پسری ۲۱ ساله هستم. به دلیل یک مشکل به زندان رفتم و در نهایت تبرئه شدم. قصد ازدواج دارم. آیا این موضوع را به همسر آینده ام بگویم یا نه؟ دوست ندارم در آینده از طریق کسی بفهمد که من سابقه دار هستم. چه کار کنم؟

پاسخ مشاور

به نظر می رسد موضوعی در گذشته تان وجود دارد که می خواهید بدانید آن را چگونه با همسر آینده تان در میان بگذارید که مسئله ساز نشود. پس لازم است به شما تبریک بگویم که از همین ابتدا به دنبال حل مسئله به دور از هر گونه پنهان کاری هستید. حال توجه تان را به نکاتی جلب می کنم: جزئیات نیازی به بیان ندارد اما… آنچه در آن تردیدی نیست این است که اصل مطلب لازم است مطرح شود البته با این مقدمه که می خواهید بنای زندگی تان را بر صداقت بگذارید و در ضمن بر قسمت تبرئه شدن و دلایل آن باید تاکید بیشتری شود؛ اما پرداختن به جزئیات ضرورتی ندارد. مواردی که باید مطرح شود عبارت است از این که چه زمانی و به چه دلیلی اتفاق افتاده است؟ و علل تبرئه شدن چه مواردی بوده است؟ زمان بیان موضوع مذکور حائز اهمیتی چشمگیر است. لازم است که در ابتدای آشنایی دست نگه دارید تا طرفین (عروس و داماد و خانواده هایشان) با یکدیگر آشنایی نسبی پیدا کنند تا فرصت خود را در معرفی ویژگی های مثبت تان از دست ندهید. 

یادآوری می کنم که بیان این موضوع نیز نباید آن قدر به تاخیر بیفتد که طرفین وابسته شوند یا حتی به علت بیان دیرهنگام دلخوری و کدورت ایجاد و یا حمل بر پنهان کاری شود؛ بنابراین پیش از تصمیم گیری نهایی لازم است که موضوع را به طرف مقابل تان اطلاع دهید و به وی بگویید که در مطرح کردن آن با خانواده اش نیز مختار است و به آن ها فرصت دهید تا با توجه به این مسئله تصمیم نهایی را اعلام کنند.لازم است به وی اطمینان دهید که مدارک تبرئه شدن تان نیز در دسترس و در صورت لزوم قابل رویت است و این که انتظار دارید هرگونه سوال و ابهامی که برایشان رخ داد، نخست از خودتان پاسخ را جویا شوند.
با توجه به حساسیت بالای موضوع، توصیه می شود که حتما پس از آشنایی های اولیه و مثبت بودن نظرها(البته پیش از هرگونه وابستگی)، به یک روانشناس مجرب در حوزه مشاوره پیش از ازدواج مراجعه کنید تا وی به شما کمک کند که هم در بهترین زمان ممکن، موضوع را با همسر آینده تان در میان بگذارید و هم در چگونگی بیان موضوع به شکلی که کم ترین آسیب، متوجه طرفین باشد، یاری تان دهد. بدین صورت که از طریق تعامل با مشاور، در پاسخگویی به سوالات احتمالی توانمند خواهید شد و از طرفی هم طی جلسات، مشاور، همسرتان را برای شنیدن این موضوع محک می زند و آماده می سازد تا به یکباره دچار شوک و آسیب نشود.