دختری ۱۸ ساله هستم. مدتی با پسری ارتباط داشتم حالا ارتباطمان قطع شده است؛ ولی احساس گناه می کنم. راهنمایی  ام کنید.

پاسخ

مخاطب گرامی، قبل از هر چیز، لازم است بدانید که این احساس شما به هیچ وجه نشانه بدی نیست بلکه از کشف یک حقیقت حکایت دارد. اشتباه بودن این گونه روابط، حقیقتی است که تقریبا همه افراد جامعه به آن واقف هستند و احساس گناه شما هم ناشی از پذیرش درونی این اشتباه است. از طرف دیگر بعضی اشتباهات به نوعی قابل جبران هستند و به لحاظ این که شما آگاهی نسبی در این زمینه به دست آورده اید و انگیزه کافی را هم برای جبران دارید، اصلا جای نگرانی نیست. پس سعی کنید با تصمیم گیری های درست و برنامه ریزی دقیق، مسیر آینده تان را ایمن تر سازید.

واقعیت را قبول کنید و عبرت بگیرید شما باید بالاخره با اتفاقی که در گذشته رخ داده است روبه رو شوید و قبول کنید که آن اتفاق یک حقیقت است و نمی توانید آن را تغییر بدهید پس افسوس خوردن و حسرت و ناامیدی را کنار بگذارید و سعی کنید عبرت بگیرید.

خود را سرزنش نکنید سرزنش کردن و تحقیر فردی که مرتکب اشتباه شده است، نه تنها کمکی به او نمی کند بلکه اعتماد به نفس وی را نیز از بین می برد و به جای این که او را در مسیر درست قرار دهد، در مسیر لجبازی و انتقام جویی و نفرت می گذارد. بنابراین از گذشته عبور کنید و همواره با سعه صدر و نگاه بخشنده به قضایا بنگرید تا راحت تر بتوانید خود و دیگران را ببخشید.

همه افراد در معرض اشتباه قرار دارند و افرادی که بتوانند از اشتباهات و شکست های خود بیشترین درس را بگیرند و راه را برای تحقق اهداف بزرگ تر خود هموار کنند، بالاخره به پیروزی دست خواهند یافت. پس سطح انتظارات و میزان حساسیت خود را تعدیل کنید و بیشتر از آنچه لازم است وسواس به خرج ندهید.

همانطور که در دین اسلام هم بر سعی و تلاش تاکید شده است، نا امید نشوید و فرصت های پیش روی خود را به عنوان بهترین هدیه زندگی قدر بدانید و از آنها استفاده کنید. جبران کنید به هر اندازه که شما بتوانید از این تجربه ناخوشایند درس بگیرید و از آن برای بهبود وضعیت آینده خود و خانواده تان بهره ببرید، انگیزه بیشتری برای جبران کم کاری ها و اشتباهات قبل در خودتان ایجاد خواهید کرد و به همان اندازه که در مسیر بخشش و جبران قرار گرفته اید از احساس گناه شما کم می شود و به مرور وضعیت روحی‌تان بهتر خواهد شد. پس سعی کنید همواره سعه صدر را در روبه رو شدن با مسائل زندگی و افراد مد نظر داشته باشید و مثبت اندیشی را فراموش نکنید.

دوست عزیز! بی گمان پاسخ کارشناس محترم به شما کمک زیادی خواهد کرد. توجه کنید که «احساس گناه» ی که در روانشناسی از آن یاد می شود و حتما باید آن را رفع کرد تا از آسیب های آن پیشگیری شود با مفهوم «احساس گناه» که در مقوله ها و مفاهیم دینی مطرح می شود، متفاوت است. اگرچه که در این عرصه نیز وقتی انسان مرتکب گناهی می شود و احساس گناه و پشیمانی او را اذیت می کند، خداوند راه توبه را برایش باز گذاشته است که عبور از این راه و امید به فضل و بخشایش خداوند به او آرامش می بخشد و این احساس آرامش، توکل و اعتماد به خداوند، باعث می شود فرد راحت تر دست از گناه بردارد و با پشیمانی و درخواست توفیق از خداوند از این مرحله بگذرد و رفتار مثبت را جایگزین کند. در اینجا نیز طبق توصیه کارشناس با بخشیدن خود می توانید گذر کنید و روزها و احساسات بهتری را برای خود رقم بزنید.