همه چیز درباره حالت تهوع در دوران بارداری

بارداری با مجموعه ای از علائم مختلف همراه است که می تواند به طرق مختلف در طول نه ماه زنان باردار را تحت تاثیر قرار دهد. مراحل اولیه بارداری می تواند یک دوره هیجان انگیز اما دشوار باشد، چراکه بدن در معرض طیف وسیعی از تغییرات فیزیکی و احساسی قرار می گیرد. در حالی که زنان، علائم مختلفی را در سه ماهه اول تجربه می کنند، حالت تهوع صبحگاهی (morning sickness) یکی از قابل توجه ترین و شایع ترین علائم بارداری است. در ادامه هر آنچه باید در مورد این حالت بدانید، از جمله زمانی که احتمال شروع و پایان آن در دوران بارداری وجود دارد، علت بروز علائم و همچنین راه هایی برای رهایی از آن ذکر می شود.

تهوع صبحگاهی چیست؟
 حالت تهوع صبحگاهی احساس تهوعی است که گاهی با استفراغ همراه است. این حالت یکی از اولین علائم بارداری است که معمولاً چند هفته پس از مثبت شدن تست بارداری ظاهر می شود. نام تهوع صبحگاهی از این واقعیت گرفته شده است که زنان اغلب با معده خالی دچار این حالت می شوند. اما فریب این نام را نخورید، این حالت ممکن است در هر زمانی از روز اتفاق بیفتد و کاملا طبیعی است که زنان در برخی مواقع تمام روز این حالت را تجربه کنند. علائم تهوع صبحگاهی از حالت تهوع و استفراغ شدید متفاوت است. این علامت اغلب به خودی خود بروز می کند، اما ممکن است توسط برخی غذاها، بوها، گرما و استرس نیز ایجاد شود. هر بارداری منحصر به فرد است و هیچ دو زنی آن را به طور یکسان تجربه نمی کنند. از هر ۱۰ زن باردار، سه زن باردار این حالت را تجربه نمی‌کنند.

تهوع صبحگاهی ناشی از بارداری از چه زمانی شروع می شود؟
زنان باردار معمولاً در حدود هفته ششم بارداری، معمولاً دو هفته پس از آخرین قاعدگی، احساس تهوع می‌کنند. این علامت ممکن است مدتی به تدریج ظاهر شود یا گاهی اوقات ممکن است یک شبه رخ دهد.

تهوع صبحگاهی ناشی از بارداری چه زمانی تمام می شود؟
 تهوع صبحگاهی معمولاً بین هفته هشتم تا یازدهم بارداری به اوج خود می رسد و در پایان سه ماهه اول کاهش می یابد. برخی از زنان حتی در سه ماهه دوم یا سوم خود نیز ممکن است حالت تهوع را تجربه کنند. اگر این حالت، بیش از سه ماهه اول طول بکشد، ممکن است به این دلیل باشد که مادر نسبت به اثرات تغییرات هورمونی که در دوران بارداری اتفاق می‌افتد حساس‌تر است.

علت تهوع صبحگاهی چیست و آیا برای نوزاد مضر است؟
 علت دقیق تهوع صبحگاهی به طور کامل شناخته نشده است، با این حال بسیاری از پزشکان معتقدند که به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری رخ می دهد. اگر از خود می‌پرسید که آیا حالت تهوع، استفراغ و از دست دادن اشتها برای کودک مضر است، مطمئن باشید تا زمانی که مادر بتواند چیزی بخورد و هیدراته بماند، کودک می تواند تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را برای سالم ماندن دریافت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *