توری فایبرگلاس یکی از متداول‌ترین محصولاتی است که در مقاوم سازی سازه‌های مختلف به کار برده می‌شود. این توری که با عنوان مش فایبرگلاس نیز شناخته می‌شود، به دلیل مقاومت بالا و دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد خود کاربردهای متنوعی دارد. قیمت توری فایبرگلاس یکی دیگر از فاکتورهای موثر در رشد استفاده از این محصول می باشد. آب بندی، ترمیم ترک، مقاوم سازی دیوار و… از جمله کاربردهای این محصول به شمار می‌روند. یکی از کاربردهای مهم توری فایبرگلاس استفاده از آن به عنوان وال پست در ساختمان می باشد. در ادامه شما را با توری‌های فایبرگلاس و خصوصیات ویژه آن‌ها بیشتر آشنا خواهیم کرد.
توری فایبرگلاس چیست؟
توری و یا مش فایبرگلاس عبارت است از یک شبکه به هم بافته شده از الیاف بسیار نازک و مقاوم شیشه. الیاف بکار رفته در مش فایبرگلاس پس از بافته شدن توسط مواد پلیمری مقاوم می‌گردند و دارای انعطاف و مقاومت کششی بسیار بالایی هستند. مقاومت حرارتی بالا، مقاومت در برابر پوسیدگی و خوردگی، طول عمر بالا و… از جمله ویژگی‌های فوق العاده این محصول به شمار می‌روند.
تفاوت توری فایبرگلاس نوع E با مش فایبرگلاس AR چیست؟
توری‌های فایبرگلاس در دو نوع رایج E (E-GLASS) و AR ارائه می‌شوند. هر کدام از این توری‌ها ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که آن‌ها را برای استفاده در موقعیت‌هایی خاص مناسب می‌سازد. به عنوان نمونه، ویژگی بارز مش فایبرگلاس AR، ضدقلیایی بودن آن است. این محصول در برابر عوامل قلیایی دچار آسیب نمی‌شود و به همین دلیل بهترین گزینه برای استفاده در محیط‌های قلیایی مانند سازه‌های بتنی است.
توری AR به دلیل آغشته شدن با رزین مقاوم به قلیا، به عنوان مش فایبرگلاس ضدقلیا شناخته می‌شود. در مقابل توری‌های نوع E خاصیت ضدقلیایی ندارند و بهتر است در محیط‌های دیگر و برای کاربردهای متفاوتی مورد استفاده قرار گیرند. این نوع توری‌ها از کشش و انعطاف بسیار بالایی برخوردارند و همچنین در برابر حرارت بسیار مقاوم هستند. به همین دلیل از آن‌ها به عنوان عایق حرارتی نیز استفاده می‌شود. قیمت پایین توری فایبرگلاس آن را به یک محصول ایده‌آل برای کاربردهای گوناگون تبدیل کرده است.

انواع توری فایبرگلاس کدام است؟
انواع گوناگون توری‌های فایبرگلاس بر اساس ابعاد چشمه و وزن در دسته بندی‌های مختلف قرار می‌گیرند که عبارتند از:
انواع مش فایبرگلاس بر اساس وزن
وزن توری فایبرگلاس بر اساس واحد گرم بر متر مربع معرفی می‌شود. توری‌های موجود در بازار وزنی حدود ۴۰ تا ۲۰۰ گرم بر متر مربع دارند که بر حسب کاربرد مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال مش مناسب برای پشت سنگ‌های اسلب، بهتر است وزنی معادل ۶۵ یا ۷۵ گرم بر متر مربع و در وال پست‌ها (وال مش) وزن ۱۱۰ گرم بر متر مربع داشته باشد.
انواع مش بر اساس ابعاد چشمه
ابعاد چشمه، یعنی ابعاد شبکه‌های ساخته شده از الیاف تار و پود، معیار مهم دیگر در انتخاب نوع مناسب توری فایبرگلاس به شمار می‌رود. بر این اساس، توری‌های فایبرگلاس دارای ابعادی معادل ۲ در ۲،  ۳ در ۳، ۴ در ۴، ۵ در ۵، ۴ در ۵، ۸ در ۸، ۱۰ در ۱۰ میلی‌متر و… هستند. لازم به ذکر است در مواردی، توری با توجه به درخواست مشتری با ابعاد چشمه و وزن‌های متفاوت نیز ساخته می‌شود. این محصول به صورت رول‌هایی با عرض‌های ۱ متر و طول‌های گوناگون (۵۰ متری، ۳۰ متری و…) ارائه می‌گردد.
 
ترمیم ترک در دیوار با استفاده از توری فایبرگلاس ترک گیر چگونه است؟
ترک یکی از آسیب‌های متداولی است که در بسیاری از ساختمان‌ها، حتی ساختمان‌های نوساز دیده می‌شود. این آسیب ممکن است به صورت سطحی یا نشان دهنده یک مشکل زمینه‌ای جدی باشد. ترمیم ترک، یکی از کارهای مهمی است که باید بعد از تشخیص علت اصلی ایجاد ترک خوردگی انجام شود.
توری فایبرگلاس یک محصول پرطرفدار برای ترمیم ترک خوردگی دیوار است. با استفاده از این محصول می‌توان ترک را پوشانده و از گسترش آن جلوگیری به عمل آورد. البته باید در نظر گرفت، در مورد ترک‌های عمیق، ابتدا باید با حل مشکل اصلی مانع از پیشروی ترک شد و سپس برای ترمیم اقدام کرد. مقاومت بسیار بالای مش فایبرگلاس در برابر کشش و نیروهای مختلف، آن را برای استفاده به عنوان ترک گیر مناسب می‌‎سازد و موجب انسجام سطح دیوار می‌گردد.
استفاده از این محصول برای ترمیم ترک بسیار آسان است. برای این کار ابتدا باید سطح دیوار کاملآً یکدست شود. برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌های سطح در این مرحله رفع خواهند شد. سپس توری فایبرگلاس با ابعاد مناسب روی سطح دیوار و در محل ترک نصب می‌شود. در این مرحله باید توجه داشت که حتماً تمام سطح ترک خورده توسط توری پوشانده شود. حال با استفاده از متریالی مانند پلاستر سیمانی و یا گچی، سطح توری پوشانده شده و روی دیوار فیکس می‌گردد.
حذف وال پست فلزی در ساختمان با سیستم وال مش

همانطور که در مقدمه اشاره شد، مهار دیوار در ساختمان یکی از کاربردهای توری فایبرگلاس می باشد. می‌توان گفت پرطرفدارترین کاربرد توری فایبرگلاس استفاده از آن در وال پست است. اجرای وال پست روشی مطمئن و تضمین شده برای مقاوم سازی دیوارها در برابر حوادثی مانند زلزله یا طوفان‌های سهمگین به شمار می‌رود. در گذشته وال پست‌ها از نوع فلزی بودند. هر چند وال پست فلزی مزیت‌های خاص خود را دارد، اما مش فایبرگلاس به واسطه ویژگی‌های بسیار خوب و قیمت مناسب، جایگزین خوبی برای وال پست‌های فلزی به حساب می‌آید. وال پست هایی که با استفاده از توری و مش فایبرگلاس و انواع پلاستر سیمانی و یا گچی اجرا می شود وال مش نام دارد.
با اجرای توری فایبرگلاس به عنوان وال پست یا همان وال مش، در صورت بروز زلزله دیوار دچار ریزش نمی‌شود، زیرا نیروهای وارد شده بر آن، به اسکلت اصلی ساختمان منتقل می‌شوند. به این ترتیب دیوار آسیب جدی نخواهد دید. به این ترتیب استفاده از وال مش فایبرگلاس، موجب بالا رفتن امنیت ساختمان و جلوگیری از خسارت‌های جانی و مالی می‌گردد.
نحوه اجرای وال مش برای مهار دیوار ساختمان چگونه است؟
یکی از ویژگی‌های مهم وال مش که آن را به گزینه‌ای بسیار عالی برای مقاوم سازی تبدیل کرده، اجرای آسان و کم هزینه آن است. بطوری‌که برای نصب توری فایبرگلاس در سیستم وال مش ، نیازی به نیروی فنی حرفه‌ای و مجرب نخواهد بود. حتی یک کارگر ساده نیز به راحتی و در مدت زمانی کوتاه می‌تواند این کار را انجام دهد.
جهت اجرای وال مش، لایه اول پلاستر که ممکن است از گچ یا سیمان باشد، روی سطح دیوار کشیده می‌شود و سپس توری فایبرگلاس به کمک چند میخ ساده، روی دیوار نصب می‌شود (ابعاد و وزن مناسب توری با توجه به قوانین و آیین نامه‌های مربوطه، انتخاب می‌گردد.) سپس به کمک یک کاردک یا ماله، لایه دوم پلاستر روی توری اجرا می‌شود تا جایی که مش به شکل صحیح روی دیوار فیکس شود. اجرای وال پست مش دیوار در این مرحله به پایان می‌رسد.
توری فایبرگلاس عایق کاری و آب بندی چیست؟
مقاومت بالا در برابر رطوبت، یکی از ویژگی‌های بارز توری‌های فایبرگلاس است. همین ویژگی این محصول را به گزینه‌ای مناسب برای آب بندی و عایق کاری بخصوص در مورد استخرها تبدیل می‌سازد. امروزه در مراحل ساخت استخر، حتماً از مش فایبرگلاس برای عایق کاری استفاده می‌شود. به کمک این محصول می‌توان از ترک خوردگی در دیواره یا کف استخر و در نتیجه نفوذ آب به قسمت‌های زیرین جلوگیری کرد.

یکی از مواد اصلی به کار رفته در ساخت دیواره و کف استخر، بتن است. همان‌طور که می‌دانید بتن با نفوذ آب دچار ترک خوردگی و آسیب می‌شود. اینجاست که توری فایبرگلاس به کمک می‌آید. با اجرای لایه فایبرگلاس می‌توان مانع از نفوذ آب به بتن، از دست رفتن آب و ترک خوردگی دیواره و کف استخر شد. نحوه نصب این محصول برای عایق کاری استخر، درست شبیه موارد ذکر شده در بخش‌های قبل است. بعد از ساخت لایه بتنی اطراف استخر، یک لایه مش فایبرگلاس روی آن نصب خواهد شد و سپس توری به طور کامل با لایه دیگری از سیمان پوشانده می‌شود. در این مرحله می‌توان کار اجرای مش را تمام شده دانست و نصب کاشی را آغاز کرد.

کیفیت و قیمت توری فایبرگلاس به چه عواملی بستگی دارد؟
به طور کلی قیمت مش فایبرگلاس بسیار مناسب‌تر از دیگر متریال‌های جایگزین است. در واقع یکی از دلایل اصلی محبوبیت این محصول، قیمت به صرفه آن است. با این حال انواع گوناگون توری با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، دارای قیمت‌های متفاوتی هستند. وزن توری، ابعاد چشمه، نوع رزینی که برای مقاوم سازی شبکه الیاف فایبرگلاس به کار رفته است و… مهم‌ترین عواملی هستند که قیمت محصول را مشخص می‌سازند. لازم است بدانید هر چقدر وزن توری بالاتر باشد کیفیت و البته قیمت آن نیز بالاتر است. همچنین توری فایبرگلاس ضدقلیا (AR) به دلیل خصوصیت ویژه خود، قیمت بالاتری نسبت به توری فایبرگلاس E-Glass دارد.
بدون شک هنگام خرید با انواع مختلف توری‌های فایبرگلاس با قیمت‌ها و ویژگی‌های مختلف روبرو خواهید شد. بهترین راه برای خرید محصولی مناسب با قیمت به صرفه، توجه به نوع کاربرد مورد نظر و مشورت با یک کارشناس باتجربه است. در این صورت می‌توانید با صرف کمترین هزینه، مناسب‌ترین توری را برای کاربرد مورد نظر خود خریداری نمایید. کارفرمایان و پیمانکاران ساختمان می توانند جهت خرید توری فایبرگلاس به وبسایت شرکت افزیر به آدرس www.afzir.com مراجعه کنند.