پروبیوتیک‌های ویژه برای زنان

خراسان/ پروبیوتیک‌ها باکتری‌ها و مخمرهایی هستند که برای سلامتی بدن به ویژه برای سیستم گوارش مفیدند. پروبیوتیک‌ها در بدن ما به طور طبیعی یافت می‌شوند. برخی غذاها و مکمل‌ها هم دارای مواد پروبیوتیک هستند و به دلیل این شهرت، آن‌ها را در همه انواع خوراکی ها از ماست گرفته تا شکلات پیدا می‌کنید. اما خاصیت پروبیوتیک برای زنان فراتر از  بهبود سیستم گوارش است و خانم‌ها برای سلامت واژن خود به این باکتری مفید احتیاج دارند.
واژن شما به طور طبیعی میزبان هزاران میکروارگانیسم است، از جمله باکتری‌های«خوب» که به حفظ سلامت کمک می‌کند.

  چه موقع زنان باید از پروبیوتیک‌ها استفاده کنند؟
 زنان ممکن است به دلیل دو مشکل رایج به پروبیوتیک ‌ روی آورند. عفونت مخمر باکتریایی قارچی به نام کاندیدا که به طور معمول با دیگر میکروارگانیسم ‍‌‌‌‌های موجود در واژن شما در تعادل زندگی می‌کند اما گاهی کاندیدا آن‌قدر رشد می‌کند که بر باکتری‌های سالم غالب می‌شود. در این مواقع ممکن است احساس خارش کنید یا ترشحاتی داشته باشید که شبیه پنیر باشد.
واژینوز باکتریال یا برخی از باکتری‌های مضر به اندازه کافی رشد می‌کند که تعداد باکتری‌های سالم مانند لاکتوباسیلوس را بیشتر می‌کند. ممکن است بوی ماهی ، به خصوص بعد ازقاعدگی  یا بعد از رابطه جنسی، همراه با ترشحات مایل به سبز یا مایل به قرمز مشاهده کنید. دانشمندان هنوز نمی‌‍‌دانند چرا BV اتفاق می‌‍‌افتد  اما باید بدانید این شایع‌ترین عفونت واژن در زنان، در سنین باروری است.
  آیا مکمل های پروبیوتیک برای سلامتی واژن مفید هستند؟
دانشمندان معتقدند مصرف پروبیوتیک ها ممکن است به تعادل باکتری‌های سالم در واژن کمک کند. برای همین است که مصرف این باکتری را به صورت قرص  یا خوراکی برای زنان توصیه می کنند.
  اثر پروبیوتیک‌ها بر مغز
نتایج پژوهشی که در دانشگاه UCLA روی زنان ۱۸ تا ۵۵ ساله انجام شد، نشان داد در زنانی که به مدت یک ماه و روزی دو بار ماست حاوی مواد پروبیوتیک مصرف کرده بودند، فعالیت دو ناحیه‌ شناختی و محرک در مغز که مسئولیت شناخت احساسات و عواطف و کنترل آن‌ها را به عهده دارند، بیشتر شده است. دست‌یابی به چنین نتایجی بسیار قابل توجه است. فراموش نکنید ماست‌های صنعتی معمولا حاوی مقادیر بسیار کم پروبیوتیک‌ است، مگر محصولاتی که پروبیوتیک‌ها به طور ویژه به آن‌ها اضافه شده باشد و با عنوان ماست یا محصول پروبیوتیک عرضه شود.

نویسنده: مهساکسنوی خبرنگار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *