بسیاری از ورزشکاران حرفه ای که در ورزش دچار ضربه به سر شده اند علایم ماندگاری مانند افسردگی، سرگیجه، مشکل در تمرکز نگاه و مشکلات تعادل که بر زندگی روزمره شان تأثیر می گذارد را تجربه می کنند.

 یک مطالعه بالینی از دانشگاه لوند در سوئد اکنون می تواند نشان دهد که بروز مشکلات در ورزشکاران پس از ضربه به سر، ناشی از آسیب به عصب دهلیزی است.

ورزشکارانی که در ورزش های فیزیکی خشن مانند هاکی روی یخ، فوتبال و اسکی فعالیت می کنند، بیشتر مورد خطر آسیب دیدگی سر قرار می گیرند. اگر ضربه به اندازه کافی شدید باشد، ورزشکار ممکن است دچار ضربه مغزی شود. به گزارش سیناپرس،حتی آسیب های جزئی سر می تواند عواقب جدی داشته باشد. بروز این مشکلات مخصوصا در فوتبال آمریکایی بسیار آشکار است زیرا بسیاری از که بازیکنانی که از ضربه های مغزی مکرر رنج می برند، دچار زوال عقل، افسردگی شدید و اختلالات شناختی شده اند.

در بسیاری از موارد علائم پس از ضربه مغزی موقتی هستند اما تعداد فزاینده ای از ورزشکاران مشکلات طولانی مدتی را تجربه می کنند که کار، تحصیل یا ورزش کردن را برایشان دشوار می کند. این علائم شامل سردرد، افسردگی، اضطراب، حالت تهوع، مشکل در تمرکز و مشکلات حفظ تعادل است.

نیکلاس مارکلوند (Niklas Marklund) استاد جراحی مغز و اعصاب دانشگاه لوند و یکی از پژوهشگران این مطالعات می گوید: پیشتر مشخص نبوده که چه چیزی باعث این علائم می شود و برای متخصصان مراقبت های بهداشتی دشوار است که به این ورزشکاران کمک کنند. ما می خواستیم این موضوع را بیشتر بررسی کنیم تا بفهمیم واقعاً چه چیزی باعث بروز این علائم می شود. 

به گزارش سیناپرس،در مجموع ۴۲ نفر در این مطالعه شرکت کردند که شامل یک گروه با ۲۱ ورزشکار سالم و ۲۱ ورزشکار دیگر بود که همگی از ضربه مغزی مرتبط با ورزش رنج می بردند و علائم مداومی را برای بیش از شش ماه تجربه کرده بودند. همه شرکت کنندگان تحت آزمایش های مختلفی قرار گرفتند که در آن ها محققان، اندام های تعادلی شرکت کنندگان را بررسی کردند.

مغز ورزشکاران با استفاده از ام آر آی و برای درک بیشتر در مورد عوامل ایجاد کننده علائم مورد مطالعه قرار گرفت. در ادامه، محققان متوجه اختلال در عملکرد اندام های تعادلی در گوش داخلی ۱۳ ورزشکار شدند. جالب است که در گروه ورزشکاران سالم نیز ۳ نفر یافته های مشابهی داشتند. 

آنا گارد (Anna Gard) پژوهشگر دانشگاه لوند و دستیار جراحی مغز و اعصاب در بیمارستان دانشگاه اسکان می گوید: نتایج آزمایش ها نشان می دهد که آسیب در عصب دهلیزی قرار دارد که به کانال های نیم دایره ای در حفره ای در داخل جمجمه متصل است و مستقیماً در مجاورت بخش حلزونی گوش قرار دارد. این آسیب‌ها منجر به عدم عملکرد صحیح تکانه ‌های عصبی درونی شده و بنابراین مغز اطلاعات مهمی در مورد حرکات بدن و تأثیرات حسی مورد نیاز برای حفظ تعادل دریافت نمی ‌کند.

دکتر گارد در انتها افزود: ما ورزشکارانی را که پس از ضربه به سر دچار مشکلات کوتاه مدت هستند، بررسی نکرده ‌ایم، بنابراین نمی ‌توانیم چیزی در مورد آنها بگوییم. نتایج این مطالعه فقط برای ورزشکارانی که علائم طولانی ‌مدت پس از ضربه مغزی دارند، اعمال می ‌شود.

به گزارش سیناپرس، محققان اعلام کردند که اکنون که ما اطلاعات بیشتری در مورد محل قرار گرفتن مشکلات داریم، یافتن درمان های احتمالی که می تواند به این ورزشکاران کمک کند آسان تر است.
شرح کامل این پژوهش و نتایج آن در آخرین شماره مجله تخصصی Neurotrauma منتشر شده است.