کرونا/ آیا آبله میمونی با کرونا ارتباط دارد؟

اولین فرد مبتلا به آبله میمونی در کشور، خانم ۳۴ ساله ساکن شهر اهواز است که پس از بروز ضایعات پوستی به مرکز درمانی شهرستان محل سکونت خود مراجعه می‌کند و پس از شک به آبله میمونی توسط کیت‌های غربالگری تولیدی انستیتو پاستور ایران در دانشگاه علوم پزشکی اهواز مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت نمونه بیمار مشکوک به انستیتو پاستور ایران ارسال و در نهایت مورد تأیید قرار گرفت.
رحیم سروری رئیس انستیتو پاستور ایران، در همین ارتباط گفت: متخصصین انستیتو پاستور ایران در آزمایشگاه ملی آبله میمونی و تیم پاسخ سریع بیماری‌های عفونی، با استفاده از روش‌های مختلف از جمله آزمایشات مولکولی مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت و تعیین توالی ژنوم ویروس، ابتلای این بیمار را به آبله میمونی تأیید کردند.
وی با بیان اینکه آزمایشات تشخیصی آبله میمونی از خرداد ۱۴۰۱ در انستیتو پاستور ایران راه اندازی شده است، افزود: با توجه به لزوم آمادگی شبکه آزمایشگاهی کشور جهت تشخیص بهنگام موارد مشکوک احتمالی، انستیتو پاستور ایران کیت غربالگری ارتوپاکس ویروس را طراحی و همراه با آموزش‌های لازم، به آزمایشگاه‌های منتخب شبکه آزمایشگاهی در ۱۴ قطب آزمایشگاهی کشور ارسال کرده است. بر این اساس، دانشگاه‌های علوم پزشکی منتخب در صورت تشخیص موارد مشکوک در آزمایشات غربالگری، نمونه‌ها را برای بررسی تکمیلی به انستیتو پاستور ایران ارسال می‌کنند.
سازمان جهانی بهداشت اخیراً به دلیل شیوع بالاتر از حد انتظار بیماری آبله میمونی در جهان، وضعیت اضطراری بین‌المللی اعلام کرده است. تاکنون بیش از ۳۴ هزار مورد بیماری از ۸۲ کشور دنیا گزارش شده است.
در همسایگی ایران نیز کشورهای قطر، امارات، عربستان، ترکیه، و لبنان، این بیماری را در ماه‌های گذشته گزارش کرده‌اند.
رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: مهم‌ترین روش انتقال بیماری، تماس طولانی مدت از جمله تماس جنسی است. در مجموع افراد مشکوک به آبله میمونی و دارای سابقه تماس با فرد مشکوک یا قطعی مبتلا به آبله میمونی باید به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.
درهمین حال، کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت، در واکنش به واردات واکسن آبله میمونی، گفت: برنامه‌ای برای واردات واکسن آبله میمونی نداریم، اما لازم باشد خودمان توانایی تولید آن را داریم.

علائم متفاوت آبله میمونی
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که بیماری آبله میمونی در حال گسترش در سراسر جهان علائمی را نشان می‌دهد که بسیار متفاوت از موارد مشاهده شده در شیوع قبلی است.
طبق گزارش جدید محققان، این علائم منحصر به فرد شامل درد در ناحیه مقعد، تورم آلت تناسلی، ضایعات پراکنده و تورم لوزه‌ها است.
بنابر گفته محققان، درک این یافته‌ها پیامدهای عمده‌ای برای ردیابی تماس، توصیه‌های بهداشت عمومی و اقدامات کنترل عفونت و جداسازی مداوم خواهد داشت.
برای این مطالعه، محققان ۱۹۷ مورد تأیید شده آبله میمونی را در یک مرکز بیماری‌های عفونی در لندن بین ماه مه و ژوئیه ۲۰۲۲ ارزیابی کردند.
برخلاف گزارش‌های قبلی، محققان بریتانیایی دریافتند که ۳۸ درصد از بیماران قبل از بروز علائم سیستمیک، ضایعات شأن پدیدار شد و ۱۴ درصد فقط دچار ضایعات شدند.

آبله میمونی هیچ ارتباطی با کرونا ندارد
علی گل محمدی مدیرگروه بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران، با عنوان این مطلب که آبله میمونی هیچ ارتباطی با کرونا ندارد و از خانواده ویروس‌های آبله ای است، گفت: ویروس آبله میمونی از ۷۰ سال قبل در کنگو گزارش شده بود. این ویروس در مدت ۳۳ سال از این کشور خارج نشده بود تا اینکه از طریق مسافران به آمریکا و دیگر کشورها انتقال یافت.
وی افزود: از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ شیوع این بیماری در برخی کشورها از جمله انگلیس، پرتغال، اسپانیا و برزیل گزارش شد، علائم این بیماری شامل تب، نشانه‌های پوستی، تورم غدد لنفاوی، سردرد شدید، درد عضلانی، کمر درد و ضعف و بی حالی است.

مدیرگروه بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: تفاوت اصلی علائم آبله با آبله میمونی در ایجاد تورم غدد لنفاوی است، در حالی که در آبله اینگونه است.
گل محمدی تصریح کرد: دوره کمون آبله میمونی ۷ تا ۱۴ روز است که امکان دارد ۵ تا ۲۱ روز طول بکشد، به صورتی که در مدت یک تا دو روز بعد بیمار دچار تب می‌شود و ۹۵ درصد صورت و ۷۵ درصد پاها را درگیر می‌کند. همچنین مخاط دهان نیز ۷۵ درصد درگیر این بیماری می‌شود و حتی ۲۰ درصد چشم‌ها را نیز درگیر می‌کند.
وی در خصوص چگونگی انتقال این بیماری گفت: سطوح آلوده، انتقال از طریق مایعات بدنی بیمار، چنگ زدگی و گاز گرفتگی و قطرات تنفسی منجر به انتقال این بیماری از فردی به فرد دیگر می‌شود.
گل محمدی گفت: بهترین راه تشخیص این بیماری گرفتن نمونه پوستی و PCR است، همچنین تزریق واکسن آبله به میزان ۸۵ درصد در پیشگیری از آبله میمونی مصونیت ایجاد می‌کند، بنابراین متولدین قبل از سال ۱۳۵۵ در ایران که واکسن آبله تزریق کرده‌اند، در برابر آبله میمونی مصون‌تر هستند.
مدیرگروه بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: عوارض آبله میمونی شامل ذات الریه، عفونت خونی، مشکلات مغزی و قرنیه و در نهایت مرگ است، بنابراین برای پیشگیری از این بیماری باید همچنان ماسک بزنیم و دست‌ها به خوبی شسته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *