حامی هنر زندگی/  ٢٣ ساله و مهندس عمرانم، وضع خانوادگی ام هم بد نیست. عاشق دختر خیلی با اصل و نسب و سنگینی شدم، تقریبا از دو سال پیش می شناسمش، ولی مادرم به شدت مخالف است، وقتی هم آن دختر مخالفت مادرم را فهمید از من فاصله گرفت، حالا هم دارم او را از دست می دهم و هم خودم را دارم نابود می کنم؛ چون دیگر انگیزه ای برای زندگی ندارم.

پاسخ
دوست گرامی، مشکل شما از دو وجه بررسی می شود. اول این که با توجه به مخالفت مادر، اگر دلایل کافی برای خاتمه دادن به رابطه با دختر مد نظرتان را دارید، در این صورت بهتر است تمام شدن رابطه را بپذیرید و آن را خاتمه دهید. در این شرایط تجربه احساسات دردناک به دلیل کنار گذاشتن فردی که دو سال در ذهنتان، خیالِ با او بودن را پرورانده اید، طبیعی و مانند سوگ از دست دادن نزدیکان است که به مرور زمان، احساسات بد همراه با آن از بین می رود؛ اما رعایت توصیه های زیر می تواند به شما کمک کند:
برای گذراندن این شرایط به خودتان زمان کافی بدهید و تلاش نکنید احساسات منفی ناراحتی، تنهایی و ناامیدی را انکار یا از آن ها اجتناب کنید.
وارد شدن به رابطه ای دیگر برای کاهش احساس غم ناشی از ناکام ماندن رابطه قبلی، به شما کمکی نمی کند و به طور معمول به شکست در رابطه جدید منجر می شود و در بلندمدت احساس های بد شما را تشدید می کند.
اهداف و ارزش های مربوط به زندگی شخصی خود را دوباره تعریف کنید
این اهداف می تواند زمینه های مختلف زندگی شما از جمله زمینه های شغلی، تحصیلی، اجتماعی وسایر زمینه های مهم زندگی را در برگیرد. پس از تعیین این اهداف، برای رسیدن به آن ها برنامه ریزی و خود را به برداشتن گام هایی در راستای این اهداف متعهد کنید.
جلوی افکار مرتبط با این موضوع را نگیرید، تلاش برای اجتناب از فکر کردن به موضوعی خاص، آن را پررنگ تر می کند. درحالی که به زندگی در راستای اهداف تان ادامه می دهید، بگذارید فکرها بیایند و بروند. به این ترتیب و با تمرکز بر اهداف تان، هیجان همراه با افکار را کم می کنید و زمانی که افکار، هیجان زیادی به همراه نداشته باشند، کمتر فعال خواهند شد و به تدریج کم رنگ می شوند.
به مکان هایی که با او رفته بودید یا شما را به یاد او می اندازد، بروید و تفریحی خوشایند را در آن مکان ها رقم بزنید تا خاطرات مربوط به آن مکان ها برای تان کمرنگ شود و خاطرات جدید در ذهن شما نقش ببندد.
برای انجام امور لذت بخش به طور روزانه یا هفتگی برنامه ریزی کنید
همراه با دوستان تان به سینما، رستوران، باشگاه و مکان های تفریحی مورد علاقه تان بروید. این تفریح ها می تواند حتی پیاده روی در پارک اطراف محل زندگی تان باشد. این کار نه تنها به کاهش احساسات منفی و بازیابی انگیزه کمک می کند بلکه باعث می شود، روال زندگی تان زودتر به حالت قبل از وارد شدن به این رابطه بازگردد.
در وجه دیگر، درصورتی که دلایل مادرتان از نظر شما قانع کننده نیست و معیارهای انتخاب شما و مادرتان متفاوت است، برای حل تعارض احتمالی از مشاور کمک بگیرید.