امروز سه‌شنبه ۱۹ دی، فهرست فیلم‌های راه یافته به چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر منتشر شد. در این فهرست نام بسیاری از آثاری که منتظر بودیم در جشنواره امسال شاهدشان باشیم خالی بود. از فیلم‌های مهران مدیری و رامبد جوان و بهرام افشاری گرفته تا سعید سهیلی و حسین دوماری و … برخی از این فیلم‌ها به دلیل طولانی شدن مراحل تولید، امکان حضور در جشنواره را از دست دادند، برخی دیگر با رای هیئت انتخاب جشنواره پشت در ماندند و جای بعضی فیلم‌ها هم به دلیل عدم تمایل صاحبانشان در این جشنواره خالی ماند. مروری داریم بر غایبانی که مدت‌ها بود انتظار دیدنشان را در این رویداد داشتیم.
هیات انتخاب چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر بعد از بازبینی فیلم‌های متقاضی شرکت در این رویداد، ۲۲ فیلم را برای حضور در بخش مسابقه «سودای سیمرغ» انتخاب کردند و ۱۲ فیلم هم به بخش مسابقه فیلم‌های اول (نگاه نو) راه یافتند. داریوش ارجمند، محمد حسین نیرومند، حسین زندباف ، روح الله سهرابی، محمدرضا عباسیان، محمد حسین لطیفی و احمد مرادپور، اعضای هیئت انتخاب جشنواره چهل‌ودوم فجر هستند.

فهرست غایبان سرشناس جشنواره فجر: از مهران مدیری و رامبد جوان تا پرویز شهبازی و بهرام افشاری
فهرست غایبان سرشناس جشنواره فجر: از مهران مدیری و رامبد جوان تا پرویز شهبازی و بهرام افشاری

ساعت شش صبح | مهران مدیری : فیلم سینمایی «ساعت شش صبح» یکی از مهمترین غایبان جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجر است؛ فیلمی که اواسط مرداد ضبط آن به پایان رسید و وارد مرحله تدوین و صداگذاری شد. طبیعتا تا حالا سایر مراحل تولید آن هم طی شده است. مدیری هفت سال پس از ساخت «ساعت پنج عصر»،  اسفند پارسال دومین فیلم سینمایی‌اش را براساس طرحی از عباس رافعی با نام «بن‌بست» مقابل دوربین برد و بعد از مدتی نامش را تغییر داد. علاوه بر خود مهران مدیری، مهرداد صدیقیان، سمیرا حسن‌پور، مونا فرجاد، تینو صالحی، سعید زارعی و … در این فیلم بازی کرده‌اند. آنچه اهمیت دارد این است که مدیری این‌بار به جای کمدی، فیلمی اجتماعی ساخته که رگه‌هایی از طنز تلخ هم می‌شود در آن دید. درست است که اولین تجربه مدیری در کارگردانی، اثر چندان قابل توجهی نبود و با نقدهای منفی زیادی روبه‌رو شد اما به‌هرحال همه منتظر بودیم ببینیم در دومین فیلمش چه گام بلندی برداشته است.

زودپز | رامبد جوان : انتظار داشتیم نام فیلم «زودپز» رامبد جوان را هم در فهرست فیلم‌های راه یافته به جشنواره فجر امسال ببینیم اما خبری از آن نبود. فیلمی که ابتدا قرار بود به کارگردانی مهدی نادری ساخته شود و سپس به رامبد جوان رسید. آبان امسال آن را با حضور محسن تنابنده و نوید محمدزاده کلید زد؛ ترکیبی که از همان ابتدا می‌شد حدس زد موفقیت زیادی در انتظارش باشد. رامبد در «زودپز» سراغ یک کمدی دهه شصتی رفته. داستان درباره سه دوست است که بعد از ترکیدن یک زودپز در محله قدیمی آن‌ها و مجروح شدنشان ماجرا‌هایی جالبی را تجربه می‌کنند. فیلمبرداری فیلم رامبدجوان همچنان ادامه دارد و براساس اخبار رسیده این مرحله حدود ده روز دیگر به پایان می‌رسد. نکته مهم درباره این فیلم پروسه پس تولید است، به دلیل حجم بالای جلوه‌های بصری آماده سازی آن بسیار زمان‌بر است و فیلم رامبد جوان عملا تا زمان شروع جشنواره آماده نمی‌شود.

هفتاد سی | بهرام افشاری : انتشار خبر ساخت اولین فیلم بهرام افشاری با نام «هفتاد سی» در رسانه‌ها با استقبال زیادی روبه‌رو شد. همه منتظر بودند ببینند بازیگری که در مدت زمان کوتاه توانسته است به موفقیتی بسیار زیاد دست پیدا کند، در اولین تجربه کارگردانی چطور ظاهر خواهد شد. انتشار اولین تصویر از فیلم با گریم متفاوت هوتن شکیبا هم مزید بر علت شد تا بیش از پیش در انتظار تماشای آن باشیم. «هفتاد سی» به تهیه‌کنندگی ابراهیم عامریان ساخته شده و علاوه بر شکیبا، خود افشاری هم جزو بازیگران اصلی‌اش است. طبیعتا فیلمی با حضور افشاری و شکیبا آنهم در فضای کمدی می‌توانست اتفاق مهمی را در جشنواره فجر امسال رقم بزند اما نام این فیلم هم در فهرست منتشر شده از فیلم‌های حاضر در جشنواره چهل‌ودوم خالی است.
پول و پارتی | سعید سهیلی : اوایل مهر امسال اعلام شد که فیلم سینمایی «پول و پارتی» به کارگردانی سعید سهیلی به پایان مرحله فیلمبرداری رسیده و به نظر می‌رسد درحال آماده‌سازی برای حضور در جشنواره فجر باشد. با این حال از این فیلم هم در فهرست منتشر شده از آثار راه یافته به جشنواره چهل‌ودوم خبری نیست. «پول و پارتی» یک کمدی رمانتیک است که با بازی ساعد سهیلی و پردیس احمدیه مقابل دوربین رفته. تهیه‌کنندگی فیلم به عهده سینا مهراد، پسر سعید سهیلی است. مهراد اولین بار است که تهیه‌کنندگی را تجربه می‌کند. این فیلم به فرم شرکت در جشنواره را پر نکرده بود و به همین دلیل مورد بازبینی هیات انتخاب قرار نگرفت.

کوکتل‌مولوتوف | حسین دوماری : «کوکتل‌مولوتوف» حسین دوماری هم از جمله فیلم‌هایی است که مطمئن بودیم در جشنواره شاهدش خواهیم بود و نامی از آن در فهرست اعلام شده ندیدیم. فیلمبرداری این فیلم اوایل آبان به پایان رسید و همان زمان وارد مراحل فنی شد. بنابراین بعید است تا الان حاضر و آماده نشده باشد. «کوکتل‌مولوتوف» در حال‌وهوای دهه پنجاه ساخته شده و نویسنده فیلمنامه آن هم احمد رفیع‌زاده است. امین حیایی، پژمان جمشیدی، احمد مهرانفر، ستاره پسیانی، یکتا ناصر، سیاش چراغی‌پور و … از جمله بازیگران این فیلم هستند؛ بازیگرانی که حضورشان می‌توانست اتفاق مهمی را در جشنواره رقم بزند. این اولین تجربه فیلم‌سازی مستقل حسین دوماری است. او پیشتر با همراهی پدرام پورامینی فیلم‌های «جان‌دار» و «یادگار جنوب» را ساخته بود و حالا به تنهایی وارد فیلمسازی شده است.

بی‌سروصدا | مجیدرضا مصطفوی : فیلمبرداری «بی‌سروصدا» به کارگردانی مجیدرضا مصطفوی اواسط مهرماه به پایان رسید و وارد مراحل پس‌تولید شد. جای این فیلم هم در فهرست نهایی فیلم‌های جشنواره خالی است. پیمان معادی، مهران غفوریان، فرشته حسینی و هانیه توسلی، از جمله بازیگران اصلی این فیلم هستند و فیلمنامه اثر هم به صورت مشترک توسط مجیدرضا مصطفوی و مهیار حمیدیان نوشته شده. «بی‌سروصدا» سومین تجربه فیلمسازی مجیدرضا مصطفوی است؛ کارگردانی که پیش‌تر فیلم‌های «انارهای نارس» و «آستیگمات» را ساخته بود. پیمان معادی در این فیلم با گریم متفاوتی ظاهر شده و ایفاگر نقش مردی از طبقه فرودست است. شاید اگر فیلم به جشنواره راه پیدا می‌کرد می‌توانستیم روی موفقیت معادی حساب کنیم.مصطفوی هم جز کارگردانانی است که فرم شرکت در جشنواره را پر نکرد و متقاضی حضور در این رویداد سینمایی نبود.

رکسانا | پرویز شهبازی : «رکسانا» به کارگردانی پرویز شهبازی قرار بود در جشنواره فجر چهل‌ویکم حضور داشته باشد اما به خاطر وقایع سال گذشته در این رویداد شرکت نکرد. به نظر می‌رسید امسال این فیلم را در بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر ببینیم اما گویا امسال هم تصمیمی برای شرکت در این رویداد نداشت و به همین دلیل هم در جشنواره بین‌المللی توکیو شرکت کرد. این فیلم هم مثل سایر آثار شهبازی درباره دغدغه‌های جوانان است و اینبار شهبازی سراغ جوانان دهه هشتادی رفته و محور فیلمش را روی مشکلات این نسل قرار داده است. داستان درباره یک قمارباز جوان است که وارد رابطه عاشقانه‌ غیرمنتظره با یک دختر هنرمند با استعداد می‌شود. مصمم است زندگی خود را تغییر دهد و … یسنا میرطهماسب، نقش اصلی «رکسانا» است و سایر بازیگرانش را از میان چهره‌های جدید عرصه بازیگری انتخاب کرده است