ترنس سکشوال ها و رویای داشتن یک زندگی عادی

سیناپرس/ ترنس سکشوال جزو اختلالات هویت جنسی محسوب می ‌شود. اختلال روانی که همانند سایر اختلالات و بیماری ‌ها نیاز به درمان دارد و بر اساس آمارها هم اکنون از هر صد هزار نفر، سه تا چهار نفر مبتلا به این بیماری می شوند.
دکتر عاطفه قنبری جلفایی، رئیس بخش روانپزشکی بیمارستان رسول اکرم(ص) در این خصوص گفت: ترنس سکشوال یا تراجنسی(Transsexual) یک نوع اختلال روانی است. این افراد از نظر بیولوژی، کروموزومی و آناتومی تناسلی کاملا نرمال هستند اما از نظر روانی از جنسیت خودشان رضایت ندارند.

این متخصص روانپزشکی افزود: این نوع اختلال روانی با  بیماری دو جنسی تفاوت دارد. بیماران دو جنسی یک سری اختلالات در تعداد کروموزوم ها، آناتومی صفات جنسی و بدنی شان دارند. مثلا ممکن است فردی ظاهری مردانه داشته باشد اما بعدها مشخص شود در بدن او ارگان های جنسی زنانه مانند رحم وجود دارد یعنی از نظر ژنتیکی یک زن است اما ارگان های جنسی زنانه به صورت ناقص( نه کامل) در بدنش وجود دارد یا بالعکس.  

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهارداشت: بیماری دو جنسی یک بیماری جسمی است و در آناتومی و کروموزم فرد اختلال وجود دارد اما تراجنسی( اختلال هویت جنسی) یک نوع اختلال روانی است. در این نوع اختلال با وجود اینکه فرد کاملا از نظر جسمی، کروموزوم، ژنتیک و آناتومی از دوران کودکی دچار مشکلی نیست و رشد جنسی اش به خوبی پیش می رود اما تمایل به داشتن ظاهری شبیه جنس مخالف خود دارد. مثلا اگر دختر است تمایل دارد پسر باشد و به بازی ها و پوشیدن لباس های پسرانه علاقه دارد. اگر پسر است تمایل دارد دختر باشد و بازی های دخترانه انجام می دهد.

وی درگفتگو عنوان کرد: این افراد هنگامی که بزرگتر می شوند با پدید آمدن صفات ثانویه جنسی شان، از جنسیت و اندام تناسلی خودشان بدشان می آید. ترجیح می دهند آلت جنسی شان شبیه جنس مخالف باشد. مثلا بزرگی سینه و قاعدگی برای این نوع زنان بسیار مشمئز کننده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر علت ایجاد این نوع اختلال مانند خیلی از اختلالات روانپزشکی هنوز کاملا مشخص نیست اما تئوری های مختلفی از نظر جنبه های بیولوژیکی، روانشناختی، تربیتی و اجتماعی برای علت چرایی ایجاد این نوع اختلال مطرح شده است. مثلا امکان دارد از ژنتیکی، ژنی که هنوز کشف نشده است در ایجاد این اختلال نقش داشته باشد. هرچند در بسیاری از موارد در خانواده و فامیل این افراد چنین سابقه ای دیده نشده است.

وی یادآورشد: دیگر تئوری ها و نظریه ها به بحث تربیتی و نقش والدین پرداخته اند. مثلا امکان دارد در خانواده ای مادر بیش از پدر نقش ایفا کرده و کودک آن را فرا گرفته باشد. همچنین ممکن است عوامل اجتماعی نیز در این مساله دخیل باشند مثلا در جوامعی که به مردان بیش از زنان اهمیت داده می شود و زنان از حقوق کمتری برخوردار هستند، تمایل به داشتن صفات مردانه در افراد ترنس سکشوال بیشتر دیده می شود.

اختلال هویتی را باید از همجنسگرایی افتراق داد
رئیس بخش روانپزشکی بیمارستان رسول اکرم(ص) در ادامه به سیناپرس گفت: این نوع اختلال را باید از دیگر صفاتی که گاهی در برخی از زنان( با ظاهری مردانه) و مردان( سرشار از احساسات) وجود دارد، افتراق دهیم. گاهی برخی از مردان عاطفی و احساسی هستند. این افراد اصلا مشکلی با جنسیت و هویت جنسی خودشان ندارند. فقط حالت و صفت زنانه بیشتری دارند و به زندگی عادی خودشان ادامه می دهند. برخی از زنان نیز حالت های مردانه دارند. لباس های مردانه می پوشند و علاقه ای به لباس های زنانه ندارند این افراد نیز هیچ مشکلی با جنسیت خودشان به عنوان یک زن ندارند و زندگی عادی خودشان را سپری می کنند.

قنبری تاکید کرد: همچنین اختلال هویت را باید از همجنسگرایی افتراق داد. افراد همجنسگرا معمولا هیچ مشکلی با جنسیت و صفات ثانویه جنسی و آلت تناسلی خودشان ندارند، در حالی که افراد مبتلا به اختلال جنسی کاملا از صفات جنسی خود ناراضی هستند.

پیامدهای عدم پذیرش این افراد در جامعه
این متخصص روانپزشکی درباره راه های درمانی این اختلال روانی اظهارداشت: درمان این نوع اختلال به شدت آن بستگی دارد. ابتدا این افراد باید یک دوره شش ماهه اجباری روان درمانی را سپری کنند و تحت درمان باشند. در موارد بسیار خفیف مشکل این افراد با روان درمانی قابل حل است اما تجربه ثابت کرده متاسفانه روش های روان درمانی موجود تاثیر زیادی در رفع این اختلال ندارد به همین دلیل اغلب این افراد با عمل جراحی و هورمون تراپی و ایجاد تغییرات ظاهری و تغییر شناسنامه به زندگی خود ادامه می دهند.

وی به مشکلات این افراد پس از انجام عمل جراحی اشاره کرد و گفت: قطعا سلامت همه افراد تحت تاثیر جامعه قرار دارد. اگر هریک از افراد با مشکلی مواجه شوند و جامعه آن را قبول نداشته باشد و آن فرد ترد و تحقیر شود، امکان ازدواج، زندگی و پیدا کردن شغل مناسب و ادامه تحصیل را نداشته باشد، دچار مشکلات روانپزشکی می شود. این افراد نیز اگر در موقعیت ها و جایگاهی مورد تحقیر قرار بگیرند و نتوانند جفت مناسب و خانواده ای برای خود تشکیل دهند، نتوانند عشق بورزند، به دلیل نوع نگاه مردم و شرایط خاص شان در جامعه دچار مشکلات روانپزشکی مانند افسردگی، اضطراب، خودکشی و دیگر اختلالات شخصیتی خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *