کرونا/ علایم ابتلا به سویه لامبدا ویروس کرونا چیست؟

خراسان/ سویه لامبدا سارس-کوو-۲، اولین‌بار در پرو شناسایی شد و اکنون در بیش از ۳۰ کشور جهان مشاهده شده است. به نقل از نیوز، دانشمندان و کارشناسان، جدیدترین سویه ویروس عامل بیماری کرونا را تهدیدی جدید برای دستاوردهای سال گذشته در مقابله با این ویروس می‌دانند.
   سویه لامبدا چیست؟
 ویروس‌ها تمام مدت جهش و سویه‌های مختلفی از خود تولید می‌کنند. این سویه که قبلا با نام C.۳۷ شناخته می‌شد، اولین بار در دسامبر سال ۲۰۲۰ در پرو شناسایی شد. بر اساس اظهارات سازمان بهداشت جهانی، لامبدا موجب  ابتلای ۸۲ درصد افراد  در ماه های مه و ژوئن در پرو بوده که بالاترین نرخ مرگ ‌و میر جهان را هم  رقم زده است.
   خطرات سویه جدید چیست؟
سویه لامبدا با انتقال و مقاومت بالاتر در برابر آنتی‌بادی‌ها معرفی شده اما متخصصان بهداشت می‌گویند که برای اثبات این واقعیت به اطلاعات بیشتری نیاز است. بهداشت عمومی انگلیس خاطرنشان کرد: هم اکنون هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد  این سویه باعث بیماری شدیدتر یا کاهش تاثیر واکسن‌های کنونی  می شود.
   علایم سویه لامبدا چیست؟
بر اساس موارد رسمی منتشر شده از سوی  سازمان بهداشت جهانی، بیماران مبتلا به کووید-۱۹ به‌ طور معمول یکی از علایم اصلی تب، سرفه خشک و خستگی را گزارش کردند البته علایم کمتر شایع شامل درد، گلودرد، اسهال، ورم ملتحمه، سردرد، از دست دادن حس بویایی و چشایی، بثورات پوستی یا تغییر رنگ انگشتان دست و پاست.
   اثربخشی واکسن‌ها در برابر سویه لامبدا چه میزان است؟
محققان دانشگاه شیلی، سانتیاگو با استفاده از نمونه‌های خون کارکنان بهداشتی محلی که دو دوز واکسن کروناوکس (CoronaVac) چین را دریافت کرده بودند، اثر لامبدا بر عفونت ویروسی را مطالعه کردند. نتایج تحقیقات آنان در مقاله‌ای پیش چاپ، منتشر شده است و نشان می‌دهد که لامبدا نسبت به گاما و آلفا عفونی‌تر است و بهتر می‌تواند از آنتی‌بادی‌های تولید شده از واکسیناسیون فرار کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *