کیا اسپورتیج یک خودروی شاسی بلند فشرده (Compact SUV) است که توسط کمپانی کرهای کیا موتورز از سال ۱۹۹۳ تا به حال در چهار نسل مختلف عرضه شده است. نسل سوم این خودرو در سال ۲۰۱۰ ابتدا در بازارهای آسیایی و اروپایی و به دنبال آن در بازارهای آمریکا و استرالیا به عرضه رسید. از زمان عرضهی این نسل تا به حال، موفقیتهای زیادی نصیب این مدل شده که از جملهی آنها میتوان به دریافت عنوان خودروی برتر سال ۲۰۱۱ در اسلواکی اشاره کرد.
مقدمه

۲۰ سال پیش، زمانی که کیا اسپورتیج برای نخستین بار معرفی شد، بیشتر سعی در ارائهی یک خودروی شاسی بلند سنتی داشت که با توجه به قابلیت چهار چرخ محرک خود میتوانست به رقابت با خودروهای دیگر این کلاس بپردازد. بعد از مدتها اما، این کمپانی کرهای متوجه شد که بخش روبهرشدی از خریداران در واقع به دنبال نسخههای کوچکتری از همان خودروهای شاسی بلند فول سایز قدیمی نیستند، بلکه خودرویی را انتخاب میکنند که بتواند کاربری یک خودرو با بدنهی شاسی بلند را با عملکرد مناسب و هندلینگی مشابه خودروهای سدان، عرضه کند. کیا اسپورتیج مدل ۲۰۱۵، پاسخ کمپانی کیا به خواستهی این دست از مشتریان است و اگر منصفانه نگاه کنیم، اسپورتیج حتی از آن هم فراتر رفته!
طراحی ظاهری

تنها یک نگاه به کیا اسپورتیج ۲۰۱۵ میتواند هر کسی را به خرید این خودرو متمایل کند. تغییرات نسل جدید اسپورتیج ظاهری بسیار اسپورت و عضلانی به آن بخشیده است. البته اگر بدانیم پشت طراحی این خودرو چه شخصیتی ایستاده، شاید از حجم شگفتی ما کاسته شود. پیتر شرایر «Peter Schreyer»، طراح آلمانی خودرو که در کارنامهی خود طراحی خودروهای بیعیب و نقصی مثل مدل ۱۹۹۸ آئودی TT را دارد، در طراحی کیا اسپورتیج ۲۰۱۵ هم تمام تلاش خود را به کار گرفته و حاصل کار اینچنین چشمنواز شده است.
طراحی داخلی
کابین کیا اسپورتیج ۲۰۱۵ فضایی بسیار زیبا و لوکس است که نسبت به بسیاری از رقیبان سنتی خود مجللتر به نظر میرسد. کلیدها، دکمهها، دستگیرهها و خلاصه تمام کنترلها با نهایت هوشمندی چیده شدهاند و به آسانی در دسترس هستند، به خصوص نمایشگر ۷ اینچی که بسیار کاربرپسند بوده و سیستم مسیریابی آن، راحتی رانندگی را دو چندان میکند. یکی از نقاط ضعف بزرگ این فضا را میتوان استفادهی بیش از حد پوشش پلاستیکی سخت در قسمتهای مختلف کابین دانست.


صندلیهای جلوی خودرو بسیار راحت هستند و سرنشینان را به خوبی در بر میگیرند اما فضای پا برای سرنشینان عقب محدود به نظر میرسد. فضای بار اسپورتیج ۲۰۱۵ همچنین در مقایسه با سایر خودروهای این کلاس کوچک بوده و معادل ۷۳۹ لیتر است. اگر چه قابلیت خوابیدن صندلیهای عقب با نسبت ۶۰/۴۰ یک مزیت محسوب میشود، اما حتی این مسئله هم فضای بار را به ۱۵۴۶ لیتر میرساند که همچنان قابل رقابت در این کلاس نیست.
پیشرانهی خودرو

کیا اسپورتیج مدل ۲۰۱۵ از پیشرانههای متعددی استفاده میکند که دو مورد از آنها در بازارهای جهانی رایجتر هستند. یکی از این پیشرانهها که در مدل داخلی اسپورتیج ۲۰۱۵ هم مورد استفاده قرار میگرفت، با آرایش چهار سیلندر خطی (L4) و حجم ۲.۴ لیتر توانایی تولید حداکثر توان ۱۳۴ کیلووات (۱۸۲ اسب بخار) در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور ۲۴۰ نیوتنمتر در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه را دارد و بر روی مدلهای LX و EX این خودرو استفاده میشد. پیشرانهی دیگر که از قدرت و گشتاوری بیشتری هم برخوردار بود در مدل SX اسپورتیج مورد استفاده قرار گرفت. این پیشرانهی ۲.۰ لیتری چهار سیلندر خطی (L4) با جابهجایی ۱۹۹۸ سی سی میتواند حداکثر توان ۱۹۱ کیلووات (۲۶۰ اسب بخار) را در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور ۳۶۵ نیوتن متر را در ۱۸۵۰ تا ۳۰۰۰ دور بر دقیقه به محور جلوی خودرو منتقل کند.
عملکرد و رانندگی خودرو
اگر چه به طور معمول دو واژهی «کراساور» و «اسپرت» را نمیتوان همزمان در رابطه با یک خودرو به کار برد، اما کیا اسپورتیج مدل ۲۰۱۵ با رانندگی پاسخگو و مهیج خود هر دوی این واژگان را در خود جای داده و فراتر از انتظارات شما ظاهر میشود. برای اثبات این حرف کافی است لحظهای رانندگی با آن را تجربه کنید. سیستم تعلیق خودرو به شکلی طراحی و تنظیم شده که یک هدایتپذیری تند و تیز را خلق کند، چیزی که بسیاری از خریداران خودروهای شاسی بلند اسپرت به دنبال آن هستند. نتیجهی کار البته کیفیتی از رانندگی شده که ممکن است به مذاق بعضی از خریداران خوش نیاید و هیجان آن اندکی بیش از حد به نظر برسد.


تفاوتی نمیکند که از کدام مدل یا پیشرانه استفاده کنید. قدرت تولیدی پیشرانهی ۲.۴ لیتری که بر روی مدلهای LX و EX استفاده شده بیش از آن چیزی است که در یک رانندگی معمول شهری به آن نیاز دارید. اما اگر از این هم فراتر برویم، در برابر رانندگی فوقالعادهی پیشرانهی توربوشارژری و ۲۶۰ اسب بخاری مدل SX نمیتوان مقاومت کرد. شتاب این پیشرانه به طرز چشمگیری بینظیر است و شما را در هیچ کورس رقابتی عقب نمیگذارد.
سرافراز در تستهای ایمنی!

نسل سوم خودروی کیا اسپورتیج در همان ابتدای عرضهی خود، موفق شد عنوان «انتخاب ایمنی برتر» یا «Top Safety Pick» را از طرف موسسهی بیمهی ایمنی بزرگراههای آمریکا (IIHS) بدست آورد. بدست آوردن این عنوان به خصوص از سال ۲۰۱۰ به بعد بسیار دشوار شده بود چرا که موسسهی IIHS تستهای مربوط به واژگونی خودرو را هم به سایر ارزیابیهای خود اضافه کرده بود که استحکام سقف خودرو در مقابل برخوردها و تصادفات مختلف میسنجید و دشواری آن، دو برابر دشواری تستهای معمول فدرال بود. برای اینکه یک خودرو بتواند این تستها را موفقیت به سرانجام برساند بایستی سقف آن توانایی تحمل نیرویی تا سه برابر قویتر از وزن خود خودرو را داشته باشد که تازه در این مرحله هم خودرو به امتیازی بیشتر از «قابل قبول» (Acceptable) دست نخواهد یافت! این در حالی است که استاندارد فدرال آمریکا برای استحکام سقف یک خودرو تحمل نیرویی تا ۱.۵ برابر وزن خودرو است. کیا اسپورتیج نه تنها این تست را با موفقیت پشت سر گذاشته که به بالاترین امتیاز ممکن، یعنی امتیاز «خوب» (Good) دست یافته که نشاندهندهی سطح ایمنی فوقالعاده بالای این خودروی کرهای است. با این وجود یکی از ضعفهای بسیار مهم خودرو که تا انتها در این نسل باقی ماند، خوردشدن بدنهی خودرو و آسیب شدید آن در تصادفات گوشهی جلوی آن بود. با اینکه عملکرد کیا اسپورتیج در بخش تصادفات نیمهی جلوی خودرو (تصویر سمت راست پایین) بسیار خوب بوده و امتیاز «خوب» را در این بخش بدست آورده است، در بخش تصادفات گوشهی جلوی خودرو (تصویر سمت چپ پایین) شاهد عملکرد بسیار ضعیفی از این خودرو هستیم که در نهایت با امتیاز «ضعیف» (Poor) همراه بوده است. متاسفانه عدم رفع این مشکل تا انتهای عرضهی نسل سوم باعث شد تا در سال ۲۰۱۳ عنوان «انتخاب ایمنی برتر» از این مدل گرفته شود.
امکانات و تجهیزات ایمنی

کیا اسپورتیج مدل ۲۰۱۵ از تجهیزات و امکانات ایمنی مختلفی به صورت استاندارد در مدلهای مختلف خود استفاده میکند. از جمله این امکانات استاندارد میتوان به سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری، محافظ فعال سر برای سرنشینان جلو و شش عدد کیسهی هوای ایمنی شامل دو عدد کیسهی هوای جلو برای راننده و سرنشین جلو، دو عدد کیسهی هوای جانبی برای سرنشینان جلو و دو عدد کیسهی هوای پردهای اشاره کرد. اسپورتیج ۲۰۱۵ در بعضی از مدلهای خود از آخرین نسل سیستم دوربرد UVO استفاده میکند. سیستم UVO که مخفف «صدای شما» (Your Voice) است، توسط کمپانی مایکروسافت برای خودروهای کیا طراحی شده است. این سیستم ایمنی و امنیتی از عملکردهایی نظیر برقراری تماس اضطراری در هنگام تصادفات و یا عمل نکردن کیسههای هوا، مسیریابی خودروی سرقتشده، ژئوفنسینگ (Geo-fencing)، کنترل سرعت (به عنوان نمونه به والدین اجازه میدهد تا سرعت خودرو را به هنگام رانندگی فرزندان خود کنترل کنند) و بسیاری از قابلیتهای دیگر برخوردار است که به راحتی و با استفاده از نصب اپلیکیشن UVO بر روی گوشی هوشمند شما فعال میشود. این سیستم بر روی مدل LX قابل انتخاب (Optional) بوده و در سایر مدلها به صورت استاندارد وجود دارد.
جمعبندی

کیا اسپورتیج مدل ۲۰۱۵ به لطف رانندگی مهیج خود، گزینهی وسوسهانگیزی در مقابل سایر خودروهای این کلاس به شمار میآید. طراحی ظاهری خودرو بسیار چشمنواز و بی عیب و نقص، پیشرانههای استفادهشده در این مدل بسیار قدرتمند و هدایتپذیری خودرو بسیار تند و تیز است. همچنین ایمنی خودرو در بسیاری از بخشها در بالاترین سطح ممکن قرار دارد. در کنار این، فضای صندلیهای عقب و بار اندکی محدود بوده و مصرف سوخت خودرو میتوانست بهینهتر باشد.
اگر تمام ویژگیهای مثبت کیا اسپورتیج ۲۰۱۵ را کنار بگذاریم و قصد خرید خودروی کراساور کوچکتری با فضای داخلی بیشتر را داشته باشیم، بهتر است سری به هوندا CR-V مدل ۲۰۱۵ و یا تویوتا RAV4 بزنیم؛ البته برادر بزرگتر اسپورتیج، کیا سورنتو «Sorento»، هم میتواند یکی از گزینههای ما باشد. اگر یک تجربهی رانندگی بسیار مهیج از علایق شماست، فورد اسکیپ ۲۰۱۵، مزدا CX-5 مدل ۲۰۱۵ و یا مدل کوچکتر و البته اسپورتتر مینی کانتریمن «Countryman» میتوانند انتخابها مناسبی باشند. خودروی هیوندای توسکان «Tuscon» هم که شباهتهای مکانیکی زیادی با اسپورتیج دارد، میتواند به عنوان یکی از گزینهها مد نظر باشد. در مجموع، شاید کیا اسپورتیج گزینهی ایدهآلی در میان این رقبا نباشد، اما اگر «کوچکی» و «اسپرت» بودن از اولویتهای شماست، اسپورتیج میتواند گزینهی مناسبی برای شما باشد.
مشخصات کلی
-
طول
۴۴۴۰ میلیمتر
-
عرض
۱۸۵۴ میلیمتر
-
ارتفاع
۱۶۳۵ میلیمتر
-
وزن
۱۵۵۸ کیلوگرم
-
فاصله دو محور
۲۶۳۹ میلیمتر
-
حجم مخزن سوخت
۵۸ لیتر
نوع و کلاس خودرو
-
کلاس خودرو
شاسی بلند (SUV)
-
تعداد سرنشین
پنج نفر
-
اندازه رینگ
۱۷ اینچ
-
جنس رینگ
آلیاژ
پیشرانه
-
تعداد سیلندر
چهار سیلندر
-
تعداد سوپاپ
۱۶ سوپاپ
-
حجم
۲۳۵۹ سی سی
-
حداکثر توان
۱۸۲ اسب بخار
-
حداکثر گشتاور
۲۲۷ نیوتن متر
-
استاندارد آلایندگی
یورو ۴
-
نوع تنفس موتور
طبیعی
-
نوع سوخت
بنزینی
جعبه دنده و سیستم انتقال نیرو
-
نوع جعبه دنده (گیربکس)
اتوماتیک
-
نوع گیربکس اتوماتیک
تیپ ترونیک
-
تعداد دنده
شش دنده
-
محور محرک (دیفرانسیل)
جلو
امکانات
-
ویژگیها
کروز کنترل
,سنسور باران
-
نوع استارت
دکمهای
ترمزها
-
نوع ترمزهای جلو و عقب
دیسکی
-
سامانه ضد قفل (ABS)
دارد
چراغ ها
-
قابلیت چراغهای جلو
چراغ مه شکن جلو
-
سایر چراغها
چراغ ترمز عقب
فضای داخلی
-
نوع فرمان
برقی
-
تعداد صندلی
پنج عدد
-
جنس پوشش صندلی
چرم
-
گرم کن صندلی
دارد
-
شیشه بالابر برقی (شیشههای جلو)
دارد
-
شیشه بالابر برقی (شیشههای عقب)
دارد
-
تعداد درها
چهار عدد
-
قفل مرکزی
دارد
-
تنظیم برقی آینهها
دارد
-
سانروف
دارد
سیستم صوتی و تصویری
-
نوع پخش کننده
DVD/VCD
-
درگاه USB
دارد
سیستم هشدار دهنده
-
سنسور دنده عقب
دارد
-
سیستم مسیریاب (نویگیشن)
دارد
-
سیستم ضد سرقت خودرو
دارد
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.