تمام خواصی که انبه دارد

مجله پزشکی دکتر سلام/از ویژگی های مختلف و موثر مصرف انبه چه میزان اطلاع دارید این میوه چه خاصیت های درمانی برای سلامتی ما به همراه دارد ؟ارزش تغذیه ای انبه چگونه است و برای سوزاندن انرژی آن چه میزان ورزش و پیاده روی لازم است ؟در ادامه توضیحات بیشتری در مورد این میوه خواهیم بود اگر از طرفداران انبه هستید بخوانید.

هر آنچه باید در مورد فواید انبه برای بزرگسالان و کودکان دانست
انبه به عنوان میوه ای شیرین و خامه ای شکل فواید زیادی برای سلامتی دارد به همین دلیل در سراسر جهان محبوبیت زیادی کسب کرده است. انبه از میوه های استوایی و در گروه میوه های هسته دار قرار می گیرد. انبه که برخی اوقات “پادشاه میوه ها” نامیده می شود یکی از میوه های پرمصرف در جهان به شمار می آید.
ریشه پیدایش میوه انبه به حدود ۵ هزار سال پیش در هند برمی گردد. گوشت طلایی رنگ و شیرین آن در حال حاضر در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد.

برخی از رایج ترین انواع انبه که امروزه مصرف می شود در مکزیک، پرو و اکوادور کشت می شود.
انبه نه تنها طعم دلپذیر و خوشمزه ای دارد بلکه مقوی هم است، اما مانند بسیاری از مواد غذایی و میوه ها و سبزی ها رعایت اعتدال در مصرف آن بسیار حائز اهمیت است. میوه های شیرین مانند انبه حاوی قند زیادی هستند، اما قند میوه با شکر فرآوری شده متفاوت است زیرا با فیبر و بسیاری از مواد مغذی بدن متعادل می شود. میوه های شیرین مانند انبه را جایگزین میان وعده های ناسالم کنید.
انبه به عنوان عضوی از خانواده شفت یا میوه هسته دار از نظر رنگ، شکل، طعم و اندازه دانه متفاوت هستند. اگرچه پوست انبه می تواند سبز، قرمز، زرد یا نارنجی رنگ باشد، اما گوشت داخلی آن بیشتر زرد مایل به طلایی است. این ویژگی بخشی از مجموعه مقالات مربوط به فواید سلامتی آن را به خود اختصاص داده است.
انبه به دلیل بافت نرم به راحتی قابل هضم است و می توان از هشت ماهگی با مشورت پزشک اطفال در برنامه غذایی کودکان گنجانده شود. محتوای بالای فیبر موجود در آن باعث کاهش ابتلا به یبوست و سایر اختلالات گوارشی روده می شود.
به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله بسیاری از مزایای انبه برای سلامتی مورد بررسی قرار می گیرد و ارزش غذایی آن به همراه فواید آن برای بزرگسالان و کودکان توضیح داده می شود.

فواید انبه برای سلامتی
مصرف انبه به روش های مختلف می تواند به محافظت و تقویت بدن کمک کند. بخش های زیر این مزایا را با جزئیات بیشتری توضیح می دهد.

ویتامین A موجود در انبه
انبه سرشار از ویتامین A است. همانطور که در بالا ذکر شد یک فنجان انبه حدود ۲۵ درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین A را برای بدن تامین می کند. این ویتامین عملکردهای مهم بسیاری در بدن به ویژه برای چشم ها و پوست برعهده دارد، همچنین باعث افزایش سلامت استخوان ها، سیستم تولید مثل و سیستم ایمنی بدن می شود.


ویتامین C موجود در انبه
انبه یکی از بالاترین منابع غذایی حاوی ویتامین C است. این ویتامین برای سیستم ایمنی بدن گزینه ضروری محسوب می شود، همچنین در رشد عضلات، تاندون و استخوان نقش مهمی ایفا می کند. خوردن انبه به دلیل داشتن ویتامین C، جذب آهن گیاهی را بهبود می بخشد. یک فنجان انبه حاوی ۴۶ میلی گرم ویتامین C است یا حدود ۷۶ درصد از آنچه در روز باید دریافت کنید.

کنترل وزن با انبه
انبه هنگام کنترل سالم وزن برخی از پتانسیل های مهیج را برای علاقه مندان کاهش وزن ولاغری از خود نشان می دهد. تحقیقات اخیر حاکی از آن است انبه و مواد شیمیایی موجود در آن در واقع سلول های چربی و ژن های مرتبط با چربی را سرکوب می کنند. مطالعه دیگری نیز نشان داد پوست انبه مانند بافت آنتی اکسیدان رسوراترول از ایجاد بافت های چرب جلوگیری می کند.

تاثیر انبه بر دژنراسیون ماکولای وابسته به سن
انبه حاوی آنتی اکسیدانی به نام زآگزانتین است. یک تحقیق در سال ۲۰۱۹ نشان می دهد زآگزانتین نقشی محافظتی در سلامت چشم ایفا می کند و از آسیب دیدگی ماکولا جلوگیری می کند. ماکولا به عنوان یک بیماری چشمی با افزایش سن تشدید می شود. در این بررسی خواص ضدالتهابی زآگزانتین به عنوان دلیل احتمالی این مکانیسم محافظ ذکر شده است.

ارتباط سرطان و انبه
مطالعه ای در سال ۲۰۱۴ در ژاپن نشان داد میوه ها و سبزیجات حاوی کاروتنوئید مانند انبه خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهند، همچنین بنیاد سرطان پوست پیشنهاد می کند یک رژیم غذایی با محتوای بتاکاروتن می تواند به محافظت در برابر سرطان پوست کمک کند. میوه ها و سبزیجات نارنجی رنگ مانند انبه حاوی بتاکاروتن است، همچنین پیشنهاد می شود انبه دارای ویژگی تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن را در برابر بیماری نیز دارد.

تاثیر مصرف انبه بر بیماری دیابت
یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ روی برگ های انبه نشان داد برخی از ترکیبات گیاهی موجود در آن تاثیر مهمی بر روی عوامل خطر ابتلا به دیابت دارند که شامل کاهش وزن بدن، کاهش سطح قند خون و کاهش سطح چربی در خون است.
این مطالعه درباره اینکه آیا گوشت میوه انبه نیز مزایای یکسانی را دارد یا نه اظهارنظری نداشته است. با این حال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد خوردن انبه یخ زده باعث کاهش سطح قند خون در افراد چاق می شود. 

بیماری قلبی و انبه
فیبر، پتاسیم و ویتامین موجود در انبه همگی به عملکرد شریان ها کمک می کنند و خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهند. افزایش پتاسیم و کاهش سدیم در رژیم غذایی از مهمترین تغییرات رژیم غذایی است. منبع معتبری که فرد می تواند برای کاهش خطر فشار خون بالا در برنامه غذایی خود بگنجاند.

تاثیر مصرف انبه بر پوست و مو
انبه به عنوان یک میوه پرطرفدار از سلامت مو پشتیبانی می کند زیرا مقدار کافی ویتامین A را برای بدن تامین می کند. این ماده مغذی به پوست برای تامین ماده ای روغنی به نام سبوم کمک می کند که باعث ایجاد و حفظ رطوبت مو می شود، همچنین ویتامین A برای رشد تمام بافت های بدن از جمله پوست و مو گزینه ضروری است.
یک فنجان حاوی انبه خرد شده ۶۰.۱ میلی گرم ویتامین C مورد نیاز بدن را تامین می کند. این طبق نیازهای رژیم غذایی آمریکایی ها بیشترین نیاز روزانه فرد تعیین شده است. مصرف کافی ویتامین C ضمن پشتیبانی از توسعه و نگهداری کلاژن منبع ساختار مطمئن پوست و مو را فراهم می کند.

ارزش غذایی انبه
یک فنجان حاوی ۱۶۵ گرم شامل:

۹۹ کالری
۳۵/۱ گرم پروتئین
۰.۶۳ گرم چربی
۷/۲۴ گرم کربوهیدرات
۲۲.۵ گرم قند
۲.۶۴ گرم فیبر
انبه به عنوان یک منبع خوب از ویتامین ها و مواد معدنی شناخته می شود. انبه می تواند به مقدار زیادی از نیاز روزانه بدن به چندین ماده مغذی را تامین کند.

مواد مغذی درصد مورد نیاز روزانه در بزرگسالان:

ویتامین C: 66.78 برای مردان و ۸۰.۱۳ برای زنان
ویتامین A: 9.9 درصد برای مردان و ۱۲.۷۳ درصد برای زنان
فولات: ۱۷.۷۵ درصد
ویتامین B6: 15.08 درصد
ویتامین K: برای مردان ۵.۷۷ درصد و برای زنان ۷.۷ درصد
پتاسیم: ۵.۸۹ درصد
انبه مس، کلسیم، آهن، آنتی اکسیدان های زآگزانتین و بتاکاروتن مورد نیاز بدن را فراهم می کند.

کنترل فشار خون با مصرف آب انبه
آب انبه حاوی مواد مغذی حیاتی مانند پتاسیم است که به عملکرد عضلات، قلب و اعصاب کمک می کند، همچنین این ماده معدنی مفید تعادل مایعات در بدن و فشار خون را تنظیم می کند.


آب انبه برای کم خونی مفید است
آهن یکی از مهمترین مواد مغذی مورد نیاز بدن است. کمبود آهن منجر به بروز چندین بیماری جدی از جمله کم خونی می شود، بنابراین می توانید با مصرف یک وعده آب انبه به صورت روزانه مقدار قابل توجهی آهن را برای بدن خود تامین کنید. آب انبه برای مادران که به مقدار زیاد آهن نیاز دارند گزینه ضروری محسوب می شود.

هضم بهبود یافته با خوردن انبه
مصرف انبه در افراد مبتلا به یبوست مزمن نتایج چشمگیری را نشان داده است. در تحقیقی که در مجله رسمی فدراسیون انجمن های آمریکایی زیست شناسی تجربی منتشر شده گروهی از افراد که هر روز انبه می خوردند نسبت به افرادی که مقدار معادل فیبر می خورند بهبودی بیشتری در علائم یبوست خود مشاهده کردند، همچنین به راحتی به برنامه درمانی خود پایبند بودند و افزایش اسیدهای چرب سالم و سایر اقدامات خوب هضم را نیز نشان دادند مانند ترشحات معده که به هضم غذا کمک می کنند.
این اثرات مثبت علاوه بر آنتی اکسیدان های سالم به دلیل داشتن مقدار زیادی آب و فیبر در انبه است. انبه یکی از شیرین ترین میوه ها و دارای فیبر کمتری نسبت به میوه های دیگر است، بنابراین قانون خوب این است بیش از دو وعده در روز مصرف نشود. وزارت کشاورزی ایالات متحده توصیه می کند بزرگسالان روزانه ۱/۲ تا ۲ فنجان میوه بخورند. اگر به دیابت یا بیماری دیگری مبتلا هستید که باعث بروز حساسیت به میوه یا قند می شود با پزشک خود در مورد آنچه مناسب شماست مشورت کنید.

فواید انبه برای کودکان
آیا انبه برای بچه ها خوب است؟ پاسخ این سوال بله است. انبه نیروگاهی از مواد مغذی، مواد معدنی و ویتامین ها است. علاوه بر این، دارای خواص آنتی اکسیدانی است که باعث می شود بهترین انتخاب برای خوردن میوه در تابستان ها باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتری پیرامون مزایای آن ادامه مطلب را بخوانید.

تاثیر انبه بر بینایی کودکان
با توجه به اینکه بچه ها در مرحله رشد هستند، گنجاندن مواد غذایی که بینایی آنها را تقویت کند در برنامه غذایی شان ضروری است و چه چیزی بهتر از یک انبه آبدار است. بچه ها ممکن است از خوردن سبزی ها و میوه ها امتناع بورزند، اما هرگز به انبه که سرشار از ویتامین A است دست رد نمی زنند. این میوه به عنوان منبع ویتامین A می تواند به جلوگیری از شب کوری، نرم شدن قرنیه و کاهش خشکی چشم کمک کند.

تاثیر انبه بر تقویت حافظه کودکان
انبه غنی از گلوتامین، یک اسید آمینه است که به عنوان تقویت کننده حافظه عمل می کند. هنگامی که انبه را در رژیم غذایی روزانه فرزند خود قرار می دهید اطمینان حاصل کنید آنها فعال هستند و مهارت های یادگیری را به سرعت انتخاب می کنند.

انبه سلامت پوست کودکان را بهبود می بخشد
همه والدین دوست دارند پوست فرزندشان نرم و صاف باشد، اما راز نهفته در آن هیدراته نگه داشتن کودک است، بنابراین خوردن انبه می تواند پوست کودک را سالم و درخشان کند با استفاده از تفاله انبه منافذ مسدود شده نیز از بین می رود.

انبه احتمال کم خونی را در کودکان کاهش می دهد
انبه غنی از آهن ماده معدنی ضروری برای بدن است که به تقویت تولید سلول های قرمز خون کمک می کند، بنابراین مصرف انبه توسط کودکان می تواند به کاهش احتمال ابتلا به کم خونی جایی که خون فاقد مقدار مناسب گلبول قرمز است، کمک کند.

انبه باعث افزایش وزن سالم در کودکان می شود
بچه ها به مقدار مناسب مواد مغذی و ویتامین برای افزایش وزن سالم نیاز دارند. اگر کودک وزن کافی پیدا نمی کند می توانید انبه را در رژیم غذایی وی بگنجانید. می توانید به طور مرتب به فرزند خود انبه بدهید که علاوه بر داشتن طعم خوب، انبه به بچه ها کمک می کند تا سالم و سرحال باشند.

انبه هضم غذا را در کودکان تقویت می کند
انبه به عنوان منبع غنی از آنزیم های گوارشی شناخته شده است که به نوبه خود به تجزیه پروتئین ها کمک می کند این روند تقویت شده منجر به هضم بهتر کودکان می شود، همچنین به عنوان یک مزیت اضافی انبه باعث خنثی شدن اسیدیته یا سایر اختلالات گوارشی می شود که به طور معمول در کودکان اتفاق می افتد.

انبه خطر ابتلا به سرطان را در کودکان کاهش می دهد
بر اساس نتایج تحقیقات مشخص شده انبه سرشار از پکتین است فیبر غذایی که احتمال ابتلا به سرطان مرتبط با دستگاه گوارش را کاهش می دهد، بنابراین گنجاندن انبه در برنامه رژیم غذایی کودکان به صورت منظم ضروری می شود زیرا آنها را از بیماری های جدی مانند سرطان دور می کند.

انبه سیستم ایمنی کودکان را تقویت می کند
انبه منبع غنی از ویتامین A و C است، همچنین این میوه منبع خوبی از انواع مختلف کاروتنوئیدها است که به حفظ سیستم ایمنی سالم بدن کمک می کند. خواص آنتی اکسیدانی آن به جلوگیری از حملات میکروبی کمک می کند، بنابراین به طور خودکار سیستم ایمنی بدن را به تدریج تقویت می کند.

خطرات مصرف انبه
افرادی که نسبت به لاتکس حساسیت دارند نسبت به میوه انبه به ویژه نوع نارس آن به احتمال زیاد واکنش نشان می دهند.

خلاصه
افراد باید سعی کنند یک رژیم غذایی متنوع و متناسب داشته باشند. این امر به جای تمرکز روی فواید یک میوه یا سبزیجات خاص دسترسی به طیف گسترده ای از مواد مغذی را فراهم می کند. یکی از میوه هایی که باید در برنامه غذایی گنجانده شود انبه است زیرا فواید بیشماری را برای بدن به همراه دارد.

میزان کالری به ازای هر یک عدد انبه متوسط ۱۲۰ کیلو کالری انرژی
میزان پیاده روی برای سوزاندن انرژی این غذا= ۴۲ دقیقه و ۲۱ ثانیه
میزان کالری به ازای هر ۱۰۰ گرم انبه ۶۰ کیلو کالری انرژی
میزان پیاده روی برای سوزاندن انرژی این غذا= ۲۱ دقیقه و ۱۰ ثانیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.