شوهرم باور ندارد که خانواده‌ام به او علاقه دارند و مشکلی با او ندارند. دو سال است ازدواج کردم اما شوهرم به خانواده‌ام همچنان بی‌اعتماد است. این را هم بگویم که خانواده‌ام به او احترام می‌گذارند. هر وقت هم عصبانی می‌شود، من را مقصر می‌داند. چه کنم؟

پاسخ
مخاطب‌گرامی، اطلاعاتی که در پیامک‌تان به ما دادید، بسیار ناقص است بنابراین نمی توان با اطمینان درباره مسئله مطرح شده، نتیجه‌گیری کرد. اگر درباره این‌که شوهرتان برای بی علاقگی خانواده تان به خودش دلیلی هم دارد یا نه توضیح می دادید، توصیه های دقیق تری قابل ارائه بود.
احترام‌گذاشتن با دوست‌داشتن فرق می‌کند
شما از عبارت احترام گذاشتن برای رفتار خانواده تان با همسرتان استفاده کردید که الزاما معنای دوست داشتن ندارد.
 با توجه به این که دو سال از ازدواج و ارتباط شوهرتان با خانواده تان می گذرد، تا حدودی طبیعی است که هنوز در ارتباطات، احترام بر صمیمیت تقدم داشته باشد. با این حال و چنان چه فرض کنیم همان‌طور که گفته اید خانواده تان رابطه خوبی با دامادشان دارند، موضوع قابل بررسی است.
شاید شوهرتان خود کم بین است
مطابق نظریه های شخصیت شناسی در علم روان شناسی، افرادی وجود دارند که محبت و احترام دیگران را درباره خود باور ندارند. این افراد با بی اعتمادی به رابطه ها نگاه می کنند و بیشتر به دنبال یافتن دلیلی برای نقض رفتارهای مثبت دیگرانند. چنین واکنشی بیشتر از این که موجب صمیمیت و نزدیکی شود، فاصله و مانعی برای رابطه به وجود می آورد و در واقع یک سپر دفاعی است. دفاع در برابر ترس از نزدیکی و صمیمیت با دیگران و شایسته ندانستن خود برای محبت و احترام و توجه دیگران و همه این ها می تواند ناشی ازخود کم بینی، ناامنی و اعتماد به نفس پایین باشد.
شیوه شوهرتان برای بیان خشم ناکارآمد است
البته می توان این احتمال را هم درنظر گرفت که این گونه واکنش ها به نوعی بروز خشم و ناراحتی غیر مستقیم و سرکوب شده باشد که علت آن را هم می توان در رخدادهای مسیر رشد یا در اتفاقات اخیر به طور مثال مشکلات ازدواج و… جست و جو کرد ولی به هرحال شیوه ای ناکارآمد و انحرافی برای بیان ناراحتی ها و خشم است. البته توجه داشته باشید این ها که گفته شد احتمالات است و البته دلایل دیگری هم می تواند وجود داشته باشد. سخن آخر این که برای بررسی دقیق تر موضوع و نیز حل آن، لازم است حضوری به یک متخصص روان شناس مراجعه کنید تا چنان چه مشکل از همسر یا خانواده تان بود، به صورت حرفه ای حل و فصل شود.
نویسنده : منیژه مسگری | کارشناس‌ارشد مشاوره‌خانواده