علایم، دلایل و درمان پیچ خوردگی مچ پا

خراسان/پیچ‌خوردگی مچ پا آسیب شایعی است که باعث پارگی خطرناک تاندون پا می شود و باید هر چه زودتر آن را درمان کرد

    پیچ‌خوردگی مچ پا یکی از شایع‌ترین آسیب‌های ناحیه مچ پا و بسیار دردناک است. این آسیب چرخش مچ پا به داخل یا خارج در حین راه رفتن یا دویدن است که به آسیب بافت‌های نرم و رباط‌های مچ پا منجر می‌شود. ادامه مطلب را در این زمینه مطالعه کنید:
 
پیچ خوردگی مچ پا می تواند به پارگی جزئی یا کامل یک لیگامنت یا رباط نگه دارنده مچ پا منجر شود. هنگامی که لیگامنت پاره می شود، روی پایداری مچ پا تاثیر
 می گذارد.میزان پایداری مچ پا بستگی به شدت و میزان پارگی دارد. معمولا هنگام  پیچ خوردگی، فرد روی پای خود می‌افتد یا در حال دویدن است و به دنبال آن درد شدیدی روی ناحیه بیرونی مچ پا احساس می کند که با صدای شکستگی همراه است.
  خطر کمتر 
اگر فرد بتواند روی پای آسیب دیده راه برود احتمال آسیب کمتر می شود اما حتی در این صورت هم نباید به فعالیت خود ادامه دهد.
  علایم پیچ خوردگی مچ پا
۱- وجود درد در یک طرف یا دو طرف مچ پا
۲- وجود تورم در سرتاسر مچ پا که اغلب این تورم شدید و گسترده است
۳- درد گرفتن مچ پا در هنگام لمس کردن آن
۴- توانایی نداشتن در تحمل وزن یا حرکت دادن مچ پا
۵- قرمز و کبود شدن پوست مچ پا
۶- شنیدن صدایی شبیه صدای ضربه یا شکستگی در هنگام پیچ خوردگی شدید
اگر بلافاصله بعد از پیچ خوردن یا رگ به رگ شدن مچ پا هر کدام از این علایم رخ داد، احتمال این‌که مچ پا پیچ خورده باشد خیلی زیاد است.
 برای تشخیص صحیح و اطمینان از این‌که مچ پا پیچ خورده است یا نه، توصیه می‌شود به پزشک مراجعه کنید.
  علل پیچ‌خوردگی مچ پا
شایع ترین علت پیچ‌خوردگی مچ پا پرونیشن بیش از حد طبیعی دچار چرخش است. (اگر بایستید، پا به سمت داخل می‌چرخد و گودی کف پا به حالت تخت قرار می‌گیرد، این همان پرونیشن طبیعی یا چرخش به داخل است.)
اختلالات ساختاری و بیومکانیکی در پا باعث کاهش سطح تماس مفصلی و کاهش حس عمقی مفصل می شود و روی پایداری و ثبات مچ تاثیر منفی خواهد داشت.
ضعف عضلات مچ پا به این ترتیب  که عضلات مچ پا حمایت کننده مفصل هستند و به دنبال ضعف عضلات حمایت مفصل کاهش می یابد.کفش‌های پاشنه دار (پاشنه بلند) به طور موثری باعث کوتاهی تاندون آشیل (تاندون آشیل، طناب فیبری قوی است که عضلات پشت ساق پا را به استخوان پاشنه متصل می‌کند)، می شود. هنگامی که فرد از کفش‌های تخت استفاده می کند تاندون آشیل تحت تنشن اضافه قرار می‌گیرد و می تواند منجر به پیچ خوردگی مچ پا شود.
  راهکارهای درمانی
  برای درمان موثر باید هر چه سریع‌تر عواملی را که ممکن است باعث پیچ خوردگی مچ پا شود درمان کرد. به همین دلیل بهترین  راهکار مراجعه به پزشک است .
  در بیشتر موارد کفی (ارتز) به پای فرد ثبات می دهد.کفی ها حرکات جانبی پا را هنگام راه رفتن کاهش می دهد و  از  پیچ خوردگی پا پیشگیری می کند.
  استفاده از یخ، فشردگی (بانداژ) و بالا نگه داشتن از جمله کارهایی است که توصیه می‌شود.
  به کارگیری یخ در ناحیه مدنظر به صورت مستقیم یا استفاده متناوب از کیسه‌های سرما و گرما باعث سرعت بخشیدن به روند بهبودی می شود.
  زمان بهبودی بین ۳ تا ۷ هفته است اگرچه ورم ممکن است چند ماه ادامه داشته باشد. در موارد شدید برای تاندون‌های اطراف مفصل مچ پا ضرورت دارد.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *