نتایج یک تحقیق در حوزه شخصیت ‌شناسی، از رمزورازهای داشتن زندگی شادتر و حال خوب پرده برداشته است. گروهی از پژوهشگران از دانشگاه دیکن در استرالیا به دنبال پاسخ به این سوال بودند که کدام مولفه‌های شخصیتی با رضایت و حال خوب افراد بیشترین رابطه را دارند. به عبارت دیگر، آیا ویژگی‌های خاصی در شخصیت افراد وجود دارد که باعث شادی و رضایت آن‌ها از زندگی شود؟
 
پژوهشی روی ۳۳۰ هزار نفر
محققان این پژوهش با جمع‌آوری مقالاتی که درباره ابعاد شخصیتی و تاثیر آن‌ها بر رضایت افراد از زندگی صورت گرفته بود، تحلیلی روی داده‌های جمع‌آوری شده انجام دادند. آن‌ها داده‌های بیش از ۳۳۰هزار نفر را در بیش از ۴۰۰ مطالعه مختلف بین‌المللی ترکیب کردند تا به نتایج قابل اعتمادتری دست پیدا کنند.
رضایت بیشتر از زندگی با وظیفه ‌شناسی و برون‌گرایی
دکتر «جرومی آنگلیم»، محقق ارشد در دانشکده روان‌شناسی دانشگاه دیکن، ویژگی‌های شخصیتی که بیشترین ارتباط را با رضایت و حال خوب افراد دارد، با توجه به نتایج این پژوهش توضیح داده است. به عنوان مثال، او می‌گوید که روان رنجوری بزرگ ترین دلیل رضایت کمتر از زندگی و رفاه پایین است در حالی که برون‌گرایی و وظیفه‌شناسی قوی‌ترین محرک‌های رفاه مثبت و داشتن حال خوب هستند. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که برون‌گرایی(اهل معاشرت و اجتماعی بودن) و وجدان‌گرایی(اهل مسئولیت‌پذیری، اهل قول و عمل بودن و هدف داشتن) از بین ویژگی‌های شخصیتی بیشترین رابطه را با حال خوب و رضایت افراد داشتند. دکتر «آنگلیم» درباره مفهوم شادی هم صحبت و اشاره کرده است که این مفهوم بیش از این است که فقط بپرسیم کسی خوشحال است یا نه؟ بلکه باید ببینیم که آیا هر شخصی مسیری برای رسیدن به شادی خود دارد یا خیر. همچنین به این نکته اشاره کرده است که متفاوت بودن شخصیت‌های مختلف باعث می‌شود که روش‌های مختلفی برای رسیدن به شادی داشته باشند. به‌ طور خلاصه، این پژوهش نشان داد که آدم‌هایی که اهل معاشرت، پر انرژی، خوش‌صحبت و اهل تجربه چیزهای جدید و همچنین افرادی که مسئولیت‌پذیر، دقیق، عمیق و هدفمند هستند، احتمالاً احساس خوشبختی و رضایت بیشتری از زندگی دارند. شایان  ذکر است،  نتایج این پژوهش به تازگی در مجله Psychological Bulletin منتشر شده است.

منبع: deakin.edu.au
مترجم : فرنگیس یاقوتی