آلابست/ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اعلام این که علائم ویروس کرونای دلتا در ابتدا بسیار خفیف و در حد سرماخوردگی است ، گفت : ویروس دلتا یک ویروس واکسن‌گریز است .

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر مصطفی جوانیان افزود : متأسفانه جهش جدید ویروس کرونا که از هندوستان شروع شد و با نام ویروس دلتا شناخته می شود ، بسیار سرایت پذیر هم است و به همین دلیل ما شاهد انتشار سریع آن هستیم که سبب شده است تا در مدت کمتر از یک هفته شهرستان های زیادی تغییر وضعیت رنگ بندی بدهند و قرمز و نارنجی شوند.

متخصص بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت : علائم در این بیماری در شروع بسیار خفیف و در حد یک سرماخوردگی معمولی با علائم گلودرد ساده یا آبریزش بینی است و به همین دلیل هم به تمامی کسانی که علائم خفیف سرماخوردگی دارند توصیه می کنیم حتما نکات ایزوله و قرنطینه را رعایت کنند و در داخل منزل اتاق خودشان را از بقیه جدا و از ماسک استفاده نمایند و در فضاهای عمومی به هیچ وجه حضور پیدا نکنند.

وی افزود : همچنین افرادی که نخستین علائیم سرماخوردگی را مشاهده کردند باید در اولین فرصت جهت انجام تست تشخیص به مراکز غربالگری یا مراکز ۱۶ ساعته مراجعه کنند.

دکتر جوانیان گفت : نکته ای که وجود دارد این که ممکن است در سوش های اول تست ها منفی باشد و یک تست منفی نمی تواند رد کننده تشخیص باشد و بنا بر این شهروندان حتی اگر تستشان منفی اعلام شد بایستی خودشان را تا رفع کامل علائیم در قرنطینه نگه دارند.

وی درباره علت سرایت پذیری بالای ویروس کرونا دلتا هم اظهار داشت: یکی از دلایل آن  ظاهر شدن علائم خفیف مشابه سرماخوردگی است و به همین دلیل افراد علائم را جدی نمی گیرند و با حضور در جمع ها به دیگران انتقال می دهند.

متخصص بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: این جهش همانند جهش های دیگر در ادامه بیمار را دچار درگیری ریه می کند و از روز پنجم به بعد بیمار علائم تنفسی پیدا می کند که لازم است با پزشک خانواده مشورت نماید.

مسئولان بهداشت و درمان مازندران پیش از این اعلام کردند که ویروس کرونایی که در حال حاضر این استان را در موج پنجم قرار داده است از نوع دلتا است و به شهروندان نسبت به پیامدهای شیوع سریع آن هشدار دادند.

وضعیت کرونایی مازندران به خاطر سرعت بالای انتشار ویروس دلتا طی چهار روز گذشته قرمزتر شده و تعداد شهرستان های قرمز استان از چهار مورد به ۹ شهرستان افزایش یافته است. همچنین در این مدت تمامی ۹ شهرستان دارای وضعیت زرد مازندران به رنگ نارنجی و قرمز رسیدند تا زنگ خطر اوج گیری شیوع کرونا و پر شدن سریع تخت های بیمارستانی به صدا در بیاید.

طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل هم اکنون حدود یکهزار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های این استان بستری هستند در حالی که آمار بیماران بستری در اواخر خرداد ماه امسال به کمتر از ۳۰۰ نفر کاهش یافته بود.