دستکاری کیلومتر کارکرد خودرو یکی از شیوه‌های رایج برای گران‌تر فروختن خودروهای کار کرده است که در صورت عدم تشخیص کارکرد واقعی، خریداران به هنگام خرید قیمتی بالاتر از آن چه که باید، برای یک خودرو کارکرده پرداخت می‌کنند.

تعدادی از باتری سازها قادر به انجام این کار بوده و در قبال دریافت مبلغی اندک (زیر ۵۰۰ هزار تومان)، اقدام به این کار خلاف می‌نمایند و برای برخی از آن‌ها، این کار حتی یک منبع درآمد مستمر محسوب می‌شود. در نتیجه این کاهش کارکرد، علاوه بر آن که مشتری ماشین را گران‌تر از ارزش واقعی خود می‌خرد بلکه هزینه‌های نگهداری خودرو نیز بالاتر از حد انتظار خواهد بود. البته این فعالیت غیرمجاز تنها در ایران رایج نیست، بلکه در کشور آلمان و در شهر مونیخ، در حدود ۳۰ درصد خودرو ها و در بلژیک این عدد در حدود ۸.۶ درصد از خودروهای دست دوم است!

روش‌های مختلفی برای تشخیص میزان کارکرده خودرو وجود دارد نظیر چک کردن ECU، بررسی دفترچه ثبت نمایندگی، وضعیت ظاهری خودرو و …. اما باید توجه داشت که تعیین میزان دقیق کارکرد خودرو عملا امکان‌پذیر نیست.

حتی برای خودروهای مجهز به ECU که کارکرد برخی از آن‌ها با دیاگ قابل تشخیص است، روش‌هایی وجود دارد که کارکرد خودرو تغییر داده می‌شود بدون آن که آب از آب تکان خورده و دیاگ متوجه شود.

تشخیص کارکرد واقعی از روی ظاهر خودرو
ظاهر کلی خودرو از وضعیت کارکرد آن خبر می دهد. می توانید با بررسی اینکه پدال گاز و فرمان چقدر ساییدگی دارند، یا این که رادیاتور خودرو و رو دری در چه وضعیتی هستند، آن را بررسی کنید که این موضوع تا حد زیادی به تجربه شما در خرید و فروش خودرو بستگی دارد.

البته تمام این موارد به راحتی توسط یک دلال خبره قابل تعویض هستند. با استفاده از کارشناسی مجرب دو مورد را که معمولا توسط دلالان تعویض نمی‌شود، چک نمایید:

– رادیاتور خودرو برای خودروهای با کارکرد بالا
– دیسک ترمز برای خودروهای با کارکرد پایین

فواصل موجود در رادیاتور خودرو در گذر زمان و بر اثر برخورد هوا، حشرات، گرد و غبار و … اندکی افزایش می‌یابد و هر چقدر که این فواصل بیشتر باشد نشان از کارکرد بالای خودرو دارد. اگر رادیاتور خودرویی را چک کرده و متوجه فاصله‌های غیرمنطقی شدید، باید به این احتمال قوی را بدهید که کیلومتر خودرو دستکاری شده است. شایان ذکر است از آنجا که رادیاتور خودرو تقریبا هر ۱۵۰ هزار کیلومتر تعویض می شود، تعویض زودتر آن نیز محل سوال بوده و باید به هنگام خرید خودرو به این موضوع توجه کرد.

چک نمودن دیسک ترمز بیشتر برای خودروهای با کارکرد کم قابل استفاده است. دیسکی که حدودا بالای ۶۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر کار کرده است دارای لبه‌های تیزی خواهد بود اما برای کیلومتراژ پایین نظیر ۲۰، ۳۰ و ۴۰ هزار کیلومتر، وجود تیزی در لبه دیسک امری کاملا غیرعادی بوده و حکایت از دستکاری شدن کیلومتراژ خودرو دارد.