اگر در سنین بالای میانسالی هستید و معمولاً نمی توانید به یاد بیاورید که تلفن یا کتاب خود را کجا گذاشته اید یا مدام قرار ملاقات ها را فراموش می کنید شاید در معرض خطر آلزایمر خفیف قرار دارید.
 بسیاری از افراد مسن از این موارد فراموشی به عنوان علائم پیری یاد می کنند اما کارشناسان می گویند که این علائم معمولاً بخشی از روند پیری طبیعی نیستند. در عوض، اینها نشانه هایی از اختلال شناختی خفیف (MCI) هستند، مرحله ای که بین فراموشی های مرتبط با افزایش سن و انحطاط جدی تر زوال عقل و بیماری آلزایمر مرز باریکی وجود دارد. 
علائم اختلال شناختی خفیف می ‌تواند شبیه علائم پیری باشد. ممکن است به نظر برسد که مکالمات را فراموش می‌ کنید، وسایل را اشتباه در جای خود قرار می ‌دهید یا به سختی می‌ توانید رشته افکار خود را حفظ کنید. حتی ممکن است نحوه بیان یک جمله را از دست بدهید.

ماریا کاریلو (Maria Carrillo) مدیر ارشد علمی انجمن آلزایمر و پژوهشگر این مطالعات در این باره می ‌گوید: برای توضیح هر کدام از این اختلالات کلمه خاصی وجود دارد. او می افزاید: در واقع این علائم به ندرت به پیری طبیعی مربوط می شوند و در حقیقت مرحله اولیه از دست دادن حافظه است که بسیار قابل توجه بوده و می تواند به زوال عقل تبدیل شود.
بر اساس گزارش جدید انجمن آلزایمر در مورد این بیماری، بیش از ۴ نفر از هر ۵ آمریکایی (۸۲ درصد) اطلاعات کمی در مورد اختلالات شناختی خفیف دارند یا اصلاً با آن آشنا نیستند. در واقع، بیش از نیمی (۵۵ درصد) از مردم می گویند که اختلالات شناختی خفیف، شبیه به علائم پیری طبیعی به نظر می رسد.
کریلو گفت: ما دریافتیم که درک اختلالات شناختی خفیف بسیار کم است، حتی اگر در مورد آن صحبت شود. بر اساس برآورد انجمن آلزایمر، ۱۲ تا ۱۵ درصد از افراد ۶۰ سال یا بیشتر دارای اختلال شناختی خفیف هستند.
این بیماری دارای علائم بسیار خفیفی است که بعید است با فعالیت های روزمره تداخل داشته باشد. کاریلو در این باره توضیح داد که زمانی که اختلالات شناختی خفیف شروع به تداخل در زندگی روزمره کند، شخص در واقع به مرحله اولیه زوال عقل رسیده است. با این وجود، پزشکان می توانند اختلالات شناختی خفیف را تشخیص دهند و آن را از پیری طبیعی مغز متمایز کنند. او افزود، حتی پزشکان می توانند در بیشتر مواقع اختلال شناختی خفیف را درمان کنند.

به گفته محققان، اختلالات شناختی خفیف یک فرد ممکن است به دلیل کمبود خواب، تغذیه نامناسب، اختلال خلق و خو یا دلایل پزشکی دیگر غیر مرتبط با زوال عقل یا آلزایمر باشد. به عنوان مثال، کمبود ویتامین B12 می تواند باعث علائم اختلال شناختی خفیف شود که با تزریق B12 به خوبی برطرف می شود.
کاریلو همچنین گفت: متأسفانه، در برخی موارد اختلالات شناختی خفیف پیش ساز زوال عقل یا آلزایمر است. حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف هر ساله به زوال عقل و حدود نیمی از آنها به آلزایمر مبتلا می شوند.
به گفته کریلو، برای این افراد، تشخیص زودهنگام اختلال شناختی خفیف خیلی مهم است. دلیلش این است که داروی جدید آلزایمر آدوهلم (آدوکانوماب) باید در مراحل اولیه زوال شناختی به کار گرفته شود تا بیشترین بازده را داشته باشد.
انجمن آلزایمر در گزارش خود درباره حقایق و ارقام بیماری آلزایمر تخمین زده که ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ افزایش ۱۷ درصدی مرگ و میر ناشی از بیماری آلزایمر و زوال عقل را تجربه کرده است.