نگران اتفاقات و دردسرهای رخ نداده هستم!

چند وقتی است که شرایط زندگی‌ام بهتر شده است. خانمی ۳۱ ساله‌ام. مشکلاتی داشتم که با تلاش زیاد، تقریبا همه‌اش حل شد اما خاطراتش مانده است. فقط الان که اوضاع بهتر شده، مدام یک نگرانی دارم که به زودی دوباره برایم دردسرهای زیادی ایجاد می‌شود. این نگرانی بدون دلیل، روانم را داغان کرده. چه کنم؟

پاسخ مشاور
با سلام و عرض ادب. مخاطب محترم از این که شرایط زندگی‌تان بهتر شده است، خوشحالم. در باره نگرانی‌های بدون دلیل‌تان که احساس می‌کنید در آینده برای‌ شما دردسرهای زیادی ایجاد خواهد شد، چند توصیه دارم.

مشکلات قبلی‌تان زمینه‌ساز این نگرانی شده است
در باره این که گفتید نگرانی‌های بدون دلیل دارید، باید بگویم به‌صورت کلی هر حادثه یا اتفاق ناگواری می‌تواند منجر به بروز استرس بیش از حد شود. برخی از این موارد شامل مرگ دور از انتظار عزیزان، حوادث پشت سر هم، بیماری، نقص عضو، مرگ کودکان و … و گاهی برخی مشکلات روزمره مانند مسائل شخصی، مشکلات کاری و مالی می‌توانند منجر به بروز این مشکل شوند که خود زمینه‌ساز بروز نگرانی بیش از حد خواهد بود. در واقع با تکرار و به یادآوردن برخی مشکلات، این موضوع در شما شدیدتر خواهد شد.
    خاطرات آن‌روزها را یادآوری نکنید
گفته‌اید مشکلاتی داشتم که با تلاش زیاد، تقریبا همه‌اش حل شد اما خاطراتش مانده است. باید بدانید به‌صورت کلی به خاطرآوردن یک تجربه تلخ، استرس‌زاست و دوری گزیدن از آن هم منجر به ایجاد نوعی خستگی و کرختی خواهد شد. گاهی ترشح برخی هورمون‌ها می‌تواند منجر به ظهور این احساس شود. از جمله این هورمون‌ها می‌توان به آدرنالین اشاره کرد. این اتفاق باعث می‌شود که یک شخص دچار احساس فشار، بی‌قراری، ناتوانی از بیان ناراحتی و بی‌خوابی شود. هیپوکامپ قسمتی از مغز است که خاطرات را پردازش می‌کند. مقادیر بالای هورمون‌های آزاد شونده در زمان استرس مانند آدرنالین ممکن است باعث جلوگیری از کارکرد طبیعی آن شود. این بدان معناست که فلاش بک‌ها و کابوس‌ها ادامه پیدا می‌کنند زیرا خاطرات حادثه نمی‌توانند پردازش شوند. اگر استرس از بین برود و سطح آدرنالین به حد طبیعی بازگردد مانند سایر ترمیم‌های طبیعی بدن مغز قادر به ترمیم آسیب خواهد بود. آن گاه خاطرات ناراحت کننده پردازش خواهند شد و فلاش بک‌ها و کابوس‌ها از بین خواهند رفت.

 این ۳ توصیه را جدی بگیرید
برای ریشه‌یابی و درمان موثر این نگرانی‌ها بهتر است در اولین فرصت با یک روان شناس مجرب مشورت کنید و همزمان چند راهکار ارائه شده در ادامه متن را به کار ببرید.

۱- روزانه ورزش کنید. رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید. استرس و نگرانی باعث تحریک برخی افراد برای خوردن کم، زیاد یا حتی خوردن مواد غذایی ناسالم خواهد شد.
۲- هر روز ۱۵ دقیقه وقت بگذارید و به خود اجازه دهید روی مشکلات و ترس‌های‌تان تمرکز و سپس قول دهید بعد از ۱۵ دقیقه تمام آن‌ها را رها کنید.
۳- کسب آرامش را یاد بگیرید. تکنیک‌های آرامش‌بخش به‌جای نگرانی به شما کمک می‌کند تا از افکار منفی فراتر بروید و به شما این امکان را می‌دهد تا از نگرانی‌هایی که بدن شما را در حالت هوشیاری بالا نگه می‌دارد، جدا نشوید. همچنین گوشه‌گیر نباشید. احساس مزمن تنهایی یا انزوای اجتماعی، مدیریت موثر استرس را دشوار می‌کند.
نویسنده : زهرا متقی‌شکیب| ‌ کارشناس‌ارشد روان شناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *