خاص ترین راه های افزایش هوش

خراسان/  «مغز خود را به چالش بکشید تا عصب ها مجبور شوند، مسیرهای جدید بسازند. به طور مثال، ساعت تان را برعکس ببندید، با دست دیگر مسواک بزنید، با دست مخالف صبحانه بخورید و… مطمئن باشید که این کارها ظرفیت مغز و حافظه را زیاد می کند.» هر از چندگاهی شاهد انتشار چنین پست هایی در شبکه های مجازی هستیم. در ادامه این مطلب می خواهیم با نگاهی علمی و روان شناسانه، بررسی کنیم که آیا واقعا چنین کارهایی باعث افزایش هوش می شود؟ به طور مثال، تلاش فردی که همیشه با دست راست می نویسد برای نوشتن با دست چپ، باعث افزایش هوش او می شود یا خیر؟ برای یافتن پاسخ این سوال با ما همراه باشید.

هوش، اکتسابی و قابل افزایش است
همان طور که می دانید بخشی از هوش، ذاتی و بخش بیشتر آن اکتسابی است. در نتیجه می توانیم با انجام تمرین هایی عملکرد مغز را بیشتر کنیم و هوش خود را افزایش دهیم. مغز انسان از دو نیمکره راست و نیمکره چپ که توسط جسم پینه ای به هم متصل شده اند، تشکیل می شود و خصوصیات هر فرد به عملکرد این دو نیمکره بستگی دارد. بنا بر اطلاعاتی که از پژوهش های مختلف به خصوص در سال های اخیر به دست آمده، مشخص شده که در یک انسان زنده هر دو نیمکره در حال فعالیت و انجام وظیفه هستند. شاید برایتان جالب باشد بدانید، انسان هایی که بیشتر از نیمکره چپ استفاده می کنند، معمولا اهل ریاضیات و فلسفه و افرادی منطقی هستند و انسان هایی که نیمکره راست فعال تری دارند، افرادی احساسی و هنرمند هستند که توانایی بهتری در خلاقیت و کشف کردن دارند.
دلیل جالب نابغه بودن اینشتین
بدون شک یکی از تفاوت هایی که بین انسان های نابغه و افراد معمولی وجود دارد، نحوه استفاده از مغز است. افراد باهوش بیش از افراد عادی از قابلیت های مغزشان استفاده می کنند. بعد از فوت آلبرت اینشتین که بزرگ ترین فیزیکدان قرن است، آزمایش های مختلفی روی مغزش انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که جسم پینه ای که دو نیمکره مغز را به هم متصل می کند، در او بزرگ تر از افراد معمولی بوده و این نشان می داد اینشتین به خوبی از دو نیمکره مغزش استفاده می کرده است. افرادی که از بیشتر اعضای سمت راست بدن شان استفاده می کنند از نیمکره چپ و افرادی که از اعضای سمت چپ بدن شان استفاده می کنند، از نیمکره راست مغزشان بهره می برند. در نتیجه اگر فردی به دنبال فعال کردن و توانمند سازی مغزش است با استفاده از عملکرد هر دو سمت بدن می تواند هر دو نیمکره مغزش را فعال کند.
خاص ترین راه های افزایش هوش
هرچند استفاده از اعضای هر دو سمت بدن کار دشواری است ولی با تمرین می توانید به رشد مغز و افزایش هوش خود کمک کنید. به طور مثال اگر شما همیشه از دست راست خود برای کارهای روزمره استفاده می کنید، تنها از نیمی از مغز که همان نیمکره چپ است، بهره برده اید. بنابراین و از همین حالا تصمیم بگیرید تا هر دو نیمکره مغزتان را با انجام فعالیت های روزانه مثل نوشتن، خوردن، شستن، شانه کردن موها، مسواک زدن، شماره گیری تلفن و… با دست غیر مسلط تقویت کنید و روزانه و مداوم و با تمرین ادامه دهید تا بهره هوشی خود را افزایش دهید. به عنوان مثالی دیگر به شما توصیه می کنیم که برعکس بنویسید یعنی به جای این که از سمت راست شروع به نوشتن کنید، از سمت چپ این کار را انجام دهید! با دست مخالف غذا بخورید و جای قاشق و چنگال را در دست عوض کنید. با دست مخالف بدمینتون بازی کنید. هر کاری که مغز را به چالش در می آورد و برای انجامش نیاز به فکر کردن داشته باشد، انجام دهید چون به طور معمول ما بیشتر کارهای روزانه خود را بدون فکر کردن انجام می دهیم. مثلا در رانندگی کردن اوایل وقتی پشت فرمان می نشینیم، فکر می کنیم و به همه موارد توجه می کنیم از جمله بستن کمربند، توجه به آینه، بنزین زدن و حتی دنده عوض کردن را هم با فکر انجام می دهیم ولی به مرور زمان بدون فکر کردن همه این کارها را انجام می دهیم چون مغز یاد گرفته و نیازی به فکر کردن ندارد. حال اگر کارهایی را که قبلا با اندام سمت راست یا برعکس با سمت چپ انجام می دادیم این بار با اندام سمت مقابلش انجام دهیم، باید فکر کنیم و مغز را به فعالیت و چالش در بیاوریم و سبب رشد مغز شویم.
نکته مهم
یادتان باشد افزایش هوش فرایند یک شبه نیست و سال ها طول می کشد. باید روزانه و به طور مثال یک ربع تمرین داشته باشید. همه می توانند نابغه باشند اما بزرگ ترین چالش، ناامید شدن است. نگران سرعت نباشید و با اعتماد به نفس تمرین کنید با تمرین مداوم شما می توانید به مهم ترین و بالاترین اهداف و موفقیت های دلخواه تان دست پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *