر شدن حالش بیشتر نتیجه عکس می‌داد.

دوزیست| برزو نیک‌نژاد| ۱۳۹۷
جواد عزتی در فیلم دوزیست نقش پسر جنوب شهری به نام عطا را بازی می‌کرد؛ پسری تنها و سرخورده که هنوز نتوانسته بود با اندوه خودکشی مادرش کنار بیاید. عطا تنها بود و با ورود دختری به خانه آنها، رفته رفته زندگی‌اش رنگ گرفت. او برای حفظ دختر مورد علاقه‌اش دست به هر کاری می‌زد و با همه در می‌افتاد. با این حال نمی‌توانست موقعیت را تحت کنترل خودش دربیاورد و نهایتا به جایی می‌رسید که می‌فهمید رودست خورده و زندگی‌اش خراب‌تر از قبل شده است. گرچه فیلم به لحاظ فیلمنامه و کارگردانی با مشکلاتی روبه‌رو بود اما بازی جواد عزتی در کنار سعید پورصمیمی، هادی حجازی‌فر و پژمان جمشیدی، اتفاق خوبی را در این فیلم رقم زد.

هزارپا | ابوالحسن داوودی | ۱۳۹۷
جواد عزتی و رضا عطاران در فیلم «هزارپا» زوج کمدی جذابی را تشکیل داده بودند و بخش مهمی از بار موفقیت این فیلم به توانایی این دو بازیگر در خلق موقعیت‌های کمدی برمی‌گشت. گرچه جنس بازی جواد عزتی در این فیلم به نسبت کمدی‌های قبلی‌اش بخصوص «اکسیدان» تفاوت چندانی نداشت و از شوخی‌ها و لحن صحبت کردن و میمیک صورتش مشابه قبل بود اما به‌خوبی توانسته بود توازن نقشش را با کاراکتر رضا رعایت کند و با همراهی عطاران، موقعیت جذابی به وجود آورد. منصور با بازی جواد عزتی، جوان جیپ‌قاپی بود که رضا را برای عملی شدن نقشش همراهی می‌کرد.

آتابای| نیکی کریمی| ۱۳۹۸
محور اصلی فیلم «آتابای» خود شخصیت آتابای با بازی هادی حجازی‌فر بود اما بازی درجه یک جواد عزتی هم در نقش یحیی بسیار به چشم آمد. کاراکتری غمگین و مغمون که سال‌ها پیش دلباخته خواهر آتابای بود. او در ابتدای فیلم همسرش را از دست می‌داد و مجددا به خاطرات گذشته‌اش برمی‌گشت. درحالیکه آتابای شوهر خواهرش را مسئول خودکشی خواهرش می‌دانست یحیی رازی را با او درمیان می‌گذاشت و می‌گوید علت خودکشی خواهرش عشق به یحیی بوده. عزتی با اینکه سررشته‌ای از زبان آذری نداشت، در «آتابای» برای اولین بار آذری صحبت کرد و به خوبی از پس این چالش برآمد. در جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر برای بازی در این فیلم نامزد سیمرغ نقش مکمل مرد شد.

جاندار| حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری| ۱۳۹۷
در فیلم «جاندار»، جواد عزتی  نقشی منفی داشت اما به قدری پرقدرتابعاد مختلف این نقش آن را به نمایش گذاشت که کاملا می‌توانستیم بااو همراه شویم. یاسر که روزگاری از خانواده اسماء جواب رد شنیده بود،دادن رضایت برای آزادی برادر این خانواده را منوط به طلاق اسماء ازهمسرش و ازدواج با او می‌دانست.  عزتی در این فیلم عشق و خشم و ازسوی دیگر جاه‌طلبی و انتقام را به‌خوبی توسط نگاه‌ها، رفتار ودیالوگ‌هایش منتقل می‌کرد. رویارویی جواد عزتی و حامد بهداد واختلافی که بینشان شکل می‌گرفت، یکی از بهترین بخش‌های فیلم رامی‌ساخت

شنای پروانه| محمد کارت| ۱۳۹۸
عزتی یکی از درخشان‌ترین بازی‌هایش را در «شنای پروانه» به نمایش گذاشت. او در عین اینکه سعی می‌کرد در تمام طول فیلم آرامشش را حفظ کند، رفته‌رفته بر خشونتش اضافه می‌شد و نهایتا به جایی می‌رسید که در کمال آرامش منتظر اعدام برادرش می‌ماند. حجت در فیلم «شنای پروانه» نقش برادر یک زورگیر خلافکار را ایفا می‌کرد که به خاطر قتل همسرش در زندان بود. حجت به خونخواهی عروسشان و برای گرفتن رضایت برای برادرش قیصروار وارد میدان می‌شد تا راز انتشار عکس را بفهمد. او شباهتی به برادرش نداشت اما در مسیر این انتقام تغییر رویه می‌داد و بعد از اینکه راز برادرش برای او فاش می‌شد عصیان می‌کرد.

زخم کاری| محمدحسین مهدویان| ۱۴۰۰
بخش مهمی از جذابیت سریال «زخم کاری» به ویژگی‌های منحصربفرد مالک برمی‌گشت. یک ضدقهرمان دوست‌داشتنی که براساس الگوی مشهور مکبث خلق شده بود. شخصیتی که با وجود تمایل به قدرت و به قتل رساندن چند نفر، احساس آرامش نداشت. او مدام مضطرب بود، تهوع داشت، گریه می‌کرد و پشت‌سرهم سیگار می‌کشید. با وجود همه‌ی این شرایط، شخصیتی جذاب بود و مخاطبان دلشان می‌خواست تا پایان باقی بماند. جواد عزتی یکی از بهترین بازی‌هایش را در این سریال به نمایش گذاشت و شاید بتوان گفت با نام مالک ماندگار شد. او در فصل دوم سریال این نقش را ادامه می‌دهد.

کت چرمی | حسین میرزا محمدی| ۱۴۰۱
جواد عزتی در فیلم «کت چرمی» در نقش مددکار اورژانس ۱۲۳ بازی می‌کند؛ مددکاری به نام عیسی فرهمند که فعالیت‌هایش محدود به زمان اداری کاری‌اش نمی‌شود و به دلایل شخصی درگیر پرونده‌های مهم می‌شود. داستان درباره درگیری این مددکار با پرونده دختری فراری است که می‌خواهد هرطر شده مادر در آستانه اعدامش را نجات دهد. جواد عزتی که پیش‌تر با سارا حاتمی در سریال «زخم کاری» تجربه همکاری داشت حالا در این فیلم هم مجددا با او هم‌بازی شده است.