فیلم به‌مثابه یک ساختار پازل‌مانند از تکه‌های زیادی برای معنا بخشیدن به یک کل تشکیل شده‌ که نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت است. عوامل تولید فیلم، از دسته‌ها و گروه‌های مختلفی تشکیل شده‌ است که هرکدام با اجرای وظیفه‌ محول‌شده بخشی از کار را پیش می‌برند. در این قسمت سینماتوگراف به معرفی بعضی از عوامل کمتر شناخته‌ شده سینما و وظایف‌ آن‌ها می‌پردازیم. عوامل ساخت فیلم در سه مرحله پیش‌تولید، تولید و پس‌تولید به چند گروه تقسیم می‌شوند و هر گروه یک مدیر و تعدادی دستیار دارد که وظیفه محول‌شده به آن گروه را در کنار هم انجام می‌دهند، از جمله:

عوامل تهیه و تولید فیلم
مدیر تولید
مسئولیت مدیر تولید فیلم در بخش مالی پروژه است. بستن قرارداد با عوامل و بازیگران، اجاره مکان فیلم‌برداری و تجهیزات، تهیه غذا و مواردی از این‌دست برعهده مدیر تولید فیلم است.
مجری طرح
برنامه‌ریزی و زمان‌بندی برای جزئیات پروژه فیلم و دادن برنامه‌ کاری به گرو‌ه‌های مختلف برعهده مجری طرح است. او علاوه‌بر این، وظیفه نظارت را هم بر عهده دارد. درصورت بروز مشکل در پروژه، برنامه‌ریزی مجدد با مجری طرح است تا در زمان و هزینه صرفه‌جویی شود.
تهیه‌‌کننده اجرایی
مسائل حقوقی برای حق نشر یا اعطای امتیاز پخش یک فیلم معمولا به تهیه‌کننده اجرایی مربوط است. بستن قرارداد برای پخش بین‌المللی یک فیلم، جذب حامی مالی ، بازاریابی و مشاوره تبلیغات هم از مسئولیت‌های اوست.

عوامل کارگردانی
دستیار کارگردان
هماهنگی با گروه بازیگران، عوامل صحنه، برنامه‌ریزی برای فیلم‌برداری و دیگر موارد برعهده دستیار کارگردان است. او بعد از کارگردان، هدایت افراد را انجام می‌دهد.
 برنامه‌ریز کارگردان
برنامه‌ریز معمولا در پروژه‌های بزرگ سینمایی به خدمت گرفته می‌شود. مسئولیت او هماهنگی و برنامه‌ریزی برای رفت‌وآمد عوامل و هماهنگی بین گروه‌های حاضر در پشت و جلوی صحنه است تا در زمان شروع فیلم‌برداری همه گروه‌ها هماهنگ و آماده باشند.
منشی صحنه
 این فرد به‌نوعی چشم و گوش کارگردان در صحنه است. دیالوگ‌ها و جای اشیا در صحنه را ثبت می‌کند تا در نماهای بعدی و فیلم‌برداری در زمان‌های بعدی همه موارد شامل اشیا، جای دوربین و جای نورهای صحنه و محل قرار گرفتن بازیگران مانند قبل باشد. علاوه‌بر این، او در کنار دستیار کارگردان ممکن است مسئولیت هماهنگی با عوامل لباس، گریم و صحنه را هم برعهده داشته‌ باشد.

گروه بازیگری
 مسئول انتخاب بازیگران
مسئولیت انتخاب بازیگران را کارگردان، تهیه‌کننده و در برخی موارد این شخص برعهده دارد. او با شناختی که از فیلم‌نامه و کارگردان دارد، بازیگران متناسب با هر نقش را انتخاب می‌کند یا از آن‌ها تست بازیگری می‌گیرد.

بازی‌گردان
 این مسئولیت در برخی پروژه‌های سینمایی وجود دارد و در برخی از پروژه‌ها کارگردان نیازی به آن ندارد و خودش این وظیفه را برعهده می‌گیرد. نقش بازی‌گردان، تفهیم نقش به بازیگران، تمرین کردن با آن‌ها و آماده کردن‌شان برای حضور جلوی دوربین است.

صدا‌پیشه
گاهی در فیلم از شخصیت‌های کامپیوتری، انیمیشنی یا عروسک استفاده می‌شود که وجود یک صدا‌پیشه برای نقش آن‌ها ضروری است. گاهی هم از صدا‌پیشه‌ها به‌عنوان راوی در فیلم استفاده می‌شود، یعنی شخصی که او را نمی بینیم و تنها صدایش را در طول فیلم می‌شنویم.

گروه صحنه و لباس
مدیر صحنه
مدیر صحنه شخصی است که اوامر مدنظر کارگردان را در اختیار عوامل صحنه و لباس قرار می‌دهد و بر اجرای صحیح آن‌ها و آماده شدن عوامل نظارت دارد.

طراح صحنه
طراحی صحنه‌هایی که در آن‌ها فیلم‌برداری صورت می‌گیرد، چیدمان وسایل و آراستن صحنه برعهده این شخص است. این صحنه‌ها ممکن است داخلی باشند مانند فضای داخل خانه یا فضای باز مانند باغ، رستوران و… .

طراح دکور سینمایی
 اگر در اجرای یک صحنه قرار باشد قسمتی مانند دیواری خاص، ماکت یک ساختمان، هواپیما یا کشتی ساخته شود، اجرای آن را به طراح دکور می‌سپارند که به‌همراه گروهش طراحی و اجرا را انجام ‌دهد.

منبع: نت‌نظر