جاسازی پُر از نکته جی‌پی‌اس در خودروی شوهر!

به بهانه انتشار تصاویری از لحظه متوجه‌شدن صاحب یک بنز در تعمیرگاه از جاسازی جی‌پی‌اس در خودرویش، نگاهی روان‌شناسانه به این رفتارها داشتیم
 به تازگی تصاویری از کامنت‌های مردم زیر یک پست اینستاگرامی یک تعمیرکار خودرو پربازدید شده است. ظاهرا صاحب یک بنز  c300، خودرویش را برده تعمیرگاه و تعمیرکار متوجه جاسازی یک GPS داخل خودرو شده است. دنبال‌کنندگان این پیج مدعی شدند که این اقدام از سمت همسرش برای تعقیب او بوده است. بدون توجه به صحت و سقم ماجرا در این مطلب می‌خواهیم از منظر روان‌شناسی، این رفتار را بررسی کنیم و چند نکته خطاب به افرادی که تصمیم به چنین کارهایی می‌گیرند، داشته باشیم.


   کنجکاوی‌هایی که نتیجه مطلوبی ندارد
قبل از هر چیز باید توجه داشت که بیشتر این کنجکاوی‌ها، نتیجه مطلوبی در بر ندارد. مثل یک بازی دزد و پلیس که در نهایت فردی که مورد تعقیب است، به اوتوجه بیشتر می شود و از این ماجرا لذت می‌برد. اگر فردی این کار را انجام دهد باید از خودش بپرسد که این کنجکاوی چه نتیجه‌ای دارد؟ این اولین سوالی است که باید از خودتان بکنید. اگر بتوانید مچ همسرتان را بگیرید، چه نتیجه و فایده‌ای خواهد داشت؟ آیا می‌تواند جلوی رفتارش را بگیرد یا او در نهایت طلبکار هم خواهد شد؟ یعنی ممکن است شما را به خاطر این رفتارتان متهم کند! مراقب باشید که همسرتان به خاطر اشتباه شما، خود را تبرئه نکند. مثلا گفتن این جمله‌ها که «رفتار تو هم اشتباه بوده که مرا تعقیب کردی» و «تو به خاطر بی‌اعتمادی به من باعث شدی تا اقدام به چنین کاری کنم» و … عاقبت چنین رفتارهایی است.
   اقدامی که شما را الکی سرگرم می‌کند
این رفتار خودش یک بازی است که می‌تواند با هیجان زیادی همراه باشد اما شما را الکی سرگرم می‌کند. شما با این کار سرگرم این بازی می‌شوید و حواس‌تان از بقیه مسائل زندگی پرت و شک‌تان هر روز بیشتر از گذشته می‌شود. ممکن است همسرتان در کنار این بازی به رفتارهای دیگری بپردازد که شما دوست ندارید ولی به‌قدری به تعقیب و گریز او مشغول می‌شوید که دیگر فرصت فکر کردن به برخی نیازها و انتظارات خود را نخواهید داشت. این رفتار هر زمانی که لو برود، از قبح آن در نگاه شوهرتان می‌کاهد. فراموش نکنید که اگر فردی بخواهد مخفی کاری کند، هزاران راه‌حل به ذهن‌اش می‌رسد و هر بار از راه حل‌های جدیدی استفاده می‌کند و دیوار حاشا برای این افراد بلند است. در ضمن انجام چنین کارهایی به محض لو رفتن باعث می شود که همسرتان هیچ وقت در کنار شما احساس آرامش نکند و این بدترین اتفاق برای زندگی مشترک محسوب می شود.
   به جای تله‌گذاشتن، صادقانه حرف بزنید
بهترین راه‌حل این است که صادقانه درباره احساس‌تان حرف بزنید و بگویید که رفتارهای شک‌برانگیز همسرتان چه تاثیراتی بر زندگی مشترک شما و ارتباط‌تان گذاشته است. معمولا افرادی که مخفی‌کاری می‌کنند، کم‌کاری‌هایی در زندگی‌مشترک دارند و همسر این افراد می‌توانند انتظارات خود را از همسرشان مطالبه کنند. مثلا مردی که دیر به خانه می‌آید، همسرش به جای این‌که بگوید «چرا این‌قدر دیر آمده‌ای!؟» بهتر است که بگوید: «دوست ندارم این قدر دیر به خانه بیایی» یا «وقتی این قدر دیر به خانه می‌آیی، احساس تنهایی می‌کنم.» واضح است که صحبت‌کردن در این باره بهتر از تعقیب‌کردن و تله گذاشتن برای اوست.
نویسنده : دکتر رضا یعقوبی| ‌ روان‌شناس سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *