میانه‌تان با فیلم کوتاه چطور است؟ می‌دانید که فیلم‌سازان معمولا از این مسیر وارد دنیای حرفه‌ای می‌شوند؟ آن‌ها با ساختن فیلم کوتاه، در جشنواره‌های سینمایی حضور پیدا می‌کنند و استعدادهای‌شان را به نمایش می‌گذارند. اما برای ساختن فیلم کوتاه از کجا می‌توانیم شروع کنیم و حواس‌مان باید به چه چیزهایی باشد؟

طول فیلم چقدر باشه؟
وقتی می‌گوییم فیلم کوتاه، منظورمان چقدر کوتاه است؟ خب البته طول مدت فیلم به داستان بستگی دارد و نمی‌توان قاعده‌ای کلی مشخص کرد اما برای آن‌ها که حضور در جشنواره‌ها را هدف خودشان قرار داده‌اند، ۱۰دقیقه زمان مناسبی است. البته بعضی از جشنواره‌ها خودشان زمان لازم برای فیلم‌ها را تعیین می‌کنند.
فیلم چقدر می‌تونه حرف بزنه؟
قاعده «نگو، نشان بده» را حتما درباره آثار داستانی و نمایشی شنیده‌اید. این اصل درباره فیلم کوتاه، اهمیت بیشتری دارد چون زمان زیادی برای پرحرفی ندارد. پس سعی ‌کنید از دیالوگ‌ها کم و داستان را تصویری کنید. چطور؟ خب به زبان بدن اهمیت زیادی بدهید. شخصیت‌ شما چه کتابی در دست دارد، چطور لباس می‌پوشد، چطور تماس چشمی برقرار می‌کند؟ این مشخصه‌ها اطلاعات زیادی درباره شخصیت می‌دهد بدون آن ‌که لازم باشد درباره‌اش سخنرانی کنید یا خودش، خودش را معرفی کند.
فیلم کی شروع می شه؟
۳۰ثانیه ابتدایی فیلم کوتاه می‌تواند باعث موفقیت آن شود یا به شکستش منجر شود. پس هنگام نوشتن فیلم‌ نامه به صحنه آغازین توجه زیادی داشته ‌باشید. همه چیز را درباره شخصیت‌تان با رفتار او و محیطی که در آن قرار گرفته ‌است، نشان بدهید.
ایده از کجا بیاریم؟
ایده‌های فیلم کوتاه از تخیل و کاوش در دنیا زاده می‌شود. فرقی ندارد فیلم‌تان برشی از زندگی روزمره باشد یا یک ماجراجویی در جایی بیرون از کره زمین. مهم این است که در ذهن‌تان مثل یک ماجراجو فکر کنید و از چارچوب‌های معین‌ بیرون بزنید. از متفاوت بودن نترسید. رئیسی بالای سرتان نیست که کنترل‌تان کند. از فرصت‌تان برای خلاق بودن استفاده کنید.
بودجه رو چه کنیم؟
کسانی که کارشان را با ساختن فیلم کوتاه شروع می‌کنند، معمولا بودجه چندانی ندارند. پس اگر بابت این موضوع نگران هستید، بدانید که این موقعیت برای همه یکسان است و بدانید که بهترین فیلم‌های کوتاه معمولا ساده‌ترین فیلم‌ها هستند که توانسته‌اند مخاطب را تحت ‌تأثیر قرار بدهند نه لزوما آن‌هایی که با بهترین تجهیزات و همکاری عوامل زیادی ساخته شده‌اند.
چطور با دنیای فیلم کوتاه آشنا بشیم؟
شروع هر کاری همیشه با کلی ترس و نگرانی همراه است. پس اگر نمی‌دانید چطور خودتان را به دنیای فیلم کوتاه نزدیک کنید، به‌ جای دست ‌روی‌ دست گذاشتن، شروع کنید به تماشای فیلم‌های کوتاه موفق داخلی و خارجی. از تجربیات دیگران استفاده کنید و سعی نکنید چرخ را از نو اختراع کنید. درست است که درنهایت باید سبک و روش خودتان را پیدا کنید اما برای شروع، دیدن و شنیدن و خواندن تجربه‌های دیگران را جدی بگیرید.
منبع: scriptmag.com