کرونا/ واکسن‌های کرونا علیه سویه‌های این ویروس به شدت موثرند  

آلابست/یک مطالعه جدید که در کانادا انجام شده است نشان می‌دهد واکسن‌های کرونای فایزر-بایون تک، مُدرنا و آسترازنکا که در این کشور مورد استفاده قرار گرفته‌اند، علیه سویه های نگران کننده ویروس کرونا به شدت موثرند.

به گزارش از پایگاه اینترنتی یاهو نیوز، محققان در سراسر جهان برای تعیین چگونگی عملکرد واکسن های پیشرو کووید-۱۹ در برابر سویه های مورد نگرانی کرونا، داده ها را بررسی می کنند.

اکنون ، نتایج یک مطالعه بزرگ در «انتاریو» نشان می دهد که واکسن های کرونا مورد استفاده در کانادا، یعنی واکسن های فایزر، مدرنا و آسترازنکا  در برابر چهار سویه مهم و نگران کننده این ویروس که همانا گونه های  آلفا (B.۱.۱.۷) ، بتا  (B.۱.۳۵۱) ، گاما (P.۱) و دلتا (B.۱.۶۱۷.۲) هستند به شدت موثرند.

نویسندگان این مطالعه اظهار داشتند: نتایج این مطالعه نشان می دهد حتی یک دوز از این سه محصول واکسن محافظت خوبی در برابر عفونت ناشی از آلودگی به این چهار نوع نگران کننده ویروس کرونا که در حال حاضر در گردش هستند ایجاد می کند و احتمالاً تزریق دو دوز این واکسن ها محافظت بالاتری را نیز فراهم می کند.

نتایج این مطالعه نشان داد واکسیناسیون کامل، تقریباً همان محافظتی را که در برابر سویه های آلفا، بتا و گاما ایجاد می کند، در برابر گونه دلتا نیز به فرد می دهد.

داده های این مطالعه نشان می دهد واکسیناسیون کرونا حتی از نتایج مطالعات قبلی که نشان داده بودند از بستری شدن مبتلایان به گونه های مختلف کرونا در بیمارستان و مرگ و میر آنها پیشگیری می کند، بهتر عمل می کند.

دکتر «زین چاگلا» ، پزشک بیماری های عفونی در بخش بهداشت جوزف در همیلتون و دانشیار دانشگاه «مک مستر» می گوید: واکسن های کرونا دقیقاً همان کاری را انجام می دهند که باید انجام دهند. واکسیناسیون موثرترین مداخله در برابر شیوع کووید-۱۹ و همه گونه های این ویروس است.

به گزارش آلابست، بدنبال شیوع سویه های جدید کرونا در کشورهای مختلف جهان، سازمان جهانی بهداشت تصمیم گرفت برای نامگذاری این سویه ها به جام نام بردن از کشور محل شناسایی آنها، از حروف الفبای یونانی استفاده کند.

از این رو، سویه ویروس کرونا که در انگلیس شناسایی شد، آلفا نامگذاری شد. همچنین سویه های شناسایی شده در آفریقای جنوبی، هند و برزیل به ترتیب بتا، دلتا و گاما نام دارند. 

ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد و سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفند ۹۸ همه گیری جهانی این ویروس را اعلام کرد.

کشورهای زیادی همچون آمریکا، ایران، هند، روسیه، چین، انگلیس و کوبا وارد عرصه تولید واکسن کرونا شده اند و موفقیت های چشمگیری در این زمینه کسب کرده اند. در حال حاضر در بسیاری از کشورها واکسیناسیون علیه ویروس کووید ۱۹ در حال انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *