نمایش «معجون السلاطین» به کارگردانی سعید زارعی این روزها میزبان علاقه مندان به تئاتر در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر است.

نمایش «معجون الاسلاطین» نوشته پیام ‌سعیدی و محمود خسروپرست این روزها به کارگردانی سعید زارعی در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است.

ماجراهای «معجون السلاطین» را دنبال کنید/ اثری از «لانچر ۵» نیست

علاقه مندان به تئاتر نام پویا سعیدی را به عنوان یکی از نویسندگان و کارگردان های نمایش پرمخاطب «لانچر ۵» به یاد می آورند که البته نمایش «معجون السلاطین» فاصله زیادی با «لانچر ۵» دارد و فضاسازی فانتزی را در قالب یک اثر ایرانی به تصویر می‌کشد.

سعید زارعی بازیگر و کارگردان تئاتر نیز همزمان با کارگردانی این اثر نمایشی در نمایش «سیزده به در» به کارگردانی حسین میرزامحمدی در مقام بازیگر روی صحنه می‌رود که این نمایش هم در سالن ناظرزاده کرمانی اجرا می شود.

ماجراهای «معجون السلاطین» را دنبال کنید/ اثری از «لانچر ۵» نیست

«معجون السلاطین» درباره یکی از شاهان قاجاری درحال احتضار است که در این میان بحث جانشینی او در میان درباریان بالا می‌گیرد.

محمود خسروپرست در گفت‌وگویی که چندی پیش با خبرگزاری مهر داشت، با اشاره به این که نمی‌توان به سادگی این اثر را نمایشی ایرانی دانست، ادامه داد: این نمایش در حقیقت از یک سو ترکیبی از گونه‌های متفاوت نمایش‌های طنز تاریخ تئاتر از جمله فارس و نمایش ایرانی و از سوی دیگر وام‌دار ابزوردیسم است. در بخش‌های دیگر از تکنیک‌های سینمای طنز چون اسلپ استیک هم استفاده شده است. در حقیقت این گونه‌ها به قدری درهم تنیده شده‌اند که استخراج و ایجاد تمایز میان هر یک امری دشوار است.

ماجراهای «معجون السلاطین» را دنبال کنید/ اثری از «لانچر ۵» نیست

این نویسنده افزود: از آن روی که کلمه طنز در زبان عربی به معنی تیغ جراحی است و کارکردش ایجاد جرحی است در جهت بهبود، پس حتما اثری طنزآمیز چون «معجون السلاطین» دغدغه‌ای جز بیان مسایل اجتماعی این سرزمین عزیز و نگاهی نقادانه در قالب طنز ندارد. حال چه در قالب نمایش ایرانی باشد چه نباشد و اساسا هرگز یک اثر هنری فاخر نمی‌تواند نگاهی نقادانه و تند و تیز به مسائل و مصائب نداشته باشد.

ماجراهای «معجون السلاطین» را دنبال کنید/ اثری از «لانچر ۵» نیست

سعید زارعی نیز در گفت‌وگویی که با یکی از رسانه ها داشت در رابطه با میزان انطباق اثرش با جامعه امروز ایران اظهار کرد: یکی از مشخصه‌های همیشگی کار کمدی این است که تا چه زمانی تاریخ مصرف دارد. من الزاما «معجون السلاطین» را کار کمدی نمی‌دانم بلکه آن را دارای رگه‌های کمدی می‌بینم. چیزی که همیشه آثاری را که رگه‌های کمدی دارند، سخت می‌کند این است که تاریخ انقضایشان چه زمانی است و تا چه زمانی می‌تواند تعمیم پیدا کند و تا چه زمانی می‌تواند خودش معنایش را بسازد. به نظرم این را گذر زمان و مخاطب مشخص می‌کند. گذر زمان شاهد خوبی برای ماندگاری یک محتوا است.

ماجراهای «معجون السلاطین» را دنبال کنید/ اثری از «لانچر ۵» نیست

وی در پایان افزود: یکی از نگرانی‌های ما زبان نمایش بود که از زبان رئالیستی دور است و یک زبان قاجاری است از این رو نگران بودیم که مخاطب با آن ارتباط برقرار نکند اما خوشبختانه این نگرانی با توجه به واکنش مخاطبان رفع شد.

نمایش «معجون السلاطین» تا ۱۸ آذر ماه ساعت ۱۸:۳۰ با بازی صادق برقعی، علی محمودی، نیما سیاری، رشاد معینی، عرفان محمدی، میثم نوروزی، علیرضا حق پرست روی صحنه سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر است.