کرونا/ علائم گوارشی بعد از کرونا را جدی بگیرید  

مجله پزشکی دکتر سلام/تاکید زیادی بر استراحت و یادگیری مدیریت علائم طولانی مدت پس از بهبودی از ویروس کرونا شده است. از سرفه مداوم، نفس نفس زدن، درد عضلانی و افزایش خطر عفونت بهبودی بعد از کرونا تا حد زیادی به مدیریت علائم بستگی دارد.
در عین حال، برخی از علائم ممکن است وجود داشته باشد مانند علائمی که بر اندام های حیاتی بدن مانند قلب تاثیر می گذارد که به مراقبت های پیشگیرانه زیادی نیاز دارند و به هیچ وجه از آنها نباید چشم پوشی شود از جمله علائمی که بر سیستم هضم تاثیر می گذارد.
در حالی که علائم گوارشی طی موج جدید کرونا به علائم رایج تبدیل شده است، همچنین در حال حاضر پزشکان نیز تاکید می کنند یک بیمار بهبودیافته از کرونا باید به هرگونه علائم گوارشی طولانی مدت پس از کرونا توجه کند و بلافاصله بررسی شود. به گزارش تایمزسوفاندیا، توضیح می دهیم چرا علائم گوارشی کرونا می تواند باعث نگرانی شود و پس از بهبودی باید به آنها توجه شود:

ارتباط بین کرونا و عفونت دستگاه گوارش
تعداد افرادی که علائم گوارشی، از جمله اسهال، ریفلاکس اسید، گرفتگی عضلات و حالت تهوع را نشان می دهند در موج جدید ویروس کرونا افزایش یافته است. در حالی که این علائم به وضوح قبلا مشاهده نشده بود برخی از پیامدهای دستگاه گوارش با تغییر ماهیت ویروس در ارتباط است.
دانشمندان بر این باورند یکی از دلایل اصلی تحت تاثیر قرار گرفتن سیستم گوارشی وجود زیاد گیرنده های ACE2 در نزدیکی روده است که باعث می شود پروتئین سنبله ویروس کرونا بتواند خود را به راحتی بچسباند گسترش یابد و باعث بروز علائم شود. از آنجا که روده می تواند به شدت تحت تاثیر قرار گیرد علائم عفونت پایدار روده می تواند یک نشانه طولانی مدت کرونا باشد.
بر اساس یافته های منتشر شده در لنست بیش از ۶۰ درصد از بیماران مبتلا به کرونا دارای عوارض گوارشی هستند که اغلب با شدت بیماری نیز در ارتباط است. ۴۴ درصد از بیماران مبتلا به کرونا همچنان پس از ترخیص از بیمارستان با عوارض گوارشی دست و پنجه نرم می کنند، بنابراین نه تنها علائم گوارشی یکی از ویژگی های مشترک عفونت کرونا است بلکه همچنین می تواند بیماران را هفته ها پس از بهبودی از عفونت نیز آزار دهد.

چرا نباید این علائم را نادیده گرفت؟
ریفلاکس اسید، بیماری های گوارشی، حالت تهوع، نفخ و درد شکم و اسهال می توانند از علائم رایج اختلال دستگاه گوارش در بیماران مبتلا به کرونا باشد. در حالی که تحقیقات برای بررسی بسیاری از عوارض حیاتی مربوط به عوارض کرونای طولانی مدت ادامه دارد برخی از پزشکان اظهار می دارند این علائم می توانند به عنوان علائم طولانی مدت کرونا که تا ۳ ماه پس از بهبودی بر بیماران تاثیر می گذارد عمل کنند.
شکایات گوارشی می تواند نیازهای تغذیه ای فرد را نیز تحت تاثیر قرار دهد که برای بهبودی از کرونا بسیار مهم است. از این رو، همراه با درمان علائم طولانی مدت کرونا باید به مدیریت این شکایات گوارشی مانند ریفلاکس اسید، تهوع و هضم غذا نیز توجه اولویت داده شود.

چه عواملی باعث بروز این علائم می شوند؟
بسیاری از علائم طولانی مدت کرونا به شدت عفونت و عوامل خطر مرتبط است برخی از علائم نیز ناشی از التهاب باقی مانده در بدن است. در مورد علائم طولانی مدت دستگاه گوارش نه تنها احتمال بروز علائم پایدار با نوع عفونت بیشتر است بلکه یک عارضه مشترک کرونا هیپوکسی نیز وجود دارد.
هیپوکسی به شرایطی گفته می شود که میزان اشباع بدن به زیر حد نرمال رسیده و جریان خون اکسیژنه به اندام های حیاتی را محدود کند.

چگونه می توان سلامت دستگاه گوارش را بعد از بهبودی کرونا مدیریت کرد؟
نه تنها نیاز اساسی برای رسیدگی به این مسائل پس از بهبود کرونا وجود دارد بلکه بیمار باید مراقب باشید این علائم نادیده گرفته نشوند و به خوبی مدیریت شوند مانند بیشتر علائم طولانی مدت کرونا استراحت کافی و نوشیدن مایعات در مراقبت گزین های مفیدی محسوب می شوند.
مصرف مکمل ویتامین های C ، D ، B12 و مواد غذایی غنی شده با کلسیم برای مراقبت از مسائل گوارشی ضروری است. از نظر رژیم غذایی متخصصان تاکید می کنند غلات کامل، غذاهای غنی از فیبر و پروبیوتیک ها معده را تسکین می دهند و سلامت روده را تقویت می کنند. در همان زمان یک رژیم غذایی پس از کرونا نیز باید شامل بسیاری از سبزیجات، میوه ها، مغزها و دانه ها باشد. اطمینان حاصل کنید مصرف غذاهای سنگین، سرخ شده و فرآوری شده را محدود می کنید یا به حداقل می رسانید که می تواند معده را بیشتر ناراحت کرده و باعث ایجاد مشکل شود. در دو هفته نخست پس از بهبودی غذاهای سبک و سیرکننده که هضم آنها آسان تر را بخورید.
اگر علائم همچنان شما را آزار می دهد یا به یک مشکلمزمن تبدیل شده با یک پزشک مشورت کنید. در برخی موارد انجام آزمایش خون نیز ممکن است برای نفی خطر عوارض بعدی تجویز شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *