این روزها جاوید «یاغی» محبوب ترین کاراکتر سریال های نمایش خانگی است. علی شادمان با بازی پخته و متفاوتش در این سریال توانسته توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کند.

سریال «یاغی» همانطور که پیش بینی میشد توانسته در دل مردم جای خود را باز کند. بازی تماشایی علی شادمان در کنار زوج جذاب پارسا پیروزفر و طناز طباطبایی و کارگردانی درست و حرفه ای محمد کارت، دست به دست هم داده اند تا «یاغی» بر سر زبان ها بیوفتد. البته باید منتظر بود و دید این سریال نسبتا طولانی می تواند مانند فصل اول سریال شهرزاد تا آخرین قسمت مخاطب را همراه خود نگه دارد یا خیر.

به بهانه نمایش این سریال و درخشش علی شادمان در قامت یک کشتی گیر، نگاهی داریم به مسیر موفقی که این بازیگر از کودکی تا به امروز طی کرده است.

میم مثل مادر؛ سکوی پرواز

وقتی اولین تجربه کاری ات بشود سکویی برای ستاره شدن آن هم در سنین کودکی، دور از انتظار نیست که علی شادمان را حالا اینطور موفق ببینیم. کاراکتر سعید در «میم مثل مادر» با نقص جسمی و درگیری های احساسی مادرانه اش، آنقدر دشوار بود که از عهده کسی برنیاید، اما علی شادمان با تلاش خود در کنار تجربه گلشیفته فراهانی و درایت مرحوم رسول ملاقلی پور ثابت کرد بهترین انتخاب برای ایفای این نقش بوده است. بهانه انتخاب او برای این نقش هم نواختن ویلون بود. کسب جایزه بهترین بازیگر کودک، نشان از بازی خوب شادمان و شروعی محکم در مسیر بازیگری دارد. همین موفقیت باعث شد تا در فاصله ای کوتاه بتواند در فیلم «صد سال به این سال‌ها» به کارگردانی سامان مقدم و فیلم «زمانی برای دوست داشتن» ساخته ابراهیم فروزش به ایفای نقش بپردازد.

سرزمین کهن؛ اراده قوی

شاید بتوان مهمترین رمز موفقیت علی شادمان را انتخاب درست در کنار عزمی راسخ دانست. او برخلاف خیلی از بازیگران کم سن و سال سوار بر موج شهرت نشد و با انتخاب هایی هوشمندانه جا پای خود را در بازیگری محکم کرد. اولویت او کار با کارگردان های مطرح و کاربلد بود و برای جلب نظر آن ها از هیچ تلاشی دریغ نمی کرد. او در مصاحبه ای گفته است: “برای «سرزمین کهن» من از ۱۳ سالگی تا ۱۵ سالگی درگیر کار بودم، در سن بلوغ هم بودم ولی باید راکوردهای نقش را حفظ می‌کردیم؛ چراکه من هم باید سن ۷سالگی آن شخصیت را بازی می‌کردم و هم سن ۱۴ سالگی و این کار را بسیار سخت کرده بود و من هم روزبه‌روز داشتم بزرگتر می‌شدم. با مشاوره چند دکتر و با درمان عجیب و غریب و ریسکی که کردیم، پذیرفتیم که یک سری داروها را مصرف کنم که از رشد و بلوغ من جلوگیری کند.” متاسفانه پخش این سریال تاریخی به دلیل حواشی و اعتراضات قومیتی متوقف شد و همکاری این بازیگر با کمال تبریزی هم دیده نشد.

کیمیا؛ انتخاب درست

علی شادمان میخواست بیاموزد و تجربه کند و به همین دلیل قائل به بازی در تک مدیای سینما نبود، او توانست با بازی در سریال های خوب مخاطبان تلویزیونی را هم راضی کند.  او معتقد است برای ماندگار شدن نباید درگیر حواشی شد. از کیوان مبارز سریال «کیمیا» و «ماه و پلنگ» و جوان سر به هوای «دیوار به دیوار» فرصت های مغتنمی برای این بازیگر بود تا در کنار بزرگانی مثل آزیتا حاجیان، داریوش ارجمند، گوهر خیراندیش و فرهاد آئیش و … بر اندوخته های بازیگری اش بیافزاید. در این سال ها شادمان در چندین تئاتر خوب هم ایفای نقش کرده است.

می خواهم زنده بمانم؛ نقطه اوج

شاید بتوان گفت کاراکتر کاوه در سریال «می‌خواهم زنده بمانم» نقطه اوج دوران بازیگری علی شادمان بود. جوان عصیانگر سریالی درست و بی نقص به کارگردانی شهرام شاه حسینی، حالا فرصت خلق کاراکتری پیچیده را پیدا کرده، کاراکتری خاکستری و دورمانده از خانواده که عشق و رفاقت راه نجاتش می شود. موقعیت های متناقض این کاراکتر در سریال می طلبد تا علی شادمان وجوه پنهانی از بازیگری اش را به رخ بکشد، جزئیاتی که در دیگر آثار او دیده نمیشد. همین که این بازیگر در کنار اسامی مطرحی همچون حامد بهداد، سحردولتشاهی، آزاده صمدی و .. توانست چهره قابل قبولی از خود را به نمایش بگذارد، مهر تاییدی است بر به اوج رسیدن این بازیگر توانا.

یاغی؛ برگ برنده

بعد از نمایش سریال می خواهم زنده بمانم کسی انتظار نداشت علی شادمان حرف تازه ای برای گفتن داشته باشد، اما این بازیگر با اراده برای بار دیگر ثابت کرد هنوز هم برگ ها برنده ای برای رو کردن دارد! کاراکتر ورزشکار و عصیانگر سریال یاغی حالا شمایل پخته تری از این بازیگر را به نمایش گذاشته است.

«یاغی» ماجرای جوان کشتی گیری به نام جاوید را روایت میکند، که در محیطی نامطلوب در جنوب شهر تهران متولد شده و حالا تنها با خواهرش زندگی میکند و نداشتن شناسنامه برای او مشکلاتی به وجود آورده است. شادمان برای بازی در این سریال بیشتر از دو سال در سکوت خبری تمرینات سخت ورزشی را متحمل شده که آمادگی بالای او در انجام مبارزات ورزشی در قسمت های آغازین سریال یاغی گواه بر تلاش این بازیگر خستگی ناپذیر است. این سریال دومین همکاری شادمان با محمد کارت در مقام کارگردان پس از فیلم تحسین شده «شنای پروانه» است. جاوید سریال یاغی در کنار ستاره هایی همچون طناز طباطبایی و پارسا پیروز فر و امیر جعفری و نیکی کریمی، تا به اینجای کار توانسته توجه مخاطبان زیادی را به توانمندی خود جلب کند.

حال باید دید که علی شادمان میتواند تا آخر مسیر بازیگری اش این برگ برنده را حفظ کند یا اینکه بازهم قرار است با انتخاب هایی متفاوت مخاطب را شگفت زده کند؟!

نویسنده: مریم ادیبی