در اواخر دهه هشتاد، با بازی در فیلم «سوپراستار» توانست شمایل یک سوپراستار را آن‌قدر دقیق و حرفه‌ای ترسیم کند که هم استقبال مخاطبان و هم منتقدان را به همراه داشت و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را نصیب وی کرد. این بازیگر کسی نبود جز شهاب حسینی. او نه یک شبه و به‌طور اتفاقی، بلکه با تئاتر دانشجویی، گویندگی رادیو و اجرای تلویزیون و نقش‌های کوچک در سریال‌ها و فیلم‌ها قدم به قدم تبدیل به بازیگر حرفه‌ای شد که انتخاب اول بسیاری از کارگردان‌های معروف برای نقش‌های اصلی بود. وی توانست ۱۸ تندیس بهترین بازیگری نقش اول مرد را از جشنواره‌های داخلی و خارجی دَشت کند. شهاب حسینی این‌روزها با درخشش در سریال‌های «گناه فرشته» و «سرزمین مادری» دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است؛ به همین بهانه در این مطلب بر نقش‌های ماندگار وی در فیلم‌های سینمایی مروی خواهیم داشت. با ما همراه باشید.  

شمایلِ جذاب یک سوپراستار 

اسم فیلم چی بود؟ سوپراستار(۱۳۸۷) به کارگردانی تهمینه میلانی 
شهاب چه نقشی داشت؟ شهاب حسینی در نقش کوروش زند یک سوپراستار جوان سینما بود که موفقیت و شهرت، او را به آدمی مغرور تبدیل کرده‌ بود. با آمدن دختر نوجوانی به نام «رها» به زندگی‌اش او دچار تغییرات زیادی می‌شود. حسینی با تسلط بر نقش توانست فراز و نشیب‌های این شخصیت را به درستی بازی کند. 
چه ارمغانی داشت؟ شهاب حسینی برای این نقش، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را از جشنواره فجر دریافت کرد. 

وقتی شهاب عاشق می شود 
اسم فیلم چه بود؟ دوران عاشقی(۱۳۹۳) به کارگردانی علیرضا رئیسیان 
شهاب چه نقشی داشت؟ در این فیلم شهاب حسینی نقش حمید که در یک شرکت بزرگ کار می کند. با این که متاهل است با دختری به نام میترا آشنا می شود و با او عقد می کند و سپس از وی باردار می شود. از طرف خانواده خانواده میترا تحت فشار قرار می گیرد و باید از همسر اولش جدا و با میترا ازدواج کند. 
چه ارمغانی داشت؟ وی از این فیلم در سی و سومین جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد. 

جدایی… و شانس ویژه‌ای برای شهاب 
اسم فیلم چی بود؟ جدایی نادر از سیمین(۱۳۸۹) به کارگردانی اصغر فرهادی 
شهاب چه نقشی داشت؟ در این فیلم شهاب حسینی نقش حجت همسر مستخدم یک پیرمردی که دچار آلزایمر شده است را ایفا کرد. از جمله ویژگی‌های این نقش عصبی و جوشی بودن این فرد بود که شهاب حسینی آن‌قدر باورپذیر و درست این کار را انجام داد که تا سال‌ها سکانس‌های از بازی‌های وی به مناسبت‌های مختلف در فضای مجازی ترند می‌شد. 
چه ارمغانی داشت؟ وی برای این فیلم خرس نقره‌ای جشنواره بین‌المللی فیلم برلین بهترین گروه بازیگران مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشن خانه سینما، تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران و دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر را کسب کرد. 

متفاوت‌ترین نقش شهاب
 

اسم فیلم چی بود؟ حوض نقاشی(۱۳۹۱) مازیار میری 
شهاب چه نقشی داشت؟ شهاب حسینی در این فیلم نقش رضا، یک معلول ذهنی را بازی کرد. این متفاوت‌ترین نقش وی هم از نظر ظاهری و هم بازی بود. شهاب حسینی با درک دقیق از نقش توانست ریزه‌کاری‌های این نقش را درآورد و یک اثری ماندگار خلق کند. 
چه ارمغانی داشت؟ حسینی برای این فیلم دیپلم افتخار جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران را گرفت. 

نخل طلای کن برای بازی در این فیلم… 

اسم فیلم چی بود؟ فروشنده(۱۳۹۴) به کارگردانی اصغر فرهادی 
شهاب چه نقشی داشت؟ حسینی در این فیلم نقش عماد را بازی می‌کند که بازیگر تئاتر و معلم است. زمانی که عماد و همسرش به خانه جدیدشان نقل مکان می‌کنند اتفاق غیرمنتظره‌ای رقم می‌خورد که کل فیلم را تحت تاثیرش قرار می‌دهد. شهاب حسینی در کنار ترانه علیدوستی توانست بازی قابل قبولی را در این فیلم ارائه کند. 
چه ارمغانی داشت؟ نخل طلا جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن، بهترین بازیگر مرد در جشن حافظ و بهترین بازیگر مرد در جشن خانه سینما تحفه‌های شهاب حسینی از بازی در فروشنده بود. 
 

چندی است که شهاب حسینی فیلم موفق و پرسروصدایی در پرده سینما و تلویزیون نداشته است. اما به تازگی اخباری به گوش میرسد مبنی بر این که وی در تازه ترین فعالیت سینمایی خود با نقشی متفاوت و خاص ظاهر می شود. امیدواریم وی را به زودی در پرده سینمایی ببینیم و کاری متفاوت را در پرونده  این بازیگر ستاره رقم بزنیم.

خبرنگار: معصومه سادات حسینی زاده