آلابست/پاها از حیاتی ترین اعضای بدن انسان هستند که قلب دوم نامیده می شوند، بنابراین سلامت پاها از اهمیت فراوانی برخوردار است. متاسفانه بسیاری از ما روزانه کارهایی را انجام می دهیم که به سلامت و رگهای پاها آسیب میزند اما متوجه این عادات خطرناک برای سلامت پا نیستیم و هرگز فکر نمی کنیم ممکن است با انجام این عادات به سلامتی پاهایمان آسیب بزنیم. با این بخش از بهداشت و سلامت همراه باشید تا با عاداتی که به سلامتی و رگ های پا آسیب می رسانند، آشنا شوید.

 
اصلاح و شیو نامناسب پاها
اگر عادت دارید، با عجله پاهای خود را اصلاح کنید، بریدن تصادفی پاها ممکن است باعث سوختگی آزار دهنده ای شود و همچنین بر رگهایی که مستعد خونریزی هستند، تأثیر بگذارد.

بیشتر خانم ها زیر دوش آب گرم این کار را انجام می دهند و وقتی به طور اتفاقی پاها را با تیغ می برند، گرما باعث شدت خونریزی آنها می شود، پس برای جلوگیری از این امر، تیغ هایی را که مخصوص خشکی پوست طراحی شده اند، انتخاب کنید.


لایه برداری نکردن
اگرچه لایه برداری پا از واریس جلوگیری نمی کند، اما ماساژ دادن پاها هنگام استفاده از محصول قطعاً می تواند جریان خون را تحریک کند و اجازه نمی دهد رگ های “تنبل” شوند. گردش خون بهتر به سرعت تولید کلاژن کمک می کند و پاهای شما را برای مدت طولانی تری صاف نگه می دارد.

دویدن نامناسب
فعالیت قطعاً می تواند به جلوگیری از ایجاد رگ های واریسی کمک کند ، اما برخی از تمرینات با گذشت زمان منجر به بروز این بیماری می شوند. در حالی که دویدن نامناسب باعث رگهای واریسی نمی شود اما محیطی را برای ایجاد این شرایط نگران کننده ایجاد می کند. هنگام دویدن، افزایش حجم خون ممکن است به رگها آسیب برساند و در نهایت گردش خون از طریق پاها را دشوارتر کند.

استفاده از برس خشک
احتمالاً دیده اید که چقدر ماساژ با برس خشک را تبلیغ می کنند، اگرچه در برخی موارد استفاده از برس های خشک مزایایی به همراه دارد، اما استفاده بیش از حد و خیلی شدید از این برس ها می تواند آسیب بیشتری به رگ ها وارد کند زیرا ممکن است موی زبر آن برش های ریزی روی پوست ایجاد کند و این به نوبه خود باعث آسیب پذیری رگها در برابر خونریزی خود به خود و عفونت می شود.

مصرف بالای شکر
شکر با بالا رفتن فشار خون می تواند به رگها آسیب برساند، همچنین باعث ایجاد التهاب در رگ های خونی می شود و پمپاژ مناسب خون را برای آنها دشوارتر می سازد و باعث گشاد شدن و برآمدگی رگ ها می شود.

در حقیقت، حتی غذاهایی که به نظر می رسد جایگزین های سالم تری برای شیرینی ها هستند، مانند میوه های خشک، اغلب بسیار کالری و قند دارند که برای رگ ها مضر است.

خوابیدن روی کمر
درست است که خوابیدن روی کمر می تواند به جلوگیری از چین و چروک صورت کمک کند، اما اگر رگ های واریسی رنج می برید، حالت خوبی برای خوابیدن نیست و بهتر است به پهلوی چپ بخوابید زیرا فشار را از بزرگترین رگ بدن که در سمت راست قرار دارد ، کاهش می دهد و این با کمک به افزایش گردش خون از تجمع خون در رگ ها جلوگیری می کند.

استفاده از کمربند
اگر مستعد واریس هستید، ممکن است بخواهید در برخی از انتخاب های خود تجدید نظر کنید. لباس های تنگ ممکن است از نظر شما خوب به نظر برسند، اما گردش خون را محدود می کنند و جریان خون را از پاها به بقیه بدن دشوار می سازد پس به جای استفاده از کمربند یا شلوار جین تنگ، لباس های گشاد تر را انتخاب کنید.


ایستادن طولانی مدت
ایستادن در یک نقطه ساعت های طولانی ممکن است باعث ایجاد واریس شود. سعی کنید بجای ماندن در یک مکان ، قدم بزنید تا به شما در بهبود کمک شود. ایستادن در یک نقطه برای ساعات طولانی باعث ایجاد فشار ناخواسته بر رگها و جمع شدن خون در آنها می شود و این امر باعث ضعیف شدن دیواره رگها و آسیب بیشتر می شود.

نشستن طولانی مدت
همانطور که ایستادن یکجا توصیه نمی شود، ساعتهای طولانی پشت میز نشستن نیز خطرناک است. بسیاری از افراد از تأثیرات ناسالم نشستن مداوم آگاه هستند، اما خیلی ها نمی دانند که واریس یکی از آنهاست. پس اگر مجبورید ساعت طولانی پشت میز بنشینید، هر چند دقیقه یک بار از جای خود برخیزید.

 کفش پاشنه بلند
هنگام راه رفتن، عضلات ساق پا مانند پمپ عمل کرده تا به جریان خون در رگها کمک کنند. قدم زدن با کفش های پاشنه بلند جریان خون در ساق پا را مسدود می کند، از این رو خون به طور موثر پمپاژ نمی شود و منجر به بزرگ شدن رگ ها می شود.

مصرف زیاد نمک
همه ما هر از گاهی از مصرف غذاهای خوش طعم لذت می بریم، اما مصرف زیاد نمک به طور منظم منجر به احتباس زیاد آب می شود و این باعث افزایش فشار رگها و بزرگ شدن آنها و در نهایت رگهای واریسی می شود.

چهار زانو
چهار زانو نشستن باعث ایجاد فشار بر روی پاها و باسن و در نتیجه لخته شدن خون می شود.