جوانی ۲۱ ساله هستم. حدود۴۰ روز است با همسرم که ۱۶ سال دارد، ازدواج کرده ام. خیلی با هم لجبازی می کنیم، لطفا کمکم کنید چون خیلی دوستش دارم و نمی خواهم زندگی ام با مشکل مواجه شود.

پاسخ

مخاطب گرامی، جر و بحث‌ و اختلاف ‌نظر‌های همسران به خصوص در روزهای ابتدایی زندگی مشترک مسئله ‌ای است که بیشتر زوج ‌ها آن را تجربه می ‌کنند اما واکنش زوج‌ ها در برابر این جر و بحث ها با هم متفاوت است. بعضی‌ ها دوست دارند هر چه زودتر جر و بحث و بگو مگو را پایان دهند و دوباره آرامش را به رابطه خود برگردانند، اما بعضی ‌ این بگو مگو‌ها را میدان جنگی تصور می ‌کنند که باید پیروز آن شوند و این ها به هر کاری برای پیروز شدن دست می ‌زنند. این افراد با لجبازی بیش از حد بحث را کش می ‌دهند. به نظر می رسد داشتن این تصور همان مشکلی است که شما در پیامک تان به آن اشاره کرده اید.

امیدوارم توضیحات ادامه این مطلب به کمک تان بیاید. در پیامک تان گفته اید که خیلی با هم لجبازی می کنیم. توجه داشته باشید که لجبازی یک خصوصیت شخصیتی است که افراد را به کارهای بچگانه و تصمیم ‌های غیر منطقی وا می ‌دارد. لجبازی از این احساس نشات می‌ گیرد که فرد فکر می‌ کند، در حال شکست خوردن است و باید قدرت خود را نشان دهد. در واقع کمبود اعتماد به نفس و نداشتن خود باوری و کمبود‌های درونی، گاهی باعث لجباز شدن افراد می ‌شود؛ بنابراین باید به فکر بررسی این کمبودهای درونی و پاسخ دادن به آن ها باشید.

رفتارهایی که شروع کننده لجبازی است گفته اید زندگی مشترک و همسرتان را خیلی دوست دارید؛ بنابراین باید با رفتارهایی که ممکن است ناآگاهانه شما را لجباز نشان دهد، آشنا شوید و از انجام آن ها پرهیز کنید چراکه وقتی شما لجباز می ‌شوید نسبت به همسرتان خشم و کینه شدیدی احساس می‌ کنید و هر چه این احساس شدیدتر باشد عملکرد شما نیز بدتر و شدیدتر می ‌شود.

باید گفت که وقتی می خواهید اشتباهات همسرتان را با رفتارتان تلافی کنید، عمدا کاری را که می ‌دانید همسرتان دوست ندارد انجام می دهید و در حالی که می ‌دانید اشتباه از شماست آن را نمی پذیرید، در واقع در حال لجبازی کردن هستید. فراموش نکنید که گاهی لجبازی آن قدر شدت می ‌گیرد که بر اثر آن یک زندگی به دلایل کوچک و واهی از هم می ‌پاشد و زن و شوهر به خاطر لجبازی با یکدیگر عشق شان را از یاد می‌برند و فقط به پیروز شدن در برابر دیگری می‌ اندیشند. همسرتان را تشویق به لجبازی نکنید!

شما باید در رفتارهایتان نکاتی را رعایت کنید تا همسرتان سر لج نیفتد و با شما لجبازی نکند یا حداقل به لجبازی با شما تشویق نشود. اول از همه یادتان باشد که در برابر لجبازی ‌های همسرتان شما لجبازی نکنید.

دوم این ‌که وقتی همسرتان عصبانی است جواب او را ندهید و با او بحث نکنید بلکه در آن لحظه او را به آرامش دعوت کنید. سومین نکته این است که بدانید فردی که لجبازی می‌ کند معمولا خودش می ‌داند که حق با او نیست، اما هیچ وقت نمی ‌خواهد این را به زبان بیاورد، پس شما نیز اصرار نکنید و بحث را ادامه ندهید. چهارم این‌ که همیشه اشتباهات همسرتان را با احتیاط و مهربانی با او در میان بگذارید چرا که اگر او احساس کند که تحقیرش می ‌کنید یا انتقادتان را توهین ‌آمیز به او منتقل می‌ کنید ممکن است با شما لجبازی کند و ایرادش را نپذیرد و رویه ‌اش را تغییر ندهد.