چین با کمک فناوری تشخیص چهره مانع بازی کردن کودکان در شب می‌شود

زومیت/ تنسنت در دنباله‌روی از طرح دولت چین، قانونی وضع کرده است که کاربران زیر ۱۸ سال نتوانند از ساعت ۱۰ شب تا ۸ صبح به تجربه‌ی بازی‌های آنلاین این شرکت بپردازند.
   
در سال ۲۰۱۹ دولت چین تلاش کرد با اعتیاد جوانان و نوجوانان این کشور به بازی‌ ویدئویی مقابله کند و یکی از قوانین وضع‌شده، ممنوعیت تجربه‌ی بازی‌ ویدئویی آنلاین برای افرادی با سن کمتر از ۱۸ سال در ساعات ۱۰ شب تا ۸ صبح است. طبق قانون چین، شهروندان چینی با سن کمتر از ۱۸ سال حق ندارند در بازه‌ی زمانی ذکرشده به بازی‌ آنلاین بپردازند.

به نظر می‌رسد دولت چین در اجرای قانون ذکرشده بسیار جدی است و طرحی ارائه کرده که «پاسبانی نیمه‌شب» (Midnight Patrol) نام دارد و هدف فعلی آن در کنترل تجربه‌ی بازی‌ آنلاین گوشی‌های هوشمند خلاصه می‌شود. اولین شرکت بزرگ چینی که طرح مورد نظر را اجرا خواهد کرد، تنسنت است.

طبق گزارش PhoneArena تنسنت در حال حاضر طرح پاسبانی نیمه‌شب را روی بیش از ۶۰ بازی موبایل خود اجرا کرده است. در این طرح، اگر کاربری بخواهد از  ۱۰ شب تا ۸ صبح به تجربه‌ی بازی‌های تنسنت بپردازد، چهره‌ی وی باید توسط دوربین گوشی هوشمند بررسی و مشخص شود که آیا بالاتر از ۱۸ سال سن دارد یا خیر. این طرح مانع اجرای بازی‌ آنلاین در بازه‌ی زمانی ذکرشده توسط کودکان و نوجوانان می‌شود.

این طرحی می‌تواند کمک فراوانی به جامعه کند؛ اما اجرای آن کار ساده‌ای نیست؛ زیرا امکان دور زدن آن وجود دارد و کافی است فرد مورد نظر از والدین یا افراد بزرگ‌سال خانواده برای اسکن چهره و فریب طرح پاسبانی نیمه‌شب کمک بگیرد. 

در حال حاضر بسیاری از کاربران بازی‌های موبایل را افراد زیر ۱۸ سال تشکیل می‌دهند؛ کاربرانی که مهم‌ترین سال‌های زندگی خود را سپری می‌کنند و تجربه‌ی بازی‌ موبایل به‌صورت طولانی‌مدت و به‌خصوص در شب، می‌تواند تأثیر بسیار بدی روی آینده‌ی آن‌ها بگذارد. تجربه‌ی بازی‌ها در شب آثار مخربی نیز روی سلامت جسمی و روانی کاربران دارد که می‌توان به خستگی چشم، نامنظم شدن ساعت خواب بدن و موارد دیگر اشاره کرد.

نظر شما کاربران چیست؟ آیا اقدام دولت چین و تنسنت را درست می‌دانید یا نظری خلاف باورهای مقام‌های چینی دارید؟ نظر خود را در بخش نظرات با اعضای دیگر به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *