گروههای سنی مختلف در فضای مجازی گردهم آمدهاند و با هم ارتباط برقرار میکنند؛ ارتباطی که در شکلدهی به هویت افراد نقش بسزایی دارد. بخش عظیمی از کاربران دنیای مجازی را کودکان و نوجوانان تشکیل میدهند که در پی شناخت دنیای پیرامون خود هستند و منبعی که برای شناخت دنیای واقعی انتخاب کردهاند مجازی و غیرواقعی است و میتواند دروغها را در قالب حقیقت در ذهن آنان تثبیت کند. اما مسألهای که نگرانی نویسندگان کتاب آسیبهای فضای مجازی بر کودکان و نوجوانان را برانگیخته، استفاده بیش از حد و اعتیادگونه نوجوانان و کودکان از این فضاست که نتایج زیانباری ازجمله اختلال در خواب و عدم لذت از زندگی واقعی و دور شدن از واقعیتها را در پی دارد.
کتاب
اهمیت نقش والدین در کنترل استفاده از فضای مجازی نکتهای است که ذهن محمد زهرهوند و محمدسینا یعقوبنژاد را به خود مشغول و آنها را به نگارش کتاب حاضر واداشته است؛ آنها در این کتاب به ارائه راهکارهایی میپردازند که امنیت را در دنیای مجازی برای کودکان و نوجوانان به ارمغان میآورد. به کمک این کتاب میتوانید کنترل بهتر و مناسبتری را بر میزان استفاده فرزند خود از پیامرسانها و ابزار ارتباطی داشته باشید. این کتاب به همت انتشارات ناک به چاپ رسیده و دراختیار شما قرار گرفته است. اگر فرزند شما در سنین کودکی و نوجوانی قرار دارد، این کتاب راهنمای فوقالعادهای برای شما خواهد بود. محمد زهرهوند با همکاری محمدسینا یعقوبنژاد در کتاب آسیبهای فضای مجازی بر کودکان و نوجوانان به اهمیت، جایگاه و آسیبهای مخرب فضای مجازی میپردازند. این کتاب یک منبع مناسب برای همه والدینی است که به تربیت کودکان خود و محافظت از جسم و روان آنها اهمیت میدهند.
خلاصه کتاب
در بخشی از کتاب آسیبهای فضای مجازی بر کودکان و نوجوانان میخوانیم؛ بهنظر میرسد کودکان و نوجوانان بیشتر تحت تأثیر فضای مجازی هستند. طبیعت کودکان و نوجوانان طوری است که توجه به این قشر از جامعه اهمیت فوقالعادهای دارد که هرگونه سستی میتواند آثار زیانباری داشته باشد. در میان عوامل بزهکاری و گناه که در محیط پیرامون کودکان و نوجوانان وجود دارد، فضای مجازی از اهمیت خاصی برخوردار است. نتایج پژوهش یانگ ۱۹۹۷ در زمینه اینترنت نشان داد که یکى از دلایل مهم اعتیاد به اینترنت در افرادى که روابط عمومى کمترى دارند، بهدست آوردن حمایتهاى اجتماعى است؛ حمایت اجتماعى با ارتباطهاى اینترنتى زودتر و آسانتر بهدست مىآید. با ورود به شبکههای اجتماعی و بهویژه فضاهای ویژه ارتباطگیری، نوعى آشنایى و همدلی یا همدردی میان کاربران پدید مىآید که داراى ارزشها، معیارها، زبان، نشانهها و نوآورىهاى ویژهای است و همگان با این هنجارها همنوایى مىکنند. در این فضا، بسیارى از اطلاعات شخصى میان افراد ردوبدل مىشود، بدون اینکه احساس ترس، طرد شدن و در معرض داورى بودن وجود داشته باشد. ایجاد این نوع ارتباط در پیدایش احساس حمایت اجتماعى مؤثر است. برایان دی لودر و لیت کیبل ۲۰۰۱ معتقدند فناوریهای جدید ارتباطی، به همراه فرآیند جهانی شدن و حرکت سریع سرمایه، موجب ناامنی اخلاقی و هویت کودکان، همچنین ناامنی اجتماعی و فرهنگی در جهان و بهخصوص کشورهای پیشرفته شده است. فناوری اطلاعات در شیوه افعال و اقدامات روزمره ما تاثیر میگذارد. برخی از مفاهیمی که در حوزه اخلاق و هویت کودکان، کاربردی خاص داشتهاند با پیشرفت فناوری اطلاعات دچار مشکلاتی شدهاند که از آن جمله میتوان به حریم خصوصی، احترام به حقوق دیگران و امانتداری اشاره کرد.