مهارت زندگی/ کدام ویژگی منفی «کِیس ازدواج» قابل چشم پوشی است؟

یک روانشناس گفت: دختر و پسری که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند باید در موضوعات کلی و اساسی زندگی شبیه و نزدیک به یکدیگر فکر و عمل کنند.

یک روانشناس در پاسخ به این سوال که پیش از ازدواج و در دوران آشنایی، دختر و پسر نسبت به کدام یک از ویژگی‌های منفی و آزاردهنده یکدیگر باید دقت داشته باشند و از کدام یک می‌توانند چشم پوشی کرده و آن‌ها را بپذیرند؟ گفت: باید شرایط را ارزیابی کرد. این امر بستگی به این دارد که آن ویژگی بد و منفی طرف مقابل تا چه اندازه برای دختر و پسر آزار دهنده، پُر اهمیت و غیر قابل تحمل باشد و پس از ارزیابی باید تصمیم گرفت که می‌توان یا نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد.

دکتر محمد ابراهیم تکلو با بیان اینکه دختر و پسری که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند باید در موضوعات کلی و اساسی زندگی شبیه و نزدیک به یکدیگر فکر و عمل کنند، اظهار کرد: زمانی که تفاوت‌های طرفین زیاد شود، به مرور زمان این تفاوت‌ها سر باز کرده و رابطه را دچار تنش و اختلال می‌کند.

وی در عین حال تاکید کرد که باید نسبت به واقع بینانه بودن این ویژگی‌های بد و منفی طرف مقابل نیز دقت کرد.
 
این روانشناس با بیان اینکه گاهی برخی ویژگی‌ها در نظر افراد بد، منفی و آزاردهنده تلقی می‌شوند که در واقعیت اصلا طرف مقابل آن ویژگی‌ها را ندارد و درواقع این نقاط منفی ساخته ذهن خود افراد است، تصریح کرد: باید دقت کرد این خصوصیات بد و منفی تا چه اندازه واقع بینانه است. برای مثال بعضا افراد دچار بد بینی و شکاک بودن هستند و دائما به طرف مقابل سوء ظن دارند. در چنین شرایطی نمی‌توان گفت، چون افراد از دید خودشان خصوصیات طرف مقابل را بد و منفی ارزیابی می‌کنند در واقعیت نیز همین طور است.

تکلو همچنین درباره اینکه پیش از ازدواج و در دوران آشنایی، دختر و پسر نسبت به کدام یک از ویژگی‌های منفی و آزاردهنده یکدیگر باید دقت داشته باشند، تصریح کرد: در شرایط عادی که طرفین از سلامت روان نسبی برخوردارند باید توجه داشت که آن ویژگی بد و منفی طرف مقابل تا چه اندازه برای دختر و پسر آزار دهنده، پُر اهمیت و غیر قابل تحمل است. باید شرایط را ارزیابی کرد. گاهی برای برخی افراد مدیریت خشم و اینکه طرف مقابل در شرایط حساس رفتار پرخاشگرانه نشان ندهد بسیار مهم است، اما برای برخی افراد نیز اهمیت ویژه‌ای ندارد و می‌توانند با این موضوع کنار آیند. نمی‌توان نسخه‌ای واحد پیچید و این شرایط فرد به فرد متفاوت است.

به گفته وی، اگر ویژگی آزار دهنده و منفی طرف مقابل برای افراد در حدی بود که بتوانند از آن گذر کنند و در عین حال می‌دانند که این ویژگی بد و منفی در آینده در زندگی زناشویی آن‌ها نیز اختلالی ایجاد نمی‌کند، می‌توانند ویژگی آزاردهنده طرف مقابل را بپذیرند، نسبت به آن انعطاف نشان دهند، آن را حل و فصل و از آن چشم پوشی کنند.

این روانشناس در این راستا توصیه کرد: اگر افراد به این نتیجه رسیدند که می‌توانند با خصوصیت منفی طرف مقابل کنار آیند و آن را تحمل کنند، باید دقت داشت که این تحمل کوتاه مدت نباشد. طوری نباشد که برای شش ماه با آن ویژگی کنار آیند و پس از آن به دلیل آزار دهنده بودن آن مساله درد و رنج مضاعفی را به خود وارد کنند. باید دید افراد در این مسائل همه جانبه باشد. گاهی این ویژگی بد و منفی طرف مقابل نوعی اختلال روانی است که حتما نیاز به درمان دارد و در این شرایط نمی‌توان گفت افراد این اختلالات روانی را بپذیرند و با آن کنار آیند.

تکلو معتقد است که اگر ذهنیت و نوع نگاه دختر و پسر به هنگام ازدواج نزدیک به یکدیگر باشد اختلافات آن‌ها نیز به حداقل می‌رسد و از این رو همواره توصیه می‌شود دختر و پسری که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند باید در موضوعات کلی و اساسی زندگی شبیه و نزدیک به یکدیگر فکر و عمل کنند.

وی این ذهنیت که “پس از ازدواج ویژگی‌های منفی و بد طرفین از بین رفته و مشکلات ایجاد شده درست می‌شوند” را نوعی “خودفریبی” عنوان کرد و این را هم گفت که بعضا افراد با چنین ذهنیتی حل کردن مشکلات را به آینده موکول کرده و واقعیت را نادیده می‌گیرند که بسیار آسیب زننده است.

این روانشناس همچنین با تاکید بر اهمیت پذیرش ویژگی منفی فرد توسط خودش به منظور درمان و تغییر رفتار، خاطر نشان کرد: ما می‌توانیم آنچه در رابطه اذیتمان می‌کند و آزارمان می‌دهد را به طرف مقابل بیان کنیم، اما قرار نیست برای تغییر رفتار او از زور، اجبار، ایجاد احساس گناه و یا دعوای لفظی و… استفاده کنیم و به واسطه این رفتار‌ها طرف مقابل را مجاب به رفتار مطابق میل خود کنیم. این موضوع شاید در کوتاه مدت جوابگو باشد، اما در بلند مدت دوامی ندارد.

تکلو با یادآوری اینکه باید ویژگی‌های منفی و آزاردهنده طرف مقابل را آگاهانه و مهربانانه با او مطرح کنیم، در پایان سخنان خود افزود: بسیار مهم است که طرف مقابل متوجه ویژگی بد و منفی خود باشد و بپذیرد که مساله و مشکلی وجود دارد. در غیر این صورت شما از هر روشی برای تغییر طرف مقابل استفاده کنید به سرانجام نمی‌رسد و اگر هم نتیجه بخش باشد همراه با دروغ، فریب، پنهان کاری و مقطعی خواهد بود و طرف مقابل پس از گذشت زمان همان روش خود را ادامه خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *