آلابست/ گزارش‌های منتشره از هفتادوچهارمین دوره جشنواره فیلم کن از کسادی بازار معاملات سینمایی و استقبال بی‌نظیر از فیلم جدید «مت دیمون» حکایت دارد.
 جشنواره فیلم کن که سال پیش به دلیل شیوع کرونا لغو شده بود، از سه‌شنبه هفته گذشته (۱۵ تیر ۱۴۰۰) با شعار بازگشت سینما به مدار رویدادهای حضوری بازگشت. تیری فرمو دبیر هنری این جشنواره و تیمش با وجود تداوم بحران شیوع کرونا جسارت رویاپردازی درباره برگزاری دوباره یک رویداد حضوری را داشتند و سرانجام آن را عملی کردند. حالا ستارگان سینما و خبرنگاران به لطف اعمال شیوه‌نامه‌های بهداشتی و انجام تست‌های مستمر کرونا در شهر ساحلی کن در فرانسه گرد هم جمع شده‌اند و ظاهرا همه چیز برای برگزاری یک جشنواره بی نقص مهیاست.
در مراسم افتتاحیه هفتادوچهارمین دوره جشنواره کن، بونگ جون هو که سال گذشته با فیلم انگل نخل طلای جشنواره را از آن خود کرده بود و جودی فاستر برنده نخل طلای افتخاری این دوره از جشنواره در کنار اسپایک لی رئیس هیات داوران امسال و پدرو آلمودوار کارگردان و فیلمنامه نویس اسپانیایی حاضر شدند و به چهار زبان کره‌ای، فرانسوی، اسپانیایی و انگلیسی رسما آغاز به کار جشنواره را اعلام کردند. در ادامه به اخبار مهمی که این روزها از جشنواره کن مخابره شده است، می‌پردازیم. 

کرونا و کسادی در بازار جشنواره کن  
با گذشت نزدیک به یک هفته از افتتاح جشنواره کن، گزارشات از بازار کم‌فروغ و بی‌رونق معاملات حکایت دارد. هالیوود ریپورتر چندی پیش در مطلبی نوشت: ابهام درباره آینده بحران کرونا، احیای سینماها و تاثیر سرویس‌های پخش اینترنتی فیلم بر الگوهای اکران، رونق معاملات در جشنواره کن را تحت الشعاع قرار داده و امیدها درباره بازگشت صنعت بین‌المللی سینما به روند طبیعی را ناامید کرده است. از بین معاملات سینمایی که امسال انجام شد هم بخش عمده آنها در بازاری منعقد شدند که چند روز پیش از افتتاح جشنواره برگزار شد.
حتی در این بازار کم فروغ و بی رونق، فیلم قهرمان ساخته اصغر فرهادی که یکی از سه نماینده سینمای ایران در هفتادوچهارمین جشنواره کن است و در بخش رقابتی با ۲۳ فیلم از کشورهای مختلف برای کسب نخل طلا رقابت می‌کند، موفق شد یک خریدار خارجی جدید پیدا کند. آخر هفته خبر رسید کمپانی سینه‌آرت «Cineart» حق نمایش فیلم قهرمان اصغر فرهادی را در هلند و بلژیک پیش‌خرید کرده است. این اولین همکاری فرهادی با کمپانی Cineart نیست، این شرکت پیش‌تر حق نمایش و توزیع شاهکارهای بین‌المللی سینمای فرهادی از جمله فروشنده، گذشته، همه می‌دانند و جدایی نادر از سیمین را تصاحب کرده بود. 
از دیگر مشتریان خارجی فیلم قهرمان می‌توان به آمازون استودیوز و ممنتو پیکچرز اشاره کرد که به ترتیب حق نمایش و پخش این فیلم فارسی زبان را در آمریکا و فرانسه برعهده دارند.

۵ دقیقه تشویق ایستاده در تحسین فیلم جدید مت دیمون
فیلم جدید مت دیمون با عنوان آب راکد (Stillwater)، پنجشنبه ۸ ژوئیه (۱۷ تیر) در جشنواره کن برای اولین بار به نمایش درآمد و با استقبال بی نظیر تماشاچیان روبه‌رو شد. دیمون ۵۰ ساله در این فیلم نقش یک کارگر ساختمانی اهل اوکلاهمای آمریکا را بازی می‌کند که در تلاش است بی‌گناهی دخترش که به جرم قتل در فرانسه بازداشت شده را ثابت و او را از بند آزاد کند. با تمام شدن فیلم و پخش تیتراژ پایانی، تماشاچیان به مدت ۵ دقیقه ایستاده دیمون و دیگر عوامل فیلم را تشویق کردند و این ستاره هالیوودی که آشکارا از واکنش جمعیت غافلگیر شده و تحت تاثیر قرار گرفته بود شروع به اشک ریختن کرد. دیمون برای بازی بی‌نظیری که با رعایت لهجه اوکلاهمایی در این فیلم ارائه داده می‌تواند یکی از گزینه‌ها برای جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد باشد. به علاوه فیلم آب راکد اولین فیلمی است که تام مک کارتی بازیگر، کارگردان و فیلمنامه نویس شهیر آمریکایی پس از فیلم موفق اسپات‌لایت (۲۰۱۵) می‌سازد، بنابراین بدون تردید در جشنواره کن امسال حسابی سروصدا خواهد کرد.

آب راکد ۳۰ ژوئیه (۸ مرداد ۱۴۰۰) در سینماهای آمریکا اکران می‌شود.
هفتادوچهارمین جشنواره کن از ۱۵ تیر آغاز به کار کرده و تا شنبه آینده (۲۶ تیر) به کار خود ادامه خواهد داد و باید منتظر ماند و دید دستاورد نمایندگان ایران از این فستیوال سینمایی چه خواهد بود.
قهرمان اصغر فرهادی اولین بار سه‌شنبه ۱۳ ژوئن (۲۲ تیر) در سالن گرند لومیر کاخ جشنواره کن به نمایش درخواهد آمد. این فیلم که به نمایندگی از ایران برای دریافت نخل طلای امسال با کارگردانانی از فرانسه، هلند، فنلاند، ژاپن، آمریکا،چاد، تایلند، استرالیا، روسیه، بلژیک، مجارستان، ایتالیا و نروژ رقابت می‌کند، روز چهارشنبه ۱۴ ژوئیه (۲۳ تیر) ابتدا در ساعت ۹:۳۰ صبح در سالن آیمکس پردیس سینمایی Le Cineum به نمایش درخواهد آمد و ساعت ۱۱:۳۰ برای دومین بار در سالن گرند لومیر اکران خواهد شد. 
قهرمان با دو نمایش دیگر به کار خود در جشنواره کن امسال پایان می‌دهد؛ این فیلم یک بار پنجشنبه ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر) ساعت ۱۲:۳۰ در سالن اسکرین ایکس پردیس Le Cineum روی پرده خواهد رفت و یک بار جمعه ۱۶ ژوئیه (۲۵ تیر) ساعت ۸:۳۰ در سینمای Salle du Soixantième واقع در کاخ جشنواره و کنگره کن.
فیلم کوتاه ارتودنسی ساخته محمدرضا میقانی دیگر نماینده ایران در جشنواره کن امسال است که برای رسیدن به نخل طلای فیلم کوتاه با ۹ فیلم از کشورهایی چون برزیل، پرتغال، هنگ‌کنگ، فرانسه و دانمارک رقابت می‌کند، این فیلم چهارده دقیقه‌ای، ۱۶ ژوئیه (۲۵ تیر) ساعت ۱۱:۰۰ در سالن دبوسی/ Salle Debussy روی پرده خواهد رفت.
فیلم جاده خاکی به نویسندگی و کارگردانی پناه پناهی نیز اولین نمایش جهانی خود را در بخش «دو هفته کارگردانان» این جشنواره تجربه خواهد کرد. این فیلم در روز ۱۰ ژوئیه (۱۹ تیر) دو نمایش در ساعت ۸:۳۰ و ۲۰:۳۰ و روز ۱۶ ژوئیه (۲۵ تیر) ساعت ۱۹:۴۵ هم نمایش سوم و نهایی خود را به‌عنوان یکی از فیلم‌های نامزد جایزه دوربین طلای کن (جایزه ویژه بهترین فیلم اول جشنواره) تجربه خواهد کرد.