سندرم برانگیختگی هفت ساله زناشویی

سندرم برانگیختگی هفت ساله زناشویی یک نظریه روانشناسی بر این اساس است که حدود ۷ سال بعد از ازدواج، به تدریج، عدم رضایت از رابطه جنسی و کاهش تمایلات و اشتیاق جنسی بروز می کند و همین امر باعث افزایش طلاق یا پیمان شکنی زناشویی در زمینه عاطفی یا خیانت جنسی می‌شود. 
  سندرم برانگیختگی هفت ساله زناشویی یک نظریه روانشناسی بر این اساس است که با گذشت هفت سال از ازدواج، اشتیاق جنسی زوجین نسبت به هم کاهش پیدا کرده و تمایلشان برای کنار هم بودن از بین می‌رود.

سندرم برانگیختگی هفت ساله زناشویی یک نظریه روانشناسی بر این اساس است که حدود ۷ سال بعد از ازدواج، به تدریج، عدم رضایت از رابطه جنسی و کاهش تمایلات و اشتیاق جنسی بروز میکند و همین امر باعث افزایش طلاق یا پیمان شکنی زناشویی در زمینه عاطفی یا خیانت جنسی می‌شود.

بر اساس آمار منتشر شده، حدود ۷ سال بعد از ازدواج، زوجین تمایل به بازنگری و ارزیابی مجدد رابطه شان پیدا میکنند که فرد را دچار دودلی بر سر دوراهی طلاق یا ادامه زندگی مشترک می‌گذارد. در این مرحله فرد از نظر جنسی دلزده می‌شود و تمایلی به داشتن ارتباط با شریک جنسی اش ندارد.

در واقع مرز سال هفتم بعد از ازدواج مرحله بحران و مقابله با ناسازگاری‌هاست و میتواند باعث بروز احساس خفگی در فرد شود به طوری که تمایل به خاتمه دادن رابطه و رها شدن از بند ازدواج پیدا کند.

در صورتی که به شکل واقع بینانه و اصولی با سندرم برانگیختگی هفت ساله زناشویی مواجه شوید، میتواند چیز بدی نباشد و مانند دیگر مشکلات زناشویی در طول زندگی قابل حل خواهد بود.

علایم سندرم برانگیختگی هفت ساله زناشویی

به عقیده روانشناسان نباید به این مسئله با دید منفی نگاه کرد و با پذیرش این مشکل و توجه به علایم و نشانه‌های آن در زندگی زناشویی از دوری زوجین نسبت به هم اجتناب کرد. مهمترین علایم سندرم برانگیختگی ۷ ساله زناشویی عبارتند از:

• نداشتن اشتیاق جنسی به شریک زندگی

• به حداقل رسیدن هوس و میل به انجام رابطه جنسی

• نداشتن تمایل به حل مشکلات زندگی

• احساس ناامیدی از حل معضلات

• احساس نداشتن حامی عاطفی

• احساس تنهایی

• احساس پوچی و بی معنایی

• عدم رضایت از شریک جنسی

این علایم دیدی کلی نسبت به مسئله به شما میدهند و لزوما به این معنی نیست که شما در هفتم زندگی مشترک دچار این سندرم شوید و در واقع بسیاری از زوجین این اتفاق را تجربه نمی‌کند.

ولی در صورتی که با علایم این سندرم آشنایی داشته باشید در صورت بروز مشکل، میتوانید علت را پیدا کرده و قبل از این که کار از کار بگذرد، مشکلتان را حل کنید.

زوجینی که به صورت مداوم به فکر مراقبت از زندگی مشترک خود هستند و پایه‌ها و نیاز‌های اساسی بنیان خانواده و زندگی زناشویی را در نظر می‌گیرند، معمولا دچار چنین مشکلی نمی‌شوند یا به راحتی میتوانند پیروز از میدان سال هفتم ازدواج بیرون بیایند.

یکی از عواملی که باعث بروز این سندرم می‌شود این است که افراد به اشتباه تصور میکنند نیاز جنسی و ارتباط جنسیدر ازدواج یک رفتار خودجوش و عاشقانه است و نیاز به برنامه ریزی یا آموزش ندارد.

این دیدگاه درباره رابطه جنسی کاملا اشتباه و سهل انگارانه است.

از آنجا که رابطه جنسی بخش مهمی از ارتباط زوجین را تشکیل میدهد و سهم زیادی در تعیین احساس رضایت از زندگی زناشویی به همراه دارد، نیاز به آموزش تخصصی و جهت دهی مناسب برای موفقیت در آن به خصوص در یک رابطه طولانی مدت مثل ازدواج، داریم.

برای داشتن ارتباط جنسی با نشاط در ازدواج و برای طولانی مدت باید با آموزش‌های اصولی دانش خود را در زمینه مهارت‌های ارتباطی و زناشویی افزایش داده و روی بهبود مهارت روابط زناشویی خود کار کنید و نسبت به زندگی جنسی خود و نحوه اصولی برقراری رابطه حس مسئولیت پذیری داشته باشید و به رابطه جنسی خود انرژی مضاعف داده و از سرد شدن رابطه جلوگیری کنید.

راه حل‌های کاربری برای حل سندرم برانگیختگی هفت ساله زناشویی

اگر متوجه این مشکل شده اید با همسرتان درباره این مشکل گفتگو کنید.

روزانه حداقل ۱۵ دقیه با همسرتان گفگو کنید و درباره داشته‌ها و نداشته‌های خود و احساس خوبی که از بودن همسرتان داشته اید و راه حل‌های مواجهه با مسائل پپیش رو، صحبت کنید، به این ترتیب احساس ارزشمندی و مثمر ثمر بودن به همسرتان می‌دهید و با هم صمیمی‌تر می‌شوید.

برای تفریح دو نفره برنامه ریزی هفتگی انجام دهید. هنگامی که به تفریح می‌روید سعی کنید به دیگری خوش بگذرد و مشکلات و ناراحتی‌ها را فراموش کرده فقط درباره اتفاقات خوب زندگی، باهم بودن و لذت‌های دو نفره صحبت کنید.

هر از گاهی قرار‌های عاشقانه در کافه و رستوران بگذارید و با هم خوش بگذرانید.

در روز حداقل یک بار به صورت عملی به او نشان دهید که دوستش دارید و از کنار او بودن خوشحالید، مثل خرید یک شاخه گل، خرید کادو یا خوراکی و شیرینی مورد علاقه او، کمک در کار‌های خانه و غیره.

درباره خواسته هایتان روشن و شفاف صحبت کنید و با کنایه حرف نزنید.

به جای غر زدن علت ناراحتی تان را بیان کنید.

با وجودی که تعداد دفعات رابطه جنسی به عواملی از جمله سن، مزاج و تغذیه بستگی دارد، ولی اگر حس میکنید دچار این سندرم شده اید در صورتی که همسرتان شکایتی ندارد، فاصله رابطه‌های جنسی را افزایش دهید.

قبل از رابطه جنسی معاشقه طولانی داشته باشید.

قبل از نزدیکی به بهداشت فردی و آرایش و بوی خوش و پوشش تحریک کننده رسیدگی کنید.

همیشه در طول روز به خودتان برسید انگار که قرار است به یک دور همی دوستانه بروید.

گوش شنوایی برای همسرتان باشید و هنگام شنیدن صحبت‌ها و درد دل هایش احساس نارضایتی نشان ندهید.

ارتباط احساسی و لمسی خود را در طول روز افزایش دهید و بدانید که این لمس‌ها قرار نیست به رابطه جنسی برسد.

عوامل تشدید سندرم برانگیختگی هفت ساله زناشویی

یک سری مشکلات و عدم مدیریت در ازدواج باعث بروز ملالت و روزمرگی و از بین رفتن صمیمیت و نزدیکی بین زوجین می‌شود که در نهایت عدم رضایت از ازدواج را به دنبال خواهد داشت.

نداشتن وقت کافی برای بودن کنار همسر و گفتگو با همسر

استرس روزمره ناشی از مسائل و مشکلات کاری

ساعت کاری بیش از حد و خستگی ناشی از آن

مشکلات مالی

مشکلات فرزندان

برای غلبه بر این مشکلات توصیه می‌شود فعالیت‌های دونفره هیجان انگیز انجام دهید مثلا دوچرخه سواری، مسابقه دو نفره، بازی کامپیوتری و هر سرگرمی دونفره‌ای که باعث می‌شود کنار هم احساس بهتری داشته باشید.

با افزایش صمیمیت بین زوجین، احساس مسئولیت پذیری، تعهد و صداقت در رابطه بیشتر می‌شود و دو نفر شروع به مراقبت از زندگی مشترکشان میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *