َآشنایی با فریدون شهبازیان؛ یکی از بزرگترین موسیقیدانان کشور

ایمنا/ فریدون شهبازیان، آهنگساز و موسیقیدان بزرگ ایران پس از انصراف از رهبری ارکستر ملی ایران، بیشتر وقت خود را صرف آهنگسازی کرده و تاکنون آثار موسیقیایی زیادی از خود بر جای گذاشته است. این هنرمند روز گذشته در بیمارستان بستری شد.
فریدون شهبازیان در ۲۱ خرداد ۱۳۲۱ در تهران متولد شد. پدر او که از شاگردان ابوالحسن صبا بود، فریدون را زمانی که تنها هفت سال داشت برای یادگیری ویلن نزد عطاالله خادم میثاق فرستاد.

تحصیل در هنرستان عالی موسیقی
شهبازیان با تشویق و راهنمایی پدر خود به موسیقی علاقه پیدا کرد و در هنرستان عالی موسیقی به تحصیل پرداخت، اما در عین حال از کلاس ویلن لوئیجی پاساناری که در آن زمان، کنسرت مایستر ارکستر سمفونیک تهران بود بهره می‌گرفت.

این هنرمند نابغه در یادگیری موسیقی استعداد خاصی داشت به همین دلیل توانست در سن ۱۷ سالگی، عضو ارکستر سمفونیک تهران شود و مدتی بعد به دلیل آشنایی با روح الله خالقی در ارکستر گلهای رادیو فعالیت خود را آغاز کند.

شروع آهنگسازی و انتشار نخستین آثار
او پس از چندی به عضویت ارکستر فارابی تحت سرپرستی مرتضی حنانه، فریدون ناصری و مصطفی کسری پذیرفته شد و علاوه بر یادگیری ردیف‌های موسیقی ایرانی در ارکستر بزرگ فرهنگ و هنر، به رهبری حسین دهلوی عضویت یافت.
این آهنگساز بزرگ در سال ۱۳۴۵ با تشکیل گروه کر و ارکستر سمفونیک رادیو به رهبری این واحد هنری برگزیده شد و اولین آثار خود را در زمینه آهنگسازی در همین سال‌ها تصنیف کرد.

فریدون شهبازیان پس از گذراندن دوران سربازی در کنکور دانشکده هنرهای زیبا رشته معماری و موسیقی شرکت کرد. او پس از قبولی به دلیل علاقه شدید به موسیقی این رشته را انتخاب کرد و با شروع فعالیت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آثار صدای شاعر را به وجود آورد.

آهنگسازی فیلم و تشکیل شورای موسیقی
در دهه ۶۰ شهبازیان آهنگسازی فیلم را آغاز کرد و به همراهی علی معلم توانست در صدا و سیما، شورای موسیقی را تشکیل دهد. بعضی از فیلم‌هایی که فریدون شهبازیان آهنگسازی و موسیقی متن آنها را بر عهده گرفت شامل موارد زیر است:

زندگی (اصغر هاشمی ۱۳۷۶)، هیوا (رسول ملاقی پور ۱۳۷۷)، چرخ (غلامرضا رمضانی ۱۳۷۷)، عروس رومشکان (ناصر غلامرضایی) شام آخر، آرزوهای زمین (وحید موساییان ۱۳۸۰)، خاموشی دریا (وحید موساییان)، تنهایی باد (وحید موساییان)، معصومیت از دست رفته (داوود میرباقری ۱۳۸۲)، خانه روشن (وحید موساییان ۱۳۸۴)، گوشواره (وحید موساییان)، مستند سرزمین گمشده (وحید موساییان ۱۳۸۵)، مستند سمفونی ایران (وحید موساییان ۱۳۸۵)، اخراجی‌ها (مسعود ده نمکی ۱۳۸۵)، گلچره (وحید موساییان ۱۳۸۹)، فرزند چهارم (وحید موساییان ۱۳۹۱)، قشنگ و فرنگ (وحید موساییان)

فریدون شهبازیان در بیمارستان بستری شد
فریدون شهبازیان از مهر ماه ۱۳۹۵ تا فروردین ماه ۱۳۹۸ رهبری ارکستر ملی ایران را بر عهده داشت و پس از استعفا از مدیریت هنری و رهبری دائم ارکستر ملی ایران، به عنوان مشاور موسیقی بنیاد رودکی منصوب شد که در ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ از این سمت نیز کناره‌گیری کرد.

وی در فروردین ماه امسال در حین ضبط موسیقی یک سریال در محل استودیو، بر اثر حادثه از ناحیه دست و لگن دچار شکستگی شد و ۲۱ فروردین ماه زیر تیغ جراحی رفت. او اوایل امسال به صورت فشرده مشغول ساخت موسیقی تیتراژ سریال ماه رمضانی “یاور” برای پخش از شبکه سه سیما بود.

شیوا شهبازیان، دختر این هنرمند به تازگی در صفحه اینستاگرام پدرش پستی را درباره منتقل شدن این نابغه موسیقی به بیمارستان منتشر کرد، اما درباره علت بستری شدن او توضیح نداده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *