دهه اول محرم رو به پایان است و طی چند روز گذشته مردم با برخی برنامه‌های تلویزیونی این ایام در شبکه‌های مختلف همراه شدند.

امسال در بخش نمایشی سریال «عشق کوفی» تنها سریال مناسبتی جدید بود که امکان پخش و ارتباط با مخاطب این شب‌ها را داشت که البته آن هم در این ایام تنها دو قسمت در هفته پخش دارد و تاکنون سه قسمت از آن روی آنتن رفته است. این در حالی است که در خلأ «مختارنامه» که یکی از سریال‌های پربیننده این ایام بود مخاطب انتظار بیشتری برای تماشای اثار مناسبتی داشت.

«مختارنامه» داوود میرباقری در تمام بازپخش‌های تلویزیونی مخاطب راضی داشته است و اتفاقاً امسال هم می‌توانست از همان شبکه‌های تماشا یا آی فیلم که اساساً هدفشان روی تکرار بازپخشی هاست روی آنتن برود. هنوز هم دلیلی از طرف مدیران تلویزیون برای اتخاذ چنین تصمیمی بیان نشده است و فقط اعلام شد ۲ قسمت سینمایی از این سریال برای تاسوعا و عاشورا در نظر گرفته شد.

مخاطب در دهه اول محرم بیشتر توانست به تماشای برنامه‌های گفتگومحور و مداحی‌ها و تعزیه‌ها بنشیند و برنامه‌هایی از جنس «حسینیه معلی» هم در فضای مجازی و هم تلوبیون نشان می‌دهد که تا اینجا بهتر توانسته است مخاطب محرم را راضی کند.

اثار و تولیدات مناسبتی که در برخی شبکه‌ها تدارک بیشتری برایشان دیده شد و به یک اتفاق تبدیل شدند و در برخی شبکه‌ها به شکل روتین و بدون خلاقیت پیش رفت. با گذشت یک دهه از محرم مروری روی این برنامه‌ها داریم.

کدام ویژه‌های محرمی پربازدید شدند؟/ مخاطب میلیونی «حسینیه معلی» 

شبکه یک

شبکه یک بیشتر برنامه‌هایی با محور تکیه‌ها و حسینیه‌های خانگی را پخش کرد که «روضه خانگی» و «حسینیه ایران» از این جمله هستند که حسینیه ایران هرروز عصر روی آنتن رفت و بیش از ۲۲ هزار مخاطب به تماشای آن نشستند.

در کنار اینها ویژه برنامه «کلمه» از ۲۸ تیرماه هرشب ساعت ۲۰ از شبکه یک روی آنتن رفت که با اجرای وحید یامین‌پور همراه بود و با حضور کارشناسان و اندیشمندان به مباحث معارفی و قیام عاشورا می‌پرداخت. این برنامه بیش از ۱۳ هزار مخاطب داشته است.

کدام ویژه‌های محرمی پربازدید شدند؟/ مخاطب میلیونی «حسینیه معلی» 

شبکه دو

یکی از برندهای ثابت این شبکه برنامه «نشان ارادت» به تهیه کنندگی پویان هدایتی است که از ۲۰ محرم روی آنتن می‌رود.

این شبکه در این ایام چند ویژه برنامه تدارک دید و برخی باز برنامه‌های روتین خود را به این ایام اختصاص داد مثلاً «از مامان بگو» با محور مادرانگی های کربلا به پخش رسید.

برنامه «علامت» از برنامه‌های مناسبتی این ایام بود که دهه اول محرم با موضوع «عاشورا؛ به خوانش مونث» و با حضور حجت‌الاسلام قنبریان به عنوان کارشناس مذهبی برنامه به بررسی نقش بانوان در حماسه حسینی پرداخت. این برنامه حدود ۳۰ هزار بیننده در تلویزیون داشت.

کدام ویژه‌های محرمی پربازدید شدند؟/ مخاطب میلیونی «حسینیه معلی» 

شبکه سه

پربیننده‌ترین برنامه این ایام به «حسینیه معلی» اختصاص داشت که تاکنون دو فصل از آن روی آنتن رفته است و محرم امسال فصل سوم با اجرای نجم‌الدین شریعتی پخش شد. حضور نجم‌الدین شریعتی در برنامه ارزش افزوده‌ای در کنار کارشناسان آن است که اگرچه برنامه چندان مجری محور نیست اما نشان از کاربلدی شریعتی در اجرا دارد که در این فضا هم عملکرد درستی دارد.

مهدی رسولی، مجید بنی فاطمه، عبدالرضا هلالی و میثم مطیعی مداحان و کارشناسان این فصل از برنامه را تشکیل دادند و با محور مداحی‌ها و نوحه خوانی از ایران و حتی دیگر کشورها روی آنتن رفت.

این برنامه بیش از یک و نیم میلیون بازدید داشته است و توانسته با اختلاف میلیونی در رتبه اول برنامه‌های محرمی قرار بگیرد.

کدام ویژه‌های محرمی پربازدید شدند؟/ مخاطب میلیونی «حسینیه معلی» 

شبکه پنج

شبکه پنج سیما این شب‌ها برنامه «باب القبله» را با اجرای مصطفی امامی روی آنتن می‌برد. امامی مجری برنامه‌های اجتماعی است که دو سالی است برنامه‌های معارفی و مناسبتی هم اجرا می‌کند و از عهده این فضا هم برآمده است.

این برنامه در هر قسمت بخش‌های مختلفی دارد که گفتگو با مداحان و پیرغلامان از جمله محمدحسین پویانفر، سعید حدادیان و… را شامل می‌شد.

باب القبله این روزها توانسته بیش از ۱۶۱ هزار بازدید در تلوبیون داشته باشد که جزو معدود برنامه‌هایی است که بعد از حسینیه معلی در رتبه پربازدیدها قرار دارد.

«سدره» دیگر ویژه برنامه محرمی شبکه پنج است که هر شب روی آنتن می‌رود و بیش از ۲ هزار مخاطب داشته است.

«سدره» که در ۶۰ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای هر شب از کربلای معلی به صورت زنده روانه آنتن می‌شود در دهه اول پیرامون اصحاب سیدالشهدا (ع) با مهدی امین‌فروغی به گفت‌وگو می‌پردازد.

کدام ویژه‌های محرمی پربازدید شدند؟/ مخاطب میلیونی «حسینیه معلی» 

شبکه نسیم

شبکه نسیم امسال چند ویژه برنامه محرمی را تدارک دیده است که مهم‌ترین آنها «از سرگذشت» با اجرای علی اکبر قلیچ خواننده است و تا پایان ماه صفر روی آنتن می‌رود. قلیچ اگرچه خواننده نماهنگ‌ها و قطعات مذهبی است اما کمتر در اجرا کنش‌ها و واکنش‌های مذهبی دارد و شاید بیشتر تلاش دارد مشابه یک مجری برنامه اجتماعی عمل کند. اتفاقی که شاید بعضی لحظات به خنثی بودن او هم تعبیر شود و در بعضی لحظات هم به دور از کلیشه‌های مجریان مذهبی رفتار کرده باشد.

«از سرگذشت» به تهیه‌کنندگی محسن نجفی سولاری و کارگردانی محمد پیوندی از شب اول محرم سه شنبه ۲۷ تیرماه ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه نسیم روی آنتن رفت که روایت ۲۵ قصه از سوی آدم‌های معمولی جامعه است و هر قصه پیامی دارد.

در هر قسمت یک مهمان چهره هم حضور دارد که سوژه برنامه را که از افراد معمولی جامعه است همراهی می‌کند.

این اولین فصل از این برنامه است و تاکنون بیش از ۱۱۳ هزار بازدید در تلوبیون داشته است که آن را در رتبه پربیننده‌های محرمی قرار داده است.

«با حسین حرف بزن» دیگر برنامه این شبکه است که امسال با تغییراتی ساختاری روی آنتن رفت و تاکنون ۱۷ هزار بازدید تلوبیون داشته است.