حاج_آقا_مجتبی_تهرانی: امام‌ علی(ع) فرمودند: «إِنَّ‏ کَرَمَ‏ اللَّهِ‏ سُبْحَانَهُ‏ لَا یَنْقُضُ حِکْمَتَهُ‏»؛ خدا کریم است و مقتضای کرم او اعطا است، پس کرم او اقتضا می‏کند که آنچه از او درخواست شود، بدهد. امّا آیا صفت کرم به صفت حکمت ضربه می‏زند؟ «إِنَ‏ کَرَمَ‏ اللَّهِ‏ سُبْحَانَهُ‏ لَا یَنْقُضُ حِکْمَتَهُ»؛ خیر؛ به حکمتش نقص وارد نمی‏کند که بعد بخواهد بر خلاف آن عمل کند و معلوم شود که این کرم نبوده است؛ چون در نهایت به ضرر من تمام می‏شود. «فَلِذَلِکَ»؛ روی این جهت است که می‏بینید، «لَا یَقَعُ الْإِجَابَهُ فِی کُلِّ دَعْوَهٍ» ؛ در هر دعا اجابت نیست. چرا؟ چون اجابت هر دعایی با حکمت موافق نیست. امام‌علی(ع) دو صفت خدا را با هم می‏آورد و مقایسه می‏کند و می‏گوید: او هم کریم و هم حکیم است. کرم، اقتضای اعطا می‏کند و محلّ اعطاست. امّا در حکمت، حکیم می‏گوید: وقتی به ضررش باشد و به مصلحتش نیست به او نده. حکیم به مصلحت عمل می‏کند، نه به مفسده. خیلی زیبا اشاره می‏کند به اینکه خدایی که داری، مجموعۀ صفات جمال و کمال است. او کریم و حکیم است؛ امّا وقتی به هم برخورد می‏کنند، جریان چه می‏شود؟ اینجا صفت حکمت است که بروز می‏کند، چون ضرر وجود دارد.   غرر الحکم و درر الکلم، ص۲۲۶