یک متخصص بیماری های عفونی گفت: استفاده از آب استخر به شرط رعایت فاصله دومتری، باعث اپیدمی کرونا و سایر بیماری های عفونی نمی‌شود.

مسعود مردانی در مورد انتقال بیماری‌ها از آب استخر به خبرگزاری سیناپرس، اظهارکرد: تمام آب هایی که در استخرهای ایران وجود دارد، با کلر ضدعفونی و گندزدایی می‌شود و ویروس را از بین می‌برد.

وی بر کلرزنی آب استخر به دفعات تاکیدکرد و گفت: اگر کلرزنی درآب استخر به طور مداوم انجام شود، هیچ  بیماری عفونی ایجاد نمی‌شود؛ اما در صورتی که تعویض آب استخر به تعویق بیفتد، شاهد آلودگی‌های انگلی و میکروبی و عفونت های قارچی پوستی خواهیم بود.

این متخصص بیماری های عفونی مهمترین بیماری های مرتبط با استخر را عفونت‌های پوستی، زگیل کف پا، قارچ‌های سطحی و کچلی، خشکی پوست و اگزما یا حساسیت‌های پوستی عنوان کرد و افزود: برای پیشگیری از انتقال بیماری ها و ویروس ها در استخر باید مراجعان بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت کنند و اگر فردی مبتلا به بیماری های پوستی، قارچی، عفونی و .. است، از مراجعه به استخر خودداری کند، همچنین دوش گرفتن قبل و بعد از شنا، استفاده از کلاه شنا، حوله، دمپایی شخصی، بسیار ضروری است و به هیچ وجه استفاده از وسایل دیگران یا اجاره کردن آنها توصیه نمی شود، زیرا ممکن است خطرات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد .

مردانی با بیان اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی در استخرها در شرایط کرونا نیز ضروری است، اظهار کرد: رعایت فاصله اجتماعی دو متر در کنار استخر ضروری است، استخرهای روباز به دلیل گردش هوا بهتر از استخرهای سرپوشیده‌ بوده و باید جمعیت کمتری در استخر حضور داشته باشند.

این متخصص بیماری‌های عفونی، گندزدایی سطوح مشترک، نصب پوسترهای آموزشی در معرض دید و فاصله‌گذاری فیزیکی و توجه به تراکم جمعیت در استخرها  امری ضروری عنوان کرد.

مردانی بر استفاده حوله و وسایل شخصی خود در استخرها تاکید کرد و افزود: از استفاده حوله دیگران به ویژه افرادی که دچار ضایعات قارچی در سطح پوست هستند، خودداری شود و به این نکته نیز توجه داشته باشیم که حوله هایی که خشک نشده اند و یا در معرض نورآفتاب قرار نگرفته اند، بیشترین ناقل بیماری‌های پوستی است.  

به گفته وی، با توجه به ضعف سیستم دفاعی بدن در گروه هایی همچون کودکان، زنان باردار، افراد مسن و بیماران مبتلا به سرطان، این افراد نباید از استخرهای عمومی و شلوغ استفاده کنند تا کمتر دچار مشکل شوند.