امروزه دشوار بتوان انجام کارهای اداری بدون دسترسی به اینترنت را متصور شد. اما چه فکر می‌کنید اگر بدانید گوگل به عنوان یک راهکار برای کاهش حملات سایبری به قطع اینترنت فکر می‌کند؟

طرح قطع اینترنت برای کاهش حملات سایبری به کارکنان گوگل
گوگل یک طرح آزمایشی را با مشارکت هزاران نفر از کارکنان خود آغاز کرد. در این طرح کارمندان هیچ دسترسی به اینترنت ندارند و تنها می‌توانند از سرویس‌های خود گوگل چون جی میل و گوگل درایو استفاده کنند.

CNBC می‌نویسد گوگل در ابتدا ۲۵۰۰ تن از کارکنان خود را برای اجرای این طرح انتخاب کرده بود، با این حال بعدتر داوطلبان را هم وارد طرح کرد و به دنبال بازخورد آنها است. البته از آنجایی که دسترسی به اینترنت برای برخی از کارکنان گوگل ضروری است، این کمپانی برای آنها استثنا قائل شده است. همچنین برخی از کارکنان اجازه دسترسی ادمین سیستم عامل و انجام کارهایی چون نصب برنامه بدون اخذ مجوز را نخواهند داشت.

چنین طرح آزمایشی برای یک غول اینترنتی بسیار عجیب جلوه می‌کند، با این حال دلایلی هم وجود دارد که بتوان عدم دسترسی کارکنان به اینترنت را یک مزیت دانست. گوگل می‌گوید هدف از این طرح بررسی تأثیر آن بر کاهش حملات اینترنتی به کارکنان است که یک هدف محبوب برای هکرها و مجرمین سایبری هستند.

می دانیم بسیاری از حملات سایبری بزرگ گذشته با هک شدن یک کامپیوتر کلید خورده است و از آنجایی که گوگل ۱۷۸,۰۰۰ کارمند در سراسر دنیا دارد، هدف بزرگی برای هکرها و مجرمین سایبری به نظر می‌رسد. گوگل می‌گوید محدودیت شدید در دسترسی کارکنان به اینترنت باعث می‌شود مهاجمان نتوانند به راحتی کُدهای مخرب خود را اجرا کنند یا اطلاعات را به سرقت ببرند.

ممکن است یکی از دلایل افزایش حساسیت گوگل نسبت به مقوله امنیت، سرمایه گذاری عظیم و تلاش‌های گسترده در حوزه هوش مصنوعی باشد. می دانیم این کمپانی با چت بات Bard ایده‌های بزرگی را دنبال می‌کند که محافظت از آنها حیاتی به نظر می‌رسد.

گوگل در زمینه تدابیر امنیتی یکی از شرکت‌های سخت گیر است. این کمپانی در سال ۲۰۱۷ میلادی اعلام کرد تایید دو مرحله‌ای با استفاده از کلید فیزیکی را جایگزین روش‌های نرم افزاری می‌کند. جالب اینکه پس از اجرای این طرح، گوگل مدعی شد هیچ یک از ده‌ها هزار کارمند این شرکت قربانی حملات فیشینگ نشدند.