شستشوهای هفتگی ضروری در خانه کدامند؟

تبیان/ فرایند شستشو در خانه علاوه بر مدت زمانی که از یک خانم می گیرد، مصرف آب، مواد شوینده و نیز برق برای به راه انداختن لباسشویی را هم دارد. پس برای آن هزینه اندکی نمی پردازیم؛ بنابراین ضروری است که درباره اقتصادی بودن و بهداشتی بودن فرایند شستشو که به طور مداوم در خانه انجام می شود تصمیم گیری کنیم. در این مقاله سعی می کنیم که روشن کنیم چه چیزهایی باید هر هفته شسته و چه چیزهایی در فواصل زمانی کمتر یا بیشتر باید به لباسشویی سپرده شوند. به این شکل می توانیم کمی از میزان کار ماشین لباس شویی کم کنیم.

هرهفته : سبد لباس های چرک را تخلیه کنید
برای آنکه به ماشین لباسشویی فشار نیاید و حجم لباس های چرک زیاد نشود، توصیه می کنیم هر هفته لباس های چرک را بر حسب رنگ تفکیک کرده و بشوئید.

هرهفته: کف حمام و روشویی را تمیز کنید.
جاهایی از خانه که همواره در معرض آب و بخار اب و رطوبت است می تواند محلی برای رشد میکروب ها نیز فراهم کند پس توصیه می کنیم که برای رعایت هر چه بیشتر بهداشت و تضمین سلامتی اعضای خانواده هر هفته این بخش از خانه را با شوینده های طبیعی یا صنعتی تمیز کنید.
این کار علاوه بر رعایت بهداشت، در بازکردن سوراخ های دوش با جرم آب به مرور کمک شایانی بکند.

هرهفته: توالت را تمیز کنید
برای شستشوی توالت های معمولی و فرنگی توصیه می شود که اجازه دهیم پنج دقیقه مواد شوینده روی سطوح و داخل آن باقی بماند تا از بهداشت و تمیزی آن اطمینان حاصل کنیم. سپس آن قسمت را با برس تمیز کنید.

هر هفته: فرش و موکت و سرامیک های اتاق ها را تمیز کنید
کف اتاق ها را با هر چیزی فرش کرده اید یا نکرده اید بازهم نیاز است که حداقل یک بار در هفته با جاروبرقی و دستگاه های شوینده برقی یا دستی دیگر این سطح را تمیز کنید. زیرا حتی اگر زباله ای ریخته نشده باشد اما گرد وغبار هوا روی این سطوح را می گیرد. این مسأله به خصوص برای مکان های پر رفت و آمد خانه مانند حال ضروری تر است.

هر هفته: مبلمان خانه را تمیز کنید
به جز ظاهر ناخوشایندی که خاک و گرد وغبار به مبلمان می دهد، به مرور زمان باعث خرابی مبلمان نیز می شود. در نظر داشته باشید که گرد و غبار می تواند ساینده باشد و به مرور اگر روی مبلمان چیزی کشیده شود، مبلمان براق، خش ایجاد می کند. توصیه می کنیم تکه ای از پارچه ای میکروفایبر برای گردگیری استفاده کنید تا گرد وغبار به جای انکه پخش شود، جذب پارچه شده و به این شکل، میزان تخریب را به حداقل برسانید.

هر هفته: ملحفه هایتان را بشویید
درباره این مسأله فکر کنید: شما احتمالاً نیمی از زندگی تان را در رختخواب روی ملحفه های تان به سر می برید. میکروب ها، عرق و چربی بدن به سرعت به ملحفه منتقل می شوند، لذا توصیه می شود آن ها را هر هفته بشویید.

هرهفته: وسایل آشپزخانه را دریابید
حتی اگر فر، مایکروفر یا یخچال و فریزر شما کثیف به نظر نمی رسند، اما احتمالاً این وسایل آغشته به چیزهایی است که با چشم دیده نمی شوند. پس این وسایل را هفته ای یک بار تمیز کنید تا این مواد روی هم جمع نشوند.

هر هفته: کف آشپزخانه را تمیز کنید
آشپزخانه یکی از مکان های پررفت وآمد خانه است که به احتمال زیاد خرده نان و خرده های مواد غذایی روی کف آن ناخودآگاه ریخته می شود؛ پس ضروری است که تمیزکردن آن را در فهرست کارهای هفتگی مان قرار دهیم.

هرهفته: آینه ها را براق کنید
مطمئن باشید که رسیدگی به آرایش و پیرایش فردی در برابر آینه ای براق و تمیز و عاری از غبار و لکه های آب بسیار آسان تر و لذت بخش تر است. پس پیشنهاد می کنیم هر هفته آینه ها را با دستمال مایکروفایبر تمیز کنید. اگر لازم بود از مواد شیشه شوی نیز استفاده کنید.

بیش از یک هفته: لباس هایی که یک بار می پوشید
لباس های زیر، لباس های ورزشی را به خصوص در روزهای گرم هر روز تعویض کنید. اما سایر لباس ها را می توانید و باید بیش از یک بار بپوشید سپس شست، زیرا شستشوی بیش از حد لباس ها آن ها را رنگ و رو رفته و مندرس می کند.

بیش از یک هفته: لوسترهای خانه فراموش نشوند
نیازی نیست که هر هفته از نردبان بالا بروید و غبار روی لوسترها را بگیرید. توصیه می شود آن ها را ماهی یک بار تمیز کنید.

بیش از یک هفته: پرده ها را سالی یک بار بشوئید
اگر لکه یا آلودگی خاصی روی پرده ها نیست، نیازی نیست که این فاصله زمانی را به کمتر از یک سال برسانید. پس به خودتان فشار نیاورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *