افراد دارای اضافه ‌وزن، از گوشت سفید به جای قرمز استفاده کنند

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، گفت: افراد مبتلا به اضافه‌ وزن و چاقی بهتر است به جای گوشت قرمز، بیشتر از گوشت‌های سفید (مرغ و ماهی) خصوصا ماهی استفاده کنند.

عصمت عباسی اظهار کرد: لازم است این افراد چربی‌های اضافی گوشت را گرفته و گوشت را کاملا پخته و مرغ و ماهی را بدون پوست مصرف کنند.

وی با بیان اینکه اضافه‌وزن و چاقی خطر ابتلا به فشار خون بالا، افزایش چربی‌های خون، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و انواع سرطان را افزایش می‌دهد، افزود: بهتر است افراد چاق با استفاده از میان‌وعده، تعداد وعده‌های غذایی را در طول روز افزایش داده و حجم هر وعده را کم کنند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، افراد چاق را به آرام غذا خوردن و خوب جویدن غذا توصیه کرد و گفت: این افراد باید با پایان غذا، سفره را ترک کنند و غذا خوردن را با فعالیت‌های دیگر مثل تلویزیون دیدن، صحبت کردن و … همراه نکنند.

این مسئول با اشاره به اینکه بهتر است افراد چاق، میان هر لقمه تا لقمه بعدی، قاشق و چنگال را زمین بگذارند، افزود: لازم است این افراد غذا را در ظروف کوچک سرو کنند و ساعت ثابتی را برای صرف غذا در وعده‌های مختلف در هر روز داشته و از ریزه‌خواری پرهیز کنند.

عباسی مصرف انواع حبوبات مانند عدس، لوبیا، نخود و لپه را برای افراد مبتلا به اضافه‌ وزن و چاقی، مفید دانست و اظهار کرد: این افراد بهتر است به جای استفاده از نان لواش و نان‌های فانتزی مانند انواع ساندویچ و باگت از انواع سبوس‌دار مانند نان سنگک، نان جو، نان چاودار و … استفاده کنند.

وی ضمن توصیه به استفاده از شیر و لبنیات کم‌چرب برای افراد چاق، گفت: این افراد باید میوه‌ها و سبزی‌ها را بیشتر به شکل خام و سالاد و سبزی‌خوردن را قبل یا همراه غذا مصرف کنند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه افراد دارای اضافه‌ وزن باید به جای آب‌میوه از خود میوه استفاده کنند، یادآورشد: مصرف غذاهای آب‌پز، بخارپز، تنوری و کبابی و پرهیز از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ شده به این افراد پیشنهاد می‌شود.

این مسئول با تاکید بر پرهیز افراد چاق از مصرف نمک و غذاهای شور، افزود: این افراد باید روغن مصرفی خود را کاهش دهند و از روغن‌های گیاهی مانند روغن کلزا، کنجد، آفتابگردان و … استفاده کنند. همچنین محدود کردن مصرف دانه‌های روغنی مثل گردو، فندق، بادام، تخمه، پسته و زیتون به این افراد توصیه می‌شود.

عباسی افزایش فعالیت بدنی و ورزش متناسب با سن و شرایط جسمی را به افراد مبتلا به اضافه‌ وزن و چاقی توصیه کرد و گفت: بهتر است این افراد ۳۰ دقیقه پیاده‌روی با شدت متوسط حتی‌الامکان در تمام روزهای هفته را رعایت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *