مراقب کلید و پریز اتاق کودکان باشیم

نکاتی برای پیشگیری از برق گرفتگی و شوک الکتریکی در کودکان
هر چند تا شش ماهگی کودک بهتر است در اتاق خواب والدین بخوابد اما از یک سنی به بعد بهتر است اتاق خواب کودکان خود را جدا کنیم اما کودک هنوز نسبت به خیلی چیزها آگاهی ندارد و نمی تواند به‌خوبی از خودش مراقبت کند و این مسأله ایجاب می‌کند حتما نکات ایمنی را برای اتاق خواب کودکان رعایت کنیم.
در شماره قبل در رابطه با ایمنی تخت کودکان با شما صحبت کردیم و در این شماره می خواهیم درباره ایمنی اتاق کودکان به‌لحاظ سیم‌کشی و برق، نکاتی را یادآور شویم. گاهی کودکان سراغ پریز برق می‌روند و اشیای فلزی و سیم‌های اسباب‌بازی‌های خود را در آن فرو می‌کنند که موجب برق‌گرفتگی آنها  می‌شود. از طرف دیگر، انگشتان کودکان کوچک است  و می‌تواند آن را درون سوراخ‌های پریز کند که برای‌شان حادثه‌آفرین است. نوزادان و کودکان عادت دارند انگشتان خود را بمکند. طبعا انگشت آنها خیس می‌شود. از طرفی روحیه بسیار کنجکاوی دارند و اگر در این حین کنار پریز برقی باشند و انگشت خود را داخل پریز کنند ،اتفاق ناخوشایندی خواهد افتاد.
شوک الکتریکی یا همان برق‌گرفتگی یکی از حوادث ناخوشایندی است که می‌تواند در صورت بی‌احتیاطی و ایمن نبودن محیط زندگی کودکان برای‌شان پیش بیاید. اگر کودک جریان برق را با بخشی از پوستش مثلا با انگشت، پا یا دهانش لمس کند، جریان برق می‌تواند از بخشی از بدن او عبور کند. این اتفاق با توجه به قدرت و نوع جریان برق و مدت تماس کودک با برق می‌تواند باعث ایجاد لرزش لحظه‌ای، سوختگی یا یک آسیب جدی شود.شوک الکتریکی یا برق‌گرفتگی می‌تواند بسیار جزیی باشد و هیچ آسیب درازمدتی در پی نداشته باشد اما جریان برق قوی می‌تواند از یک جا وارد بدن کودک‌تان شود و از جای دیگر خارج شود و به تمام بافت‌های موجود در مسیرش آسیب برساند.
برای پیشگیری از چنین اتفاقات ناخوشایندی باید محیط زندگی و به‌خصوص اتاق کودکان را ایمن کنیم. می‌توانید با مشورت یک برقکار، پریزهای برق اتاق کودک را عوض کنید. پریزهای ویژه‌ای وجود دارد که کودک نمی‌تواند به سیم‌های برق درون آن دسترسی داشته باشد. شما می‌توانید روی پریزهای برق معمولی هم درپوش نصب کنید. سیم‌های برق را از زیر کفپوش اتاق کودک عبور ندهید. دقت کنید این روکش سیم‌ها، خوردگی و پارگی نداشته باشد.در عین حال دقت کنید اگر در اتاق کودک چراغ خواب روشن می‌کنید در ارتفاع بالا و جایی باشد که دست کودک به آن نرسد. سیم‌های چراغ خواب را هم طوری تنظیم کنید که جلوی دست کودک نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *