بسیاری از افراد مخالف سفر در فصل زمستان هستند. از نظر آنها، گردش و تفریح در روزهای برفی و سرد زمستان چندان جذاب نیست. این باور غلطی است. برخی از شهرهای ایران مانند یزد، قشم و کاشان در فصل زمستان بسیار جذاب و دیدنی می‌شوند که می‌توانید با سفر به این شهرها، زمستان خاطره‌انگیزی داشته باشید. اکثر گردشگران مایلند، سفر به قشم را در بهترین شرایط آب‌وهوایی تجربه کنند. برای این افراد، روزهای سرد زمستان، بهترین زمان برای سفر به قشم خواهد بود، زیرا در این ایام، هوای گرم و مطبوع قشم، انتظار آنان را می‌کشد.

سفر به یزد و رزرو هتل یزد هم در زمستان، برای بسیاری از گردشگران که علاقه به شهرهای کویری دارند مناسب است. علاوه بر این، سفر به کاشان نیز، یک تصمیم عالی برای علاقه‌مندان به خانه‌های تاریخی و زیبا است. برای اینکه بدانید در زمستان کدام یک از این شهرها را برای تفریح و گردش انتخاب کنید؛ خواندن ادامه مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

سفر به یزد در زمستان

یزد، یکی از شهرهای گرم‌وخشک ایران است که به دلیل وجود آثار تاریخی فراوان، مورد توجه بسیاری از گردشگران واقع شده است. وجود آب‌وهوای گرم و کویری یزد باعث شده تا بسیاری از گردشگران ماه‌های سرد سال را برای سفر به این شهر انتخاب کنند. اما سفر به شهر یزد در زمستان هم مشکلات خاص خودش را دارد که یکی از آنها، خشکی و سوزناکی هوا است؛ بنابر‌این می‌توان گفت بهترین زمان برای سفر به یزد، اوایل اسفند تا اوایل اردیبهشت است. در این محدوده زمانی، یزد آب‌هوای معتدل‌تری دارد و از خشکی و سوزش هوای زمستان هم خبری نیست. در ادامه به چند نمونه از جاهای دیدنی این شهر در زمستان اشاره می‌کنیم.

قلعه مهریز؛ مکانی مناسب برای سفر در زمستان

این بنا یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی در یزد است که قدمت آن به دوره ساسانیان باز می‌گردد و برای ذخیره‌سازی انواع پول و اشیاء گران‌بها و باارزشی مثل طلا، نقره و انواع زیور‌آلات استفاده می‌شده است. قلعه مهریز در ۳ طبقه از خشت درست شده است و مساحت آن به ۸۰۰ متر مربع می‌رسد. با سفر به یزد در فصل زمستان، از دیدن این آثار تاریخی نهایت استفاده را ببرید.

آبشار دره گاهان؛ الماسی در کویر

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، شهر کویری یزد، دارای آبشارهای بلندی در منطقه ییلاقی است. آبشار دره‌گاهان، یکی از بهترین تفریحات برای گذراندن اوقات فراغت در فصل زمستان است. ارتفاع این آبشار به ۲۰ متر می‌رسد؛ بنابر‌این برای علاقه‌مندان به کوهنوردی مکان بسیار مناسبی است. طبیعت بکر و تماشایی، آب‌وهوای مطبوع و دلپذیر آبشار دره‌گاهان، بسیاری از گردشگران را به سمت خود جذب کرده است. این آبشار، از مناطق ییلاقی سفر به یزد در فصل زمستان به شمار می‌آید.

کویر نایبند؛ مناسب‌ترین گزینه در فصل سرما

یکی دیگر از مکانهای دیدنی در استان یزد، کویر نایبند است. خوب است بدانید که سفر به شهر یزد با کویر‌گردی در این شهر زیبا کامل می‌شود. کویرهای یزد، به دلیل دارا بودن آب‌وهوای گرم و مطبوع، از جمله مکان‌هایی هستند که در فصل زمستان، مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار دارند. راه‌رفتن بر روی رمل‌های گرم، سکوت بی‌نظیر کویرو شب‌های پرستاره آن، از زیباترین تجربیات سفر به کویر هستند. در کنار مزیت‌های سفر به کویر در فصل زمستان، خوب است اشاره ای هم به معایب آن داشته باشیم. بارش‌های ناگهانی در فصل زمستان، رعد‌و‌برق و طوفان شن از جمله مشکلات سفر به کویر در ماه‌های سرد سال است که باید به آن توجه کرد.

مسیرهای دسترسی به یزد

برای رفتن به شهر یزد، باید ابتدا به شهر میبد بروید. برای رسیدن به این شهر، از جاده ارکان حرکت کنید. خوب است بدانید که این جاده، بسیار کویری است و امکانات رفاهی چندانی ندارد. اگر می‌خواهید از این مسیر راهی یزد شوید، توصیه می‌کنیم حتماً شب را در مکانی مناسب اقامت کنید. اگر از شهرهای دیگری مانند تهران، رهسپار یزد می‌شوید، می‌توانید به جاده جندق بروید. این جاده از شهرهای سمنان و میبد می‌گذرد، دربین مسیر نیز می‌توانید گذری هم به شهر تاریخی اصفهان داشته باشید.

سفر به قشم در زمستان

اگر تصور می‌کنید که با شروع فصل زمستان، دیگر نمی‌توانید به مسافرت بروید و باید تمام زمستان را در خانه بنشینید، سخت در اشتباهید. بسیاری از شهرهای کشورمان هستند که در زمستان آب‌وهوای بهاری دارند. قشم یکی از این شهر‌ها است. میانگین دما در این فصل به ۲۳ درجه سانتی‌گراد می‌رسد، فرصت مناسبی است تا به جزیره قشم سفر کنید و از آب‌وهوای مطبوع و دلپذیر آن لذت ببرید. اگر قصد سفر به قشم در فصل زمستان را دارید، بعد از رزرو هتل های قشم بازدید از جاهای دیدنی آن را فراموش نکنید. ما در اینجا چند نمونه از این مکان‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

سفر به قشم در زمستان

غار نمکدان

غار نمکدان یا نمکی، یکی از جاذبه‌های گردشگری قشم در فصل زمستان است که به عنوان طولانی‌ترین غار‌جهان شناخته شده است. در داخل این غار که طول آن به ۹۰ متر می‌رسد، قندیل‌های نمکی را می‌بینید که از سقف آویزان شده‌اند. آب‌و‌هوای مناسب این غار در ماه‌های سرد سال باعث شده تا سفر به قشم به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگران در فصل زمستان باشد.

جنگلهای حرا؛ درختانی زیر آب

یکی از مکانهای دیدنی قشم در زمستان، جنگلهای حرا هستند که انبوهی از درختان به حالت ایستاده در آب قرار گرفته‌اند. زیبایی این جنگل را باید به هنگام جزر‌ومد نظاره کرد. زمان جزر، درختان به زیر آب می‌روند و به هنگام مد سر از آب بیرون می‌آورند. جنگلهای حرا همچنین زیستگاه بسیاری از انواع پرندگان، خزندگان و انواع ماهی‌ها هستند. با سفر به قشم می‌توانید از دیدن مناظر زیبای جنگلهای حرا، خاطره‌ای به یاد ماندنی برای خود بسازید.

مسیرهای دسترسی به قشم

گزینه‌های مختلفی پیش روی شما است. مسیرهای زمینی و هوایی برای رفتن به این جزیره در اختیار شما قرار دارد. اگر با خودروی شخصی می‌خواهید سفر کنید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که به بندرعباس بروید و از آنجا از طریق اتوبوس‌های دریایی به قشم سفر کنید. فاصله بندرعباس تا قشم، ۲۰ کیلومتر است. اگر شرایط جوی مناسب باشد، احتمالاً ۱ ساعت بعد به مقصد می‌رسید.

سفر به کاشان در زمستان

ویژگی بارز شهرهای کویری، وجود تابستانهای گرم و زمستان‌های نسبتا خنک است. کاشان از جمله شهرهای کویری ایران است که دمای هوای آن در تابستان به ۴۰ درجه و در زمستان به ۲۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد؛ بنابر‌این بهترین زمان برای سفر و رزرو هتل در کاشان، اوایل بهار است. دقیقاً در همین ایام نیز، زمان گلاب‌گیری در کاشان است که می‌توانید گلاب کاشان را هم به عنوان سوغاتی به شهر خود ببرید و تا مدت‌ها خاطره سفر به شهر کاشان را در ذهن خود زنده نگه دارید. اوایل پاییز هم زمانی است که اکثر گردشگران برای بازدید از آثار تاریخی به این شهر می‌روند. در زیر به معرفی ۳ نمونه از جاهای دیدنی کاشان می‌پردازیم.

سفر به کاشان در زمستان

خانه طباطبایی‌ها

یکی از جاهای دیدنی کاشان، خانه‌ طباطبایی‌ها است که چهل اتاق و چهار حیاط دارد. دیوارها، پنجره‌های مشبک، آیینه‌کاریهای شیک و گچبریهای بی‌نظیر آن، نظر هر بیننده‌ای را به سمت خود جلب می‌کند. با سفر به کاشان می‌توانید از دیدن این خانه تاریخی لذت ببرید.

روستای ابیانه

یکی دیگر از جاهای دینی کاشان در زمستان، روستای ابیانه است. آب‌وهوای خوش و متعادل این منطقه، در کنار مردم پرتلاش آن، روستای ابیانه را به یکی از مقاصد گردشگری در فصل زمستان تبدیل کرده است. مردم این روستا به مانند گذشته، از راه باغداری، دامداری و کشاورزی روزگار می‌گذرانند. زنان نیز همپای مردانشان در امور بیرون از خانه به کار و فعالیت مشغول می‌شوند. . با سفر به این شهر می‌توانید از زیبایی‌های این روستا لذت ببرید. وجود چشمه‌سارها و رودخانه‌های کوچک نیز بر جذابیت این منطقه افزوده است. سفر به شهر کاشان فرصت مناسبی است تا به این روستا بروید و از نزدیک شاهد تلاش بی‌وقفه اهالی این روستا باشید.

بازار سنتی کاشان

یکی از مکانهای دیدنی کاشان در فصل زمستان، بازار سنتی است. بسیاری از جاهای دیدنی کاشان در داخل این بازار قرار گرفته‌اند. مسجد میرداماد، کاروانسرای میرپنج، سوراخ ریسمان و تیمچه معروف از جمله این مکانها هستند. بازار به قسمت‌های مختلفی مانند رنگرزی، مسگری، بازار کفش، شیرینی‌جات و… تقسیم بندی شده است. با سفر به کاشان، لذت خرید از این بازار را تجربه کنید.

مسیرهای دسترسی به کاشان

سفر به کاشان با خودروی شخصی لذت بیشتری دارد. در بین مسیر، لذت تماشای کویرها، دشت‌ها و نمک‌زارها نصیب شما می‌شود. اگر از تهران می‌خواهید به کاشان سفر کنید، باید به اتوبان تهران – قم بروید و بعد از رسیدن به قم، مسیر خود را به اتوبان قم_کاشان تغییر دهید. مسیر تهران تا کاشان ۲۶۰ کیلومتر است . اگر با قطار می‌خواهید این مسیر را طی کنید، بهتر است بدانید که با این روش، ۳ ساعت تا کاشان فاصله است.

سخن پایانی

انتخاب مقصد مناسب برای سفر در فصل زمستان علاوه بر بودجه به فاکتورهای مختلف دیگری از جمله نوع شخصیت، علایق و انتظارات شما از سفر بستگی دارد. اگر به ورزش‌های آبی و غواصی در فصل زمستان علاقه دارید، می‌توانید سفر به قشم را انتخاب کنید. اما اگر سفر به گذشته و بازدید از آثار تاریخی برایتان لذت‌بخش است، سفر به یزد و کاشان را به شما معرفی می‌کنیم.