روزه داری برای چه کسانی ممنوع است؟

روزه داری فواید بیشماری به همراه دارد. روزه داری باعث کاهش کلسترول، فشارخون و قند خون می شود و خطر ابتلا به چاقی و بیماری های قلبی و عروقی را کمتر می کند اما در این میان افرادی هستند که نباید روزه بگیرند.
دکتر کوروش جعفریان، متخصص تغذیه و رژیم شناسی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در این خصوص به سیناپرس گفت: اگر ما اصول روزه داری را بلد باشیم و این اصول را رعایت کنیم نه تنها روزه داری ضررری ندارد، بلکه منافع زیادی نیز به همراه دارد. مطالعات متعددی نشان داده اند روزه داری برای بسیاری از افرادی که مبتلا به فشارخون هستند یا بیمارانی که بیماری قلب و عروق یا دیابت دارند، مفید است. برخی مطالعات دیگر نشان داده اند که روزه داری حتی در افراد دیابتی باعث کاهش وزن، کاهش بیماری و کنترل بهتر قند خون می شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی کلینک تغذیه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی افزود: در مقابل برخی از بیماران به علت داشتن شرایط جسمی متفاوت باید از روزه داری پرهیز کنند. به عنوان مثال در بیماران کلیوی، محدودیت دریافت مایعات باعث تشدید بیماری شان می شود. طبیعتا روزه داری برای کسانی که سنگ های کلیوی دارند، مضر است و روزه داری برای آنها از نظر شرعی، عقلی و علمی کاملا رد شده است. همچنین کسانی که از ناراحتی گوارشی رنج می برند یا زمینه ناراحتی های گوارشی دارند با روزه داری دچار ریفلاکس و دردهای گوارشی می شوند. روزه گرفتن برای این افراد نیز از نظر علمی منع دارد.
وی اظهارداشت: کودکان در حال رشد نیز امکان دارد به علت روزه داری بدن شان به شدت ضعیف شود و به تحلیل برود. این افراد نیز باید با ملاحظات شرعی روزه بگیرند.
وی بیان کرد: کسانی که مبتلا به ویروس کرونا از نوع شدید هستند نیز نباید تا زمانی که علائم از بدن شان حذف نشده روزه بگیرند. کسانی که علائم شان از بین رفته است هم باید ملاحظات لازم را داشته باشند. آنها باید به اندازه کافی مواد مغذی، ریز مغذی مانند روی، آهن، ویتامینD و خصوصا مایعات دریافت کنند تا سیستم ایمنی بدن شان تضعیف نشود زیرا ویروس کرونا باعث تضعیف بدن آنها شده و اگر تغذیه نامناسبی داشته باشند ممکن است مجددا ویروس به بدن آنها غالب و علائم بیماری بار دیگر آشکار شود.

کدام بیماران قلبی و عروقی می توانند روزه بگیرند؟
دکتر حبیب حی‌ بر، یک متخصص قلب و عروق گفت: افرادی که نارسایی شدید قلبی و دریچه ‌ای، آریتمی‌‍‌ های شدید قلبی یا فشار خون‌ های غیر قابل کنترل و خیلی بالا دارند یا تعویض دریچه قلبی انجام داده اند. همچنین کسانی که دچار سکته‌ های قلبی شده‌ اند و تحت عمل باز قلبی یا بالون آنژیوپلاستی قرار گرفته ‌اند نباید روزه بگیرند اما بیماران قلبی که بیماری خفیف مانند افتادگی دریچه‌ های قلبی، نارسایی خفیف قلبی یا فشار خون دارند، می توانند با نظارت متخصص قلب روزه بگیرند. این بیماران حتما باید تحت نظر متخصص قلب، داروهای خودشان را تنظیم کنند زیرا مصرف برخی از داروهای قلبی و عروقی در سحر ممنوع است و باید پس از افطار استفاده شوند.

این فوق‌تخصص آنژیوپلاستی قلب و عروق افزود: توصیه می شود روزه داران افطار سبکی مثلا “خرما و چای”، “خرما و شیر” یا شربت ‌های با شیرینی کم میل کنند. تعداد وعده‌ های غذایی آنها باید پس از افطارشان زیاد اما حجم مواد غذایی شان کم باشد. همچنین مواد غذایی پرفیبر_ مانند سبزیجات_ و غذاهای کم چرب و کم نمک مخصوصا در وعده افطار میل کنند. در طول روز نیز باید فعالیت فیزیکی و ورزش را محدود کنند زیرا در شرایط خاص روزه‌ داری مصرف مایعات در طول روز وجود ندارد.

کدام بیماران دیابتی می توانند روزه بگیرند؟
اسدالله رجب، رئیس انجمن دیابت ایران هم درباره شرایط روزه داری افراد مبتلا به دیابت گفت: بیماران دیابتی که قند خون آنها تحت کنترل است. انسولین مصرف نمی کنند و بیماری دیابت به کلیه ها، چشم ها و قلب شان صدمه ای وارد نکرده است، می توانند روزه بگیرند. این افراد باید اصول صحیح روزه ‌داری و رژیم دائم خود را در ماه رمضان رعایت کنند و نباید کالری دریافتی شان را افزایش دهند. همچنین باید مصرف قندها و مواد شیرین مانند زولبیا و بامیه را نیز محدود کنند.
این متخصص غدد افزود: اگر فرد مبتلا به دیابت دچار افت قند خون همراه با علایمی مانند عرق کردن، احساس گیجی، تپش قلب، لرزش بدن، تاری دید و بی حالی شد باید بلافاصله روزه خود را باز کند و یک آبنبات یا شکلات بخورد زیرا افت شدید قند خون برای بیماران دیابتی خطرناک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *