داغونم چون از بچگی به من گفتند حواس‌پرت و کم‌هوش

خراسان/  پسری ۲۴ ساله‌ام. واقعا داغونم چون از کودکی به من می‌گفتند که تو کم‌هوش و حواس‌پرت هستی. به همین علت اعتماد به نفس بسیار پایینی دارم. از جمع‌های دوستانه فراری هستم، نمی‌توانم سر کار بروم و … . راهنمایی کنید.
پاسخ
مخاطب گرامی، دو بخش اساسی و مهم شخصیت انسان‌، اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس است. به نظر می‌رسد همان‌طور که در پیامک‌تان اشاره کرده‌اید، اعتماد به نفس پایین مسئله شماست که پیامدهایی همچون کناره‌گیری و فرار از جمع‌های دوستانه، ترس از حضور در محیط‌های کاری، ناتوانی در ارتباط با دیگران و … را برای شما ایجاد کرده است. در ادامه راهکارهایی برای افزایش اعتماد‌به‌نفس و عزت نفس بیان می‌شود و یک توصیه هم به والدین داریم.
 به نقاط مثبت خود فکرکنید
البته ممکن است با حجم‌زیادی از احساسات منفی که هم اکنون تجربه می‌کنید، اولین گزینه‌ای که به ذهن شما در این باره بیاید این باشد که «من جنبه مثبتی ندارم». دقت کنید این یک باور منفی اشتباه است که به دلیل عزت‌نفس و اعتماد‌به‌نفس پایین در شما شکل گرفته است. بنابراین ذهن شما به جنبه‌های مثبت خود یا شرایط، امکانات، ویژگی‌های مثبت و … اهمیتی نمی‌دهد و آن‌ها را نادیده می‌گیرد. بنابراین سعی کنید در یک برگه ویژگی‌های مثبتی را که دارید، فهرست کنید. در این باره توصیه می‌شود از دوستان، خانواده و افرادی که شما را می‌شناسند، کمک بگیرید. از آن‌ها بپرسید به نظرشان چه ویژگی‌های مثبتی دارید؟ هر روز به این فهرست نگاهی بیندازید، به مرور متوجه تغییراتی در خود خواهید شد.
 باید استعدادهای تان را کشف کنید
حتما برای حل این مشکل از یک مشاور تحصیلی‌شغلی کمک بگیرید. این که استعداد و توانایی خود را پیدا کنید، مهم‌ترین تکلیف و وظیفه شما در این دوره سنی است. با کمک مشاور تحصیلی،‌شغلی می‌توانید توانمندی‌ها و استعدادهای خود را کشف کنید و آینده ‌تحصیلی شغلی مناسبی را برای خود رقم بزنید.
 مهارت‌های اجتماعی خود را بهبود ببخشید
با دوستان سالم و هدفمند در ارتباط باشید. از تنهایی اجتناب   و با افراد فعال، اجتماعی، سالم و مثبت‌نگر معاشرت کنید. افرادی که مدام از زندگی و شرایط موجود شکایت می‌کنند، افراد مناسبی برای هم صحبتی نیستند و این افراد احساس ناامیدی شما را مضاعف می‌کنند. مخاطب‌گرامی، فرایند خودسازی و رشد شخصیت مسیری پر چالش و نیازمند همراهی فردی آگاه و متخصص است. حتما به روان شناس مراجعه کنید تا با کمک حرفه‌ای مسیر تغییر و بهبود زندگی تان هموارتر شود.
 سخنی مهم با والدین
دوران کودکی و نوجوانی در شکل‌گیری اعتمادبه‌نفس، نقشی اساسی و بنیادین دارد اما متاسفانه به دلیل روش‌های معیوب فرزندپروری و ناآگاهی، والدین آسیب‌های ناخواسته و جبران‌ناپذیری به ساختار شخصیت فرزندان دلبند خود وارد می‌کنند. پایه‌های اصلی اعتماد به‌نفس و عزت‌نفس در دوران کودکی و توسط والدین و اطرافیان شکل می‌گیرد. اگر کودک در خانواده‌ای رشد کند که دایم در حال تحقیر او هستند، یاد می‌گیرد که نمی‌تواند به خود و توانمندی‌هایش اعتماد کند و نقطه‌مقابل آن این است که اگر کودک در خانواده به میزان مناسب تشویق و تایید دریافت کند، می‌آموزد که خود را دوست داشته باشد و به خود احترام بگذارد و به خودش وتوانمندی‌هایش اعتماد کند. پدر و مادرها آگاه باشید که فرزندتان را در کودکی و نوجوانی تحقیر و سرزنش نکنید وگرنه تا آخر عمر باید دنبال عزت نفس‌شان بدوید.

نویسنده : سارا هجری |کارشناس ارشد روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *