نتایج مطالعه جدید روان‌شناسان نشان می‌دهد که اسکن مغزی، یادگیری دانش‌آموزان را بهتر از امتحانات اندازه‌گیری می‌کند؛ ماجرا چیست؟
صدها سال است که آزمون و امتحان‌گرفتن در مدرسه و دانشگاه به عنوان ابزاری عملی برای آزمایش توانایی‌های یادگیری دانش‌آموزان و دانشجویان در سراسر جهان استفاده می‌شود اما جالب این جاست که اکنون تیمی از پژوهشگران دانشگاه «جورج تاون» ادعا کرده‌اند اسکن‌های مغزی نسبت به سیستم‌های مبتنی بر نمره مرسوم، اندازه‌گیری دقیق‌تری از میزان یادگیری دانش‌آموزان ارائه می‌دهند.

   نحوه انجام این پژوهش
پژوهشگران، مطالعه خود را حول یک برنامه درسی که در برخی مدارس آمریکا تدریس می‌شود، متمرکز کردند. این برنامه درسی «دوره زمین‌فضایی» نامیده می‌شود و بر تفکر فضایی تمرکز دارد که می‌تواند به عنوان توانایی ذهن برای به‌کارگیری مهارت‌ها، دانش و اقدامات مختلف در درک فضا و اشیا و خواص آن‌ها مانند ابعاد، شکل و … که در اطراف یک فرد وجود دارد، تعریف شود. «رابرت کورتس» دکترای علوم اعصاب و یکی از محققان این مطالعه گفته: «تفکر فضایی، قدرتی است برای بازنمایی ذهنی و دست‌کاری انواع مختلف اطلاعات در فضا. به عنوان مثال، توانایی جست وجوی نقشه برای یافتن یک مکان یا نقشه‌برداری از یک مسیر است. در حالی که دانش‌آموزان در مدرسه، دوره تفکر زمین‌فضایی را یاد می‌گرفتند، توانایی‌های یادگیری آن‌ها با اسکن مغز و تست‌های سنتی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج شگفت‌انگیز بود!» پژوهشگران از دانش‌آموزان این مدرسه اسکن ام‌آرآی گرفتند و همزمان، آزمون‌های سنتی را هم برای آزمایش دانش آن‌ها برگزار کردند. آن‌ها دریافتند که اسکن مغز بهتر از نمرات امتحان، میزان یادگیری دانش آموزان را پیش‌بینی می‌کند.
   امتحانات در مدرسه برای رشد روانی لازم است اما …
«کورتس» می‌گوید: «نمرات کسب شده در آزمون‌ها چیزی در باره فراگیری دانش‌آموز نمی‌گوید. با این حال، این نتایج به این معنی نیست که ما باید از برگزاری امتحان‌های سنتی خودداری کنیم و فقط اسکن مغزی هر دانش‌آموزی را برای آزمایش یادگیری وی انجام دهیم چرا که امتحانات مدرسه و دانشگاه برای رشد روانی و شخصی دانش‌آموزان بسیار مهم است. برگزاری امتحان‌ها، حس نظم و انضباط، خودکنترلی و رقابت سالم را در دانش‌آموزان ایجاد می‌کند، به علاوه این‌که آن ها را از نقاط قوت و ضعف خود آگاه می‌کند و ما به جای استفاده از اسکن مغزی برای جایگزینی با امتحانات، می‌توانیم از اسکن مغزی برای یافتن دوره‌هایی استفاده کنیم که به بهترین وجه، توانایی یادگیری دانش‌آموزان را بهبود می‌بخشند. داده‌های اسکن مغز می‌تواند به ما کمک کند تا برنامه‌های درسی مؤثرتری را    اجرا کنیم.» پژوهشگران اکنون قصد دارند این نتایج را در یک مطالعه بعدی، تکرار و بررسی کنند و در عین حال، رمز و رازهای جدید مرتبط با یادگیری و اسکن مغز را تحلیل کنند. به گزارش ایسنا، نتایج این مطالعه در مجله Science Advances منتشر شده است.